לראשונה: ארבע חיילות סיימו הכשרה כמפקדות טנקים

החיילות סיימו פרק נוסף בפיילוט לבחינת שילוב לוחמות בחיל השריון. הקורס שעברו זהה כמעט לחלוטין לזה של הלוחמים, ובמהלך ההכשרה לא נצפו פציעות חריגות. "הבנתי שזה מה שהכי התאים לי", אמרה אחת מהן

חדשות כיפה דויד ליבנה 28/06/18 11:00 טו בתמוז התשעח

לראשונה: ארבע חיילות סיימו הכשרה כמפקדות טנקים
החיילות הראשונות שסיימו הכשרה כמפקדות טנקים, צילום: דובר צה"ל

בטקס סיום קורס מט"קים ומ"כים של חיל השריון שייערך הערב (ה') יקבלו לראשונה ארבע חיילות את דרגות הפיקוד, ויהפכו למפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל. המפקדות החדשות סיימו פרק נוסף בפיילוט שנערך לבחינת שילובן של נשים בתפקידי לחימה בחיל. ממצאי הפיילוט והמלצות להמשך יוצגו בשבועות הקרובים למפקדי צה"ל.

"היום, אחרי כל כך הרבה זמן עם הטנקים, הבנתי שזה מה שהכי מתאים לי", סיפרה אחת החיילות שסיימו את ההכשרה כמפקדות טנקים. "כולנו סיימנו את ההכשרה כמו שצריך, בדיוק כמו כל הלוחמים האחרים - עם אותו צורך מבצעי ואותו רף. הנה אני היום אחרי קורס מפקדים. הצלחתי לעשות בדיוק אותו דבר ואני מצפה לראות עוד בנות שיגיעו לשריון". חיילת נוספת הוסיפה: "אני מאוד שמחה שהגעתי לאן שהגעתי. לא ציפיתי לזה. אף אחת מאיתנו לא ידעה שזה יגיע". 

הפיילוט לשילוב לוחמות בחיל השריון החל בחודש יולי בשנה שעברה. מטרת ההתנסות היא לבחון האם וכיצד ניתן לשלב נשים כלוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות. בתום תהליך המיון נבחרו 15 חיילות שהחלו לראשונה הכשרה כלוחמות שריון.

במהלך ההכשרה עברו החיילות טירונות 04 כלוחמות ח"יר גבולות בבסיסי האימון של חיל הרגלים, שאורכה כשמונה שבועות. לאחר מכן עברו הלוחמות לאימון מקצועות בבסיס שיזפון שאורכו כשישה שבועות, והמשיכו לאימון מתקדם (צמ"פ - צוות מחלקה פלוגה) שאורכו כ-14 שבועות.

בצמ"פ עברו הלוחמות מסלול כמעט זהה לזה של הלוחמים, עם התאמות למשימתן המבצעית בבט"ש בגזרת שגיא. בין הסדרות בצמ"פ ניתן למנות לש"ב טקטי, לחימת בט"ש, סד"ח ועוד. לאחר סיום ההכשרה, החלו הלוחמות בתעסוקה מבצעית בחטמ"ר שגיא שבאוגדה 80.

הכשרת לוחמות השריון הראשונות

הכשרת לוחמות השריון הראשונותצילום: דובר צה"ל

המחלקה ביצעה פעילות ביטחון שוטף תחת פיקוד פלוגה של קרקל, עם מפקד מחלקה ייעודי. הלוחמות שאותרו לקורס הפיקוד ביצעו תעסוקה מבצעית כחודש וחצי, ואילו שאר הלוחמות המשיכו בתעסוקה המבצעית עד לתקופה של כחצי שנה. שלב ההכשרה הוגדר כהצלחה הן במימד ההכשרה והן מבצעית וכלל המטרות שהוצבו ללוחמות הושגו.

הכשרת לוחמות השריון הראשונותהכשרת לוחמות השריון הראשונות

צילום: דובר צה"ל

מבחינת התאמתן הרפואית של החיילות לתפקידי הלחימה נמצא כי במהלך ההכשרה לא נצפו פציעות חריגות - בסוג ובהיקף. כמו כן לא נמצאה תחלואה חריגה מבחינה רפואית. הלוחמות לוו בשלבי ההכשרה על ידי חובשת צמודה, ובפתיחת כל מחזור הועברו תכנים לסגל הפיקודי בנושאי רפואה, תזונה, יוהל"ם וכושר קרבי.

במהלך הכשרת לוחמות השריון נשרו חמש לוחמות מתוך 15 .מתוך סך הנופלות, לוחמת אחת נשרה בשל חוסר התאמה מקצועית, ולוחמת נוספת נשרה מסיבות רפואיות שקדמו להכשרה. שלוש לוחמות נשרו עקב בעיות רפואיות בזמן ההכשרה. לדעת גורמי המקצוע, אחוז הנשר מכלל המסיימות הינו סביר לאור העובדה כי מדובר בפיילוט. 


ארבע לוחמות השריון שאותרו לקורס הפיקוד עברו 16 שבועות הכשרה בגדוד הפיקוד של חטיבה 460, וסיימו את הקורס בהצלחה. הקורס שעברו הלוחמות זהה כמעט לחלוטין לקורס שאותו עוברים הלוחמים, מלבד שינוי שבוע המלחמה והתאמתו למשימה המבצעית של הלוחמות - הפיכתו לשבוע בט"ש מוגבר. ניתן למנות בקורס מסלולי כשירויות באש, ניווטים, לש"ב, בוחן מט"ק ועוד. 

הכשרת לוחמות השריון הראשונות

הכשרת לוחמות השריון הראשונותצילום: דובר צה"ל

הכשרת לוחמות השריון הראשונות

הכשרת לוחמות השריון הראשונותצילום: דובר צה"ל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן