באיחוד הלאומי מצאו את האשמים: "תהליכי הפרטה מוזרים דוגמת צהר ובד"ץ"

במפלגה טענו על רקע פרשת יקבי ברקן: "אנו עדים לאור פרשה זו לסכנה במערכות פרטיות". מנכ"לית עמותת פידל לחינוך ושילוב יוצאי אתיופיה בישראל: "אסור לאף אזרח במדינת ישראל לקבל אפליה או התבטאות גזענית מכל סוג שהוא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/06/18 17:30 יג בתמוז התשעח

באיחוד הלאומי מצאו את האשמים: "תהליכי הפרטה מוזרים דוגמת צהר ובד"ץ"
השר אריאל, ח"כ סמוטריץ' וסופר, צילום: אלישיב לויתן

בפרשת הדרת העובדים בני העדה האתיופית מהליך ייצור היין ביקבי 'ברקן' הפנו רבים את האשמה להנהלת היקב, לחברת טמפו ולבד"ץ העדה החרדית. באיחוד הלאומי מצאו כתובת אחרת והיא הפרטת שרותי הדת.

"אנו נאלצים לזעוק זעקה גדולה", נאמר בהודעת המפלגה וצוין כי "מקרה הפיטורים שפורסם אמש ביקב ברקן חמור מאוד וממחיש עד כמה במציאות הישראלית חשובה פסיקתה של הרבנות הראשית".

בהמשך נכתב כי "לא נכון לייצר תהליכי הפרטה מוזרים. לא בכשרות דוגמת צהר, לא בבד"ץ העדה החרדית לא בנישואין ולא בגיור. אנו עדים לאור פרשה זו לסכנה במערכות פרטיות כמו בכשרות כך בגיור ובנישואין כשכל קהילה תחליט באופן שרירותי מה כלליה. הרגע בו פוגעים כנגד יהודים אתיופים הוא קריאת השכמה לחברה הישראלית לקחת אחריות ולהקיא מאיתנו את השנאה וההדרה".

יקבי ברקן

יקבי ברקןצילום: פלאש 90. משה שי

עמותת "טבקה - צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה שיגרה מכתב לרבנים הראשיים, למנכ"ל הרבנות הראשית, לרב הראשי לקהילת אתיופיה ולהנהלת חברת טמפו בדרישה "לשלול את 'תעודת המשגיח' למשגיח הראשי של יקבי ברקן, יוסף פרומוביץ; להחזיר את העובדים ממוצא אתיופי לפס ייצור היין; לערוך בירור מעמיק בנושא ולמצות את הדין עם כלל המעורבים בפרשה ולפעול ולמנוע הישנות של תופעות חשוכות מעין אלו".

מנכ"לית עמותת פידל לחינוך ושילוב יוצאי אתיופיה בישראל, מיכל אברה סמואל, התייחסה גם היא לחשיפה ואמרה כי "אסור לאף אזרח במדינת ישראל לקבל אפליה או התבטאות גזענית מכל סוג שהוא. עד מתי צבע העור וארץ המוצא של האדם ימשיכו להשפיע על המציאות שלנו ולפגוע במגוון ומרקם החיים במדינת ישראל".

לדבריה, "אופן ההתנהלות של יקב ברקן, פוגע בערכים הבסיסיים של זכויות האדם. עצם הניסיון להטלת הספק ביהדותם של בני הקהילה, יוצר חיץ בחברה הישראלית. אנו דורשים מכל השותפים לעוול חמור זה, לחזור בם ולתקן את הפגיעה הגדולה באמצעות החזרת העובדים, שהינם יהודים כשרים שומרי תורה ומצוות, לתפקידם הקודם. עמותת פידל תמשיך לפעול למיגור תופעות מזוויעות כמו זו, באמונה שהחינוך להכלה מנצח הכל יחד עם מדיניות ענישה".