הרב חיים נבון נגד פסיקת הרב ליאור: "אם מוציאים את ה' מהתמונה אז מה עשינו פה"

הרב דב ליאור פרסם פסק הלכה ובו הוא מתיר נטעת עצים למען ארץ ישראל בשנת השמיטה, הרב חיים נבון פרסם פוסט ובו הוא תוהה על ההחלטה: "אנחנו דבקים בארץ ישראל כי היא ארץ ה' - לא נעשה זאת על ידי הפרת דברו"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 12/01/22 10:48 י בשבט התשפב

הרב חיים נבון נגד פסיקת הרב ליאור: "אם מוציאים את ה' מהתמונה אז מה עשינו פה"
הרב חיים נבון, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

סערת הנטיעות בנגב: הפרשה שהובילה לפיצוץ בין הקואליציה למפלגת רע"מ עברה גם לפסים הלכתיים, כאשר חבר הכנסת איתמר בן גביר פנה בשאלה מיוחדת לרב דוב ליאור בנוגע להשתתפות בנטיעות, למרות שנת השמיטה.

בתשובתו אמר הרב ליאור לבן כי לאור המצב בנגב, ומכיוון שיש בנטיעות אלא שמירה על ארץ ישראל, מותר לנטוע עצי סרק בנגב, למרות שנת השמיטה. נזכיר כי גם ברבנות הראשית התירו לטעת השנה בנגב אך הגבילו את ההיתר בכך שיהודים לא ישתתפו בנטיעות.

"אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'"

אלא שהרב חיים נבון חושב אחרת מהרב ליאור וטוען כי האחיזה שלנו בארץ היא מכוח דבר ה', ולא נאחז בה על ידי הפרת דברו: "אסור לנטוע בשנת השמיטה. האיסור הזה חל גם על אישי ציבור שרוצים לפעול באורח מופגן למען ריבונות ישראל, מתוך כוונות טובות ורצויות. אני מבין שרבנים העוסקים בדבר התירו נטיעות מסוגים מסוימים, בנסיבות המסוימות הללו, אם מקפידים על תנאים רבים ומדויקים. אך כשלא מקפידים על כל אלו אסור לנטוע גם למען מטרות טובות וחשובות. על כעין זה דרשו חכמינו את הפסוק: "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'" (משלי כ"א).

 

"אנחנו דבקים בארץ ישראל כי היא ארץ ה' - לא נעשה זאת על ידי הפרת דברו. לא מזמן כתבתי שאי אפשר לוותר על קבלת מצוות בגיור גם כשהמטרה היא טובה מאוד, שהרי כך אנחנו עוקרים את כל מהותו של עם ישראל בהשקפת עולמנו. אנחנו אוהבים את עם ישראל כי הוא עם ה'; אם מוציאים את ה' מהתמונה - למען עם ישראל ומכוונות טובות - אז מה עשינו פה. כך גם לגבי ארץ ישראל: זו ארץ ה', וצריך להגן עליה באופן הרצוי בעיניו. ודאי תימצא הדרך להגן על ארצנו ועל ריבונותנו גם בלי לעבור על הלכות השמיטה, על דבר ה' לעמו בארצו".


(חברי הליכוד בנטיעות בנגב)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן