אירועי תשעה באב 2022- הרשימה המלאה

יום האבל הלאומי על חורבן בית המקדש חל השנה במוצאי שבת, והמונים יגיעו לרחבת הכותל המערבי ולאירועים נוספים ברחבי הארץ | משדר מיוחד של הסרט אגדת חורבן בכאן 11

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/22 15:27 ז באב התשפב

אירועי תשעה באב 2022- הרשימה המלאה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתשעה באב חל איסור לעסוק בדברי תורה, מאחר שהם משמחים את הלב. למנהג הספרדים ומעט מן האשכנזים האיסור חל רק בהיכנס הצום, מאידך, רבים מן האשכנזים מחמירים כבר מחצות יום ח' אב. כמדי שנה, במקומות רבים נוהגים להתכנס לקריאה משותפת של מגילת איכה ולעסוק בשיח ציבורי על המורכבויות של החברה הישראלית. 

1. רחבת הכותל המערבי 

במוצאי שבת ט' באב תשפ"ב ה-06/08/22 ליל תשעה באב, הקרן למורשת הכותל תקיים מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות על ידי החזן בנוסח עדות המזרח יהודה נפתלי והחזן בנוסח אשכנז שלמה גליק. את אמירת הקינות תשדר הקרן למורשת הכותל עבור אלו שאין באפשרותם להגיע פיזית לרחבת הכותל. המשדר ישודר באתר הכותל, החל מהשעה 23:15.

2. עיר דוד 

גם השנה יתקיימו סיורים מודרכים והרצאות באתר הארכיאלוגי בעיר דוד הצמוד לעיר העתיקה בירושלים. האירוע, שיתחיל בשעה 21:45, יוקרן בשידור חי בעמוד היוטיוב של עיר דוד ויכלול את קריאת מגילת איכה, דבר ראש העיר ירושלים, מר משה ליאון. מפגש, לימוד ושיח בעתיקות קריית השלטון - טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם ופרופסור יובל אלבשן, בהנחיית אריאל שנבל, וסיורים ליליים באתרי החורבן ומעגלי לימוד ושיח. 

3. מפגשי קולנועי בבית אבי חי 

במרכז הרב תחומי לתרבות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים יתקיימו במהלך יום ראשון מפגשים קולנועיים, הקרנות, הרצאות ושיחות לרגל תשעה באב, על החורבן ועל האדוות שנוצרו בעקבותיו. עלות השתתפות בכל הרצאה או הקרנה תהיה עשרה שקלים והישיבה באולמות תתאפשר על בסיס מקום פנוי. 
חתונה הפוכה – הקרנה ושיחה עם הבמאי מרדכי ורדי. כמו לב שעובד – הקרנה ושיחה עם הבמאי יאיר אגמון. אגדת חורבן – הקרנה ושיחה עם חברת הכנסת לשעבר, תהלה פרידמן. דמות היהודי בקולנוע: מכשף, קורבן וגיבור, הרצאתו של אייל בורס. סדקים אישיים בחברה החרדית, הרצאה של רחל אליצור. 

4. הלילה לא לומדים תורה ביבנה

כנס שדרות לחברה וחינוך, מכללת קיי ורשת אור תורה סטון יערכו גם השנה את המיזם הלילה לא לומדים תורה. במתנ"ס נאות שז"ר ברחוב הנשיאים 17 ביבנה יתקיים פאנל ציבורי בהנחיית ענת סרגוסטי. קריאת מגילה איכה משותפת ואחריה יתקיים פאנל בהשתתפות ד"ר שמעון אזולאי, אריאל פלקסין, הדס שטייף והרב יובל שרלו בנושא "ערבים זה בזה?!". 

5. הלילה לא לומדים תורה באריאל 

במרכז הצעירים "הספינה" ברחוב דרך הנחשונים 31 באריאל, יתקיים פאנל ציבורי בהנחיית יערה זרד. קריאת מגילה איכה משותפת ואחריה יתקיים פאנל בהשתתפות אורי זכי, חברת הכנסת קטי שטרית, חני ליפשיץ ואלדד הלחמי בנושא "ערבים זה בזה?!". 

תשעה באב בטלוויזיה 

21:15- הסרט אגדת חורבן 

אפוס קולנועי יוצא דופן המורכב מ- 1500 ציורים של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט ("ואלס עם באשיר"), ומשוחק בקולותיהם של שולי רנד, זאב רווח, מוני מושונוב, עמוס תמם, יעל אבקסיס ויגאל נאור. "אגדת חורבן" מביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה - סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. 

22:42-מתנה לחג 

דווקא על רקע שנאת החינם של תשעה באב, שאנן סטריט יוצא לבדוק את האחדות בחברה הישראלית, בריקודי עם, בתזמורות, בארגון המספק מזון מוכן לעניים, בחברת פרסום בלב המדבר ואפילו בשירים המוצגים בגן בוטני.

23:17-עיין ערך שנאה 

בעקבות שיח השנאה ההולך וגובר בחברה הישראלית ולקראת ט' באב, אפרת שפירא רוזנברג וישי שריד יוצאים לסדרת מפגשים בכיכרות ברחבי הארץ, שהפכו לסמל להפגנות, למחאה ולביטויי שנאה, כדי להבין את מנועי השנאה בחברה.