פורים על רקע המלחמה - בשומרון נלחמים בסכנות ההשתכרות

על רקע המלחמה ולקראת פורים, ובשל החשש מהחמרה בתופעת השתייה בקרב הנוער, מועצה אזורית שומרון יוצאת במאמץ הסברה במטרה לסייע לנוער. פעילויות ודיונים עם בני הנוער, מכתבי הסברה להורים, וסרטונים שיופצו ברשת על ידי בני הנוער עצמם. יוסי דגן ראש מועצת שומרון: "מובילים אמירה חברתית - לא לאבד את הראש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/24 14:38 יב באדר ב'

פורים על רקע המלחמה - בשומרון נלחמים בסכנות ההשתכרות
ילד שיכור, צילום: shutterstock

מלחמת חרבות ברזל הוסיפה דאגה נוספת להורים. בפורים בעיקר בקרב בני נוער דתיים בישיבות ובאולפנות ישנו מנהג לשתות "עדלאידע", החשש הוא שבשל הלחץ הנפשי הרב בו נמצא הציבור כולו ובתוכו גם הנוער, תופעת השתייה עלולה להוביל להצפה רגשית ושתיה לא מבוקרת.

האגף לשירותים חברתיים במועצה אזורית שומרון יוצא במערך הסברה שממוקד בנוער ובהורים ובאופן יוצא דופן לא מנסה לשכנע את בני הנוער שלא לשתות זאת בשל ההבנה שלא תמיד ניתן למנוע זאת, אלא נותן כללים לשתיה מבוקרת וגם עונה על השאלה המנקרת האם אפשר לשמוח.

השנה הופק סרטון מיוחד בשיתוף נבחרת הכדורסל של הנוער יחד עם המאמן, המזהיר מפני שתייה מבוקרת ולא אחראית. לקבוצת הכדורסל אליצור שומרון פופולריות רבה בקרב בני הנוער, רק בשבוע שעבר קבוצת אליצור שומרון התמודדה בגמר גביע המדינה.

בסרטון השחקנים והמאמן מעבירים מסרים לצופים כיצד לשמור על עצמם מפני שכרות מסוכנת, ע"י שמירת גבולות, הקפדה על בטן מלאה לפני שתיה, שמירה על ערנות והכרה בסכנות שבשכרות. בנוסף התייחסו בסרטון לשינוי השנה של חגיגות פורים בצל המלחמה והימצאותם של לוחמים רבים בעזה. "אנו נמצאים בתקופה קשה, תקופה מורכבת. אבל גם השנה מותר לנו לשמוח. הרי בשביל מה החיילים שלנו נמצאים שם? כדי שאנחנו נוכל לשמוח", פונה המאמן לצופים.

במועצה פועלים במהלך כל השנה למניעת מצבי סיכון בקרב בני נוער באמצעות תכנית שנתית הפונה לנוער להורים ולאנשי החינוך הכוללת מערכי פעילות לכלל הנוער ומתן מענה פרטני לנוער הזקוק לכך. לשימוש בקבוצת הכדורסל יש כוח להשפיע על תופעת שתיית האלכוהול המופרזת בפורים בקרב בני הנוער, בעקבות כך החליט האגף לשירותים חברתיים לצאת בקמפיין הסברתי לנוער.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "בעיית שתיית האלכוהול הופכת למדאיגה יותר בשל המלחמה. המועצה החליטה לקחת על עצמה אחריות בעניין הזה, ולהוביל אמירה חברתית: לא חייבים לשתות כדי להנות בפורים ואם שותים רק בצורה אחראית. המועצה מובילה את הנושא מזה עשור ותמשיך לפעול למען החברה הישראלית ולמען הנוער למיגור התופעה".

סיגל טובי מנהלת אגף רווחה מסבירה: "על רקע המלחמה הסיכון בשתייה בקרב הנוער אפילו גובר, יש חשש גדול להצפה רגשית בשל טלטלות התקופה, בנוסף אנחנו מבינים היום שהנוער שותה, אין טעם לנסות להניא אותו לגמרי מכך ולהפוך ללא רלוונטים, לכן אנחנו מנסים להסביר לנוער איך לשתות בצורה שתגן עליהם ותמנע נזקים בנפש ובגוף".