המחדל באסותא כל טיפול פוריות הפך להימור: האם אקבל את הילד שלי?

בלבול בביציות/זרע/עוברים הוא הסיוט הגדול ביותר עבורנו, המטופלות. לתומי חשבתי, שמספיק לוודא מספרי תעודת זהות לפני כל פרוצדורה, בכדי לשמור עלינו ועל הילדים העתידיים שלנו, אבל מסתבר שזה לא מספיק | מיומנה של מטופלת פוריות

חדשות כיפה ד"ר יפה בש 03/11/22 11:20 ט בחשון התשפג

כל טיפול פוריות הפך להימור: האם אקבל את הילד שלי?
צילום: shutterstock

משפט שלמה המודרני: מחדל העוברים של בית החולים אסותא בראשון לציון, בו הוחזרו עוברים לרחם של אמא אחרת, הוא התגשמות הסיוט הגדול ביותר של מטופלות פוריות העוברות טיפולי הפריה חוץ גופית.

הרשתות החברתיות סוערות. חלק מהכותבים מצדדים בביולוגיה, לאתר ולמצוא את ההורים הביולוגים של העוברית, ולהחזיר אותה אליהם, בעודם מתייחסים לאם היולדת בתור פונדקאית ותו לא. וחלקם טוענים כי הביולוגיה אינה העיקר, והתינוקת צריכה להישאר בחיק זו שנשאה אותה ברחמה. במקרה הזה, אין מנצחים. זהו מצב שכולם מפסידים.

"עובר זה סך הכל צבר של תאים". מי שכתב משפט שכזה לא מבין שהשגת העובר כרוכה בדם, יזע ודמעות. כדי להצליח ולייצר עובר, על האישה להזריק הורמונים בכמות גדולה בכדי לייצר מספר רב של ביציות, ההורמונים האלו עולים כסף רב, מטלטלים את הגוף והנפש, יש צורך בבדיקות דם ואולטרסאונד כל יומיים.

ד"ר יפה בש

ד"ר יפה בש צילום: פרטי

האם הביולוגית והאם היולדת עברו כל כך הרבה כדי לזכות בהריון

אחר כך הביציות האלו נשאבות בחדר ניתוח, תחת הרדמה כללית, ומופרות בעזרת הזרע שנותן בן הזוג. לפעמים נוצרים עוברים טובים, הניתנים להחזרה או להקפאה, ולפעמים נוצרים עוברים שאינם טובים, או שלא נוצרים עוברים בכלל, וצריך לחזור על הכל מהתחלה. סבבים כאלו עלולים לקחת חודשים עד שנים, עד שיש עוברים טובים, ועד שסופסוף נקלט הריון של עובר אחד טוב. גם האם הביולוגית וגם האם היולדת עברו סבבים שכאלו. כל אחת מהן היא לביאה, שנלחמה כדי לזכות בהריון. היולדת סיכנה את חייה בניתוחים בהרדמה מלאה, כדי להציל את חיי העוברית.

בלבול בביציות/זרע/עוברים הוא הסיוט הגדול ביותר עבורנו, המטופלות. לתומי חשבתי, שמספיק לוודא מספרי תעודת זהות לפני כל פרוצדורה, בכדי לשמור עלינו ועל הילדים העתידיים שלנו, אבל מסתבר שזה לא מספיק, והבלאגן שהיה במעבדה פוגע קודם כל בנו. באמון שאנחנו אמורות לתת במערכת, זו שצריכה לשמור על הפרטיות שלנו, זו שאמורה להיות מדויקת ומעולה, בכדי להבטיח את מירב הסיכויים להצלחת הטיפול. כל טיפול של שאיבה או החזרה מרגיש לי כרגע כמו הימור, האם אקבל בסוף את הילד שהוא שלי? לאלוקים ולאסותא הפתרונים.

הכותבת היא רופאת הנקה, מומחית לרפואת שיניים לילדים. מטופלת פוריות מעל 20 שנה, אמא ל-5 ניסים מופלאים. Yaffa.basch@gmail.com.