למנוע מוות בעריסה: 10 כללים שכל הורה צריך להכיר

לרגל שבוע "שינה בטוחה לתינוקות" משרד הבריאות מעניק עשרה טיפים שיעזרו להורים לצמצם את הסיכונים לתופעה הטרגית והנדירה של מוות בעריסה

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/23 15:27 ב בטבת התשפד

למנוע מוות בעריסה: 10 כללים שכל הורה צריך להכיר
תינוק, צילום: Hadas Parush/Flash90

השבוע מציינים במשרד הבריאות את "שבוע שינה בטוחה לתינוקות", במטרה למנוע מקרים טרגיים של התופעה הנדירה "מוות בעריסה", המתייחסת למוות פתאומי בשינה אצל תינוקות, בדרך כלל מתחת לגיל שנה. בדרך כלל הגורמים לתופעה האיומה הם רפואיים וחלק מהם בלתי נמנעים, אך יש לא מעט דברים שהורים מודאגים יכולים לעשות כדי לצמצם את הסיכונים לכך, ומשרד הבריאות ביקש להזכיר עשרה מהם.

1. שינה על הגב

מרגע שהתינוק נולד, בכל שעות היממה, עדיף להשכיב אותו על הגב בכל שינה, בלילה וביום. שינה על הגב מורידה את רמת הסיכון למוות בעריסה. כאשר התינוק מתהפך באופן עצמאי, אין צורך לשנות את התנוחה בה הוא בוחר לישון לאחר מכן.

2. מיטה ריקה

יש להשכיב את התינוק במיטה ריקה מחפצים - ללא כריות, בובות, צעצועים רכים, שמיכות עבות וחפצים אחרים. אין להשכיב את התינוק במיטת מבוגרים או על ספה. משרד הבריאות לא ממליץ על שימוש במגן מיטה ובמגן ראש, מאחר שהם אינם מונעים חבלות ועלולים לגרום ללכידה של ראש התינוק ולחנק.

3. מיקום המיטה

יש למקם את מיטת התינוק הרחק מכבלי חשמל, שקעים, וילונות ורצועות של וילונות ולהרחיק אותה גם משקיות ניילון ופלסטיק.

4. כיסוי הדוק

חשוב לכסות את התינוק בצורה הדוקה, אם שמיכה שתכסה אותו מבית השחי ועד הרגליים. גם המזרן צריך להיות עטוף בסדין נמתח והדוק. כדאי לא לחמם את החדר של התינוק ולכוון את המזגן על 22-23 מעלות צלזיוס, מה שהופך את הכיסוי להכרחי עוד יותר.

5. לבוש טוב

גופו של תינוק שונה מזה של מבוגר, ולכן יש להלביש תינוקות עד גיל חצי שנה בשכבה אחת יותר מזו שאתם לובשים בעצמכם באותם התנאים.

6. ראש חשוף

בזמן השינה יש להשאיר את הראש והפנים של התינוק חשופים. אין לכסות את ראשו או את פניו של התינוק בכובע, בקפוצ'ון או בכל דבר אחר. מומלץ להימנע משינה ממושכת בסלקל, בכיסא בטיחות לרכב ובמנשא. הסלקל וכיסאות הבטיחות לרכב אינם מיועדים לשינה שגרתית בבית, במיוחד לא לתינוקות בני פחות מארבעה חודשים. העבירו את התינוק הישן למיטתו, בהזדמנות הראשונה.

7. מיטה נפרדת

תינוק צריך לישון בחדר ההורים, במיטה משלו, לפחות עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה. שינה משותפת באותו חדר מהווה גורם מפחית סיכון. השכיבו את התינוק לישון במיטת תינוק, ליד מיטת ההורים, ולא באותה המיטה. שינה משותפת באותה מיטה מעלה את הסיכון לחנק משמיכות, כריות או מההורים עצמם שמתהפכים במהלך השינה. ניתן להניק, להאכיל ולהרגיע את התינוק במיטת ההורים, אך יש להעבירו למיטתו לצורך שינה.

8. אוויר נקי

חשוב לשמור על אוויר נקי מעישון בסביבת התינוק - לא לעשן בסביבת התינוק ולא לחשוף אותו לסביבה כזו.

9. הנקה

אם מתאפשר לאמא, מומלץ להניק את התינוק. הנקה מוסיפה הגנה ומורידה את הסיכון למוות בעריסה ומומלצת כתזונה בלעדית לתינוקות עד גיל שישה חודשים.

10. מזרן ומיטה תקניים

יש להשכיב את התינוק על מזרן קשיח ומיטת תינוק אשר עומדים בדרישות התקנים הרשמיים החלים בישראל ומבטיחים את בטיחותם ובריאותם של פעוטות וילדים.