הרב יוסף נגד בד"ץ: "גזענות טהורה"

הרב הראשי הספרדי תקף את הנחית גוף הכשרות שהורה להדיר עובדים ממוצא אתיופי ביקבי ברקן תוך הטלת ספק ביהדותם, "יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק אם ניתן לסמוך על גוף כשרות שמקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/06/18 08:52 יג בתמוז התשעח

הרב יוסף נגד בד"ץ: "גזענות טהורה"
יוצא להגנת יהודי אתיופיה. הרב יוסף, צילום: פלאש 90. דוד כהן

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, תקף היום (שלישי) בחריפות את בד"ץ העדה החרדית ויקבי ברקן על שפסלו עובדים ממוצא אתיופי מעבודת ייצור היין.

ביקבי ברקן מקבוצת טמפו, הממוקמים בקיבוץ חולדה, החליטו לפני כשנה להוסיף לכשרות הרבנות הראשית גם את בד"ץ העדה החרדית. בשלב הזה, כפי שעלה בתחקיר 'כאן' החלו הנחיות אשר הפלו עובדים בני העדה האתיופית.

"נגעתי ביין והמשגיח רץ, לקח ממני את זה וניפץ מול הפנים שלי", כך תיאר יו"ר ועד העובדים ביקב אורי אלמנך. במקרים נוספים דווח על הדרה מוחלטת של יוצאי אתיופיה מחלק ממחלקות היקב.

יש לציין כי על פי ההלכה נגיעה של גוי ביין אוסרת אותו לשתיית יהודי. מכאן עולה כי בבד"ץ מפקפקים ביהדותם של בני העדה האתיופית ולכן אסרו על עובדי היקב האתיופים לקחת חלק בהליך ייצור היין ביקב.

"אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק  בייצור יין", אמר הרב יוסף והוסיף כי "אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה".

לדבריו, "יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".