"אי אפשר להתעלם מהפרת החוק הנמשכת בנגב"

שר החקלאות הממונה על התיישבות הבדואים, אורי אריאל התייחס למחאת תושבי ביר האדאג' נגד מימוש צווי ההריסה שהוצאו נגד תושבי ביר האדאג' ואמר כי תושבי ביר האדאג' אינם מעל החוק. "משילות בנגב היא גם פיתוח ובנייה וגם אכיפה ללא פשרות"

חדשות כיפה גלעד כהן 20/12/18 16:05 יב בטבת התשעט

"אי אפשר להתעלם מהפרת החוק הנמשכת בנגב"
אורי אריאל, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

יו"ר האיחוד הלאומי ושר החקלאות אורי אריאל התייחס למחאת תושבי ביר האדאג' בנגב נגד מימוש צווי ההריסה שהוצאו נגד תושבי ביר האדאג'. "מדינת ישראל ואני כנציג הממשלה, לא יכולים להתעלם מהפרת החוק הנמשכת והבוטה, תוך דחיית כל ניסיון שהוא לפנים משורת הדין, להסדיר את מעמדם. תושבי ביר האדאג' אינם מעל החוק. משילות בנגב היא גם פיתוח ובנייה וגם אכיפה ללא פשרות." אמר השר אריאל.

השר אריאל ציין כי המדינה הלכה כברת דרך משמעותית לקראת תושבי ביר האדאג' בניסיון להגיע להסדרה אולם התושבים לא נענו להצעות. השר אריאל הזכיר כי הדגיש בשעתו שההצעות קצובות בזמן ואם התושבים לא יענו בזמן להצעות הנושא יועבר לטיפול גופי האכיפה. בשנה שעברה הודיע רשמית יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, כי כל הניסיונות להגיע להסדרה מוסכמת עם התושבים , עלו בתוהו.  

יישוב בדואי

יישוב בדואיצילום: יניב נדב/פלאש 90


ביר האדאג' הינה פזורה בדואית שהתמקמה בשנת 1994 על אדמות מדינה שלא כחוק ובתי המשפט פסקו כי עליה להתפנות. מאז נעשו אין ספור ניסיונות בידי נציגי המדינה להגיע להסכמה עם תושבי הפזורה על מנת להסדיר את מעמדם ביישוב חוקי ולצמצם במידה נכרת את הנזק שנגרם למדינה בהשתלטות בלתי חוקית על אדמותיה.  

השטח עליו התיישבה פזורת ביר האדאג' מקיף כ 20,000 דונם של אדמות מדינה וחלק מהשטח בבעלות פרטית שטח עצום בכל מובן. המדינה, לפנים משורת הדין תכננה ופתחה עבור תושבי ביר האדאג' יישוב על שטח של כ 6,500 דונם. היישוב החוקי יכלול  1600 יח"ד שיימסרו לזכאים ללא תמורה ושטחי מסחר. בנוסף,  נבנו במקום בתי ספר שכבר פועלים רשות הבדואים אף תכננה את שלב ב' של הישוב הכולל שטחי מגורים וגם שטחים לתיירות ולחקלאות בהיקף של כ-5000 דונם נוספים.
ב 2012 מועצת מקרקעי ישראל אשרה מתווה פיצוי מיוחד עבור תושבי ביר האדאג' שיצטרפו להסדר, בתוך פרק הזמן שנקבע לכך. 

גם במרוצת השנה שעברה  הוצע לתושבי ביר האדאג' להצטרף להסכם הפיצוי וההסדרה, אולם איש לא הצטרף להסכם. יתר על כן, במסגרת התוכנית ליישוב הקבע ,  כשליש מתושבי ביר האדאג' יושבים בתוך התב"ע לישוב הקבע ומורשים להישאר במגרשים עליהם הם יושבים כיום. כל שעליהם לעשות הוא לקבל את המגרש ולהוציא היתרי בנייה ולהפוך להתיישבות חוקית. למרות כל זאת, התושבים דוחים את כל נסיונות ההסדרה המטיבים והמפליגים והם מעדיפים את דרך המחאה וההתיישבות הבלתי חוקית.