גופיה וסנדלים: האם גברים מחויבים בהלכות צניעות?

אנו רגילים לחשוב על דיונים ארוכים, אינטנסיביים ומעוררי מחלוקת לגבי הלכות צניעות ביחס לנשים, אולם להלכה היהודית יש בהחלט מה לומר על כללי צניעות גם ביחס לגברים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/22 14:03 יט באדר ב'

גופיה וסנדלים: האם גברים מחויבים בהלכות צניעות?
צילום: shutterstock

האם הלכות צניעות חלות רק על נשים? הדיונים הבלתי נגמרים על אורך החצאית והשרוול על מופע סיום שנה של נערות בפני האבות שלהם והפרדה במופעים איכשהו תמיד מופנים כלפי המין החזק ומזמן כבר יצאו מגבולות המגזר.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, גם ביחס לגברים יש ליהדות מה לומר בנוגע לצניעות. אז מה הם כללי הצניעות לגברים? לרב נתנאל תשובות.

זו אחת מהשאלות היותר חשובות, ואולי מרוב שהתשובה כל כך ברורה, כמעט לא עוסקים בה. הרב נתנאל מרחיב את מושג הצניעות ביחס לגברים, שמסתבר שלא נוגע רק ביחס לביגוד ומראה חיצוני.

אז איך גברים שומרים על צניעות?

הרב נתנאל משיב כי הצניעות מתחילה מהדיבור שלנו, ממה שאנחנו אומרים, לא רק מצד נקיות הלשון (בלי ניבולי פה), אלא ביחס שאנחנו נותנים במילים שלנו. האם הדיבור שלנו מבטא גאווה או שהוא מבטא ענווה?

ביחס לסוגיה המרכזית בהלכות צניעות - עניין הראייה, טוען הרב נתנאל כי כללי צניעות קשורים בצרכנות שלנו ולא רק באווירה שאנחנו יוצרים.

"לצערנו, במיוחד אצל גברים במקלחות משותפות, במקווה ובעוד מקומות – נוטים לזלזל בצניעות – הצנעת המקומות המכוסים (האיברים האינטימיים). בוודאי שגם בחיק גברים ובנים עלינו לשמור על צניעות, הן של עצמנו, אך גם במה שעינינו רואות. בוודאי ובוודאי שזה קשור ביכולת לשמור על מה שהעיניים רואות ברחבי הרשת, בסרטים ובסדרות שאנחנו צרכים וכו'. במובן הזה, ייתכן והדברים ברורים אך חשוב להבהיר שוודאי לראות עירו הוא בעייתי."

בנוגע ללבוש - סוגיה שכידוע מעוררת דיונים עוצמתיים כשהיא מתייחסת לנשים, הרב נתנאל משיב כי הוא חושב שניתן ללמוד מהלכות תפילה מה נחשב לבוש צנוע ומכבד אותנו.

צניעות קשורה בהצנעה, ביכולת לכסות – 'והצנע לכת עם אלקיך'. לא להיות חשופים, אלא באמת להצניע את עצמנו ולא לתפוס את כל תשומת הלב במרחב שלנו. לכן, אני חושב שכמו שאצל נשים יש פסיקות שנוגעות בבגדים זועקים (צבע, חיטוב ועוד), הדבר נכון גם לגבי גברים. המטרה היא לא למשוך תשומת לב

גבר יכול ללבוש גופייה וסנדלים, אך לכל הפחות בתפילה ראוי להתלבש בצורה מכובדת

כמובן כיסוי האיברים האינטימיים הוא נכון, לא רק מצד האמת אלא גם מצד רגישות לסביבה. לכן, בעיני, נכון גם לוודא שפלג הגוף העליון גם כן יהיה מכוסה. כך אנחנו פוגשים את ענין הגופיה, בין הגוף לבין הציצית (שעל אף שהמצווה מדבר תעל חובה למי שלובש בגד בעל ארבע כנפות, נכון לראות בזה חובה של האדם וללמוד ציצית). נכון לא ללבוש חולצה קצרה מידי אלא באמת לראות את עצמנו אנשים מכובדים (שמכסים את הזרוע שלהם ואת רגליים, ולא באופן קצר). לדעת הרב נתנאל, הדברים אינם מחייבים את הגברים לאורך כל היום, אבל לכל הפחות בתפילה ראוי להתלבש בצורה מכובדת.

היום, נהוג להסתובב בסנדלים – דיון שמשליך גם על בנות ואם הן צריכות ללבוש גרבים או לא, אז ייתכן וזה כן נחשב מכובד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן