ילדים עם צרכים מיוחדים? המדריך המלא לקראת ליל הסדר

ליל הסדר הוא לילה חגיגי ומרגש במיוחד, אך עבור ילד עם צרכים מיוחדים, החוויה עלולה להיות מלחיצה ומבלבלת. הכנה מוקדמת של הילד והמשפחה תשפר את הערב פי כמה. המומחים של עזר מציון מסבירים - כך תעשו זאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/04/24 16:39 יג בניסן התשפד

ילדים עם צרכים מיוחדים? המדריך המלא לקראת ליל הסדר
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ליל הסדר הוא ערב חגיגי, מיוחד ושונה מכל ערב אחר וסביבו התרגשות גדולה מהמפגש המשפחתי, הסעודה המשותפת, המאכלים המיוחדים, השירים ואפילו הבגדים החגיגיים. רובנו שמחים ומצפים לליל הסדר, אך השנה, יותר מבכל שנה אחרת, כל אחד מאיתנו חווה את ליל הסדר באופן מעט שונה, לא כל שכן, ילדים בכלל וילדים עם צרכים מיוחדים בפרט, עבורם ליל הסדר עשוי להיות חוויה לא ברורה, מציפה, מלחיצה ואף מעוררת חרדה.

הערכות והכנה מוקדמת של הילד או הילדה עם הצרכים המיוחדים וכן של המשפחה תשפר את יכולתם לצפות את ההתרחשויות ולהתכונן לקראתם, תקל על ההתמודדות ותאפשר להם השתתפות מיטבית והנאה מהחוויה תוך תחושת מסוגלות, רגיעה ובטחון.

תאום ציפיות

חשוב להגיע ליום החג עם ציפיות מותאמות לילדכם ולצרכיו. נסו להיכנס לנעליו ולהבין מה עשויה להיות חוויית החג עבורו, הגדירו לעצמכם מה חשוב לכם בחג אך גם מה אפשרי לילד ומותאם לו, לאישיות שלו, להעדפות שלו וכן לפרופיל החושי והרגשי שלו, כדי למצוא את הדרך שתאפשר לו חווית חג חיובית ומשמעותית. למשל, האם יש חלק בליל הסדר שחשוב לכם שהילד יקח בו חלק פעיל (הקושיות, הארוחה, חיפוש האפיקומן) ואילו הכנות נדרשות לו לשם כך.

כמו כן, כמה זמן תצפו ממנו "לשבת יפה", האם הוא חייב לקבל נשיקה מכל דודה או שהוא יכול להימנע ואתם תגבו אותו, מתי יוכל לפרוש מהשולחן המשפחתי וכדומה.

לא פחות חשוב, להקדים ולתאם ציפיות גם עם שאר משתתפי ליל הסדר באשר להתייחסות להשתתפותו של הילד והעזרה הדרושה מהם – כיצד לקבל את פניו, מה מקום הישיבה המתאים לו, משחקים ואביזרים שתרצו להביא לשולחן, כיצד לעודד את הילד להשתתף ומתי לשחרר, איך להתייחס להתנהגויות ייחודיות שלו ואפילו אילו מאכלים להכין.

הטרמה ובחירה

כשאנו כמבוגרים חושבים על ליל הסדר, עולה לנו תמונה כללית של שולחן ערוך וחגיגי, אורחים, מאכלים מיוחדים וקריאה בהגדה. אך עבור ילדים, ליל הסדר הוא לרוב מושג מופשט ולא ידוע. הכנה מראש לקראת הלא נודע מפחיתה חרדה, ומעניקה תחושת שליטה.

כדאי להכין את ילדכם מראש, בהתאם ליכולותיו, ולספר לו לאן נוסעים, את מי נפגוש, איך יראה המקום ומה יהיה הסדר בו יתנהל הערב. אפשר לעשות משחקי "כאילו" שידמו את הסיטואציה ואת האתגרים בהם הוא עלול להיתקל, אפשר להראות ולהתנסות בבגדים החדשים שילבש, כדי שירגיש בהם נוח, לספר או להראות תמונות או סרטון שימחיש את מה שצפוי לו. חשבו האם ילדכם מעדיף סיפורים בעל פה או שיבין טוב יותר סיפורים המלווים בתמונות.

התאמת הסביבה

חשוב לדאוג לסביבה מותאמת שתאפשר לילד שהות מיטבית, מווסתת, רגועה ונינוחה לאורך ליל הסדר. התאמה פיזית של המרחב בו הילד ישהה, נדרשת בעיקר אם נדרש ציוד טיפולי להושבה או תמיכות מיוחדות. אך גם אם לא נדרשת הושבה מיוחדת, כדאי לחשוב על התאמה המרחב האישי. למשל, חשוב שהבגדים יהיו נוחים ולא מגבילים, חשוב להתאים את אזור הישיבה, לחשוב על החפצים שסביב ולאפשר מעט מרחב למשחק, שיאפשר גם לקום מידי פעם. כמו כן, חשוב לתת את הדעת ליכולתו של הילד לשבת לאורך זמן, לשים לב למידת הרעב והעייפות שלו ולאופן שהם ישפיעו על התנהגותו לאורך הסדר.

התאמת התכנים

ליל סדר הערוך כהלכתו הוא מרחב שפחות מתאים לילדים צעירים, עם זאת רוב הילדים עוברים במעון או בגן הכנה לחג, עמדו בקשר מקדים עם צוות הגן, שאלו איזה שירים הילד מכיר, מה למד ואיך הוא יוכל להשתתף. לרוב, הצוות יצייד את הילדים בחומרים מתאימים לשימוש בבית, ואתם תוכלו לעודד את המשפחה להשתתף איתו לפי יכולתו. למשל, לשלב בשיר "אחד מי יודע" סימני ידיים נלווים, או לחלק למשפחה הגדה מאוירת בסימני תת"ח (תקשורת תומכת חלופית) מוסכמים המוכרים גם לילדכם.

התאמות חושיות

לעיתים נדרשות לילדים התאמות כדי להפחית מצוקה על רקע רגישות חושית. כדאי לחשוב מראש על האופן בו ילדכם יחווה את ההמולה, הקולות, הטעמים ואפילו הריחות שסביבו ולהיערך לכך בבחירת מקום הישיבה והאנשים היושבים לצידו, לאפשר הפסקות ולהיעזר באמצעים מרגיעים בהתאם להעדפותיו של הילד (כמו מוצץ, בובה או חפץ אהוב או אוזניות מפחיתות רעש).

ישנם ילדים המראים בררנות יתר באוכל. כדי להפוך את ארוחת החג למותאמת כדאי לדאוג מראש שיהיו מונחים על השולחן מאכלים מוכרים ואהובים או אף להביא איתכם מהבית מאכלים חליפיים שהילד מכיר ואוהב.

ליל הסדר הגיע

גם אם חשבתם ונערכתם מראש לכל התרחישים יתכן והסיטואציה כולה תיצור אצל ילדכם אי שקט וחרדה – היו קשובים לכך ועזרו לו להצטרף לנעשה סביבו, השתדלו לשמור על אינטראקציות רגועות ומכילות ועזרו לו להבין מה קורה סביבו על ידי שיקוף והסבר של הנעשה סביבו ושיקוף של תחושותיו. כך תתמכו ביכולתו להירגע ולהכיל את הסיטואציה המאתגרת. הכינו מראש תיק ובו ספר, משחק, או אביזר מוכר ומרגיע שיסייע ליצור תחושת ביטחון בתוך הסיטואציה הפחות מוכרת.

והכי חשוב

כל העצות חשובות אבל... זה הילד שלכם ואתם מכירים אותו הכי טוב מכולם. הפעילו שיקול דעת לגבי המידה ואופן ההכנה, ההתאמות וההסברים להם הוא זקוק.

נכתב ע"י צוות מקצועות הבריאות במעונות היום השיקומיים בעמותת עזר מציון