שיחה משנה חיים: "בפעולה מהירה שלחנו להם מטפלת"

אל"י, האגודה להגנת הילד, מפעילה מוקד מצוקה טלפוני אליו ניתן לפנות בכל בעיה - ולקבל ייעוץ טלפוני וליווי | בעמותה מספרים על התהליך עד לקבלת הטיפול, ועל תחושת ההקלה: "כאשר נכנס לתמונה איש מקצוע - יש איזו אנחת רווחה שמשתחררת. פתאום הם לא לבד"

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד 19/09/23 11:27 ד בתשרי התשפד

שיחה משנה חיים: "בפעולה מהירה שלחנו להם מטפלת"
גן ילדים, אילוסטרציה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

מהמוקד - לטיפול. אל"י - האגודה להגנת הילד, מפעילה קו מצוקה שיעזור לכם במקרה הקשה בו אתם נמצאים. הקו פתוח להורים, ילדים, אנשי חינוך וכל מי שזקוק. בשיחה של "חדשות כיפה" עם דני מלא-רון, מנהל יחידה הקלינית באגודה הוא מספר על הדרך בה מחליטים על הטיפול, מרגע קבלת השיחה ועד הטיפול בשטח; כולל שני מקרים מרגשים.

"עם השנים אנחנו רואים עלייה בפניות. היום יש יותר מודעות"

בקו המצוקה של אל"י יושבים עובדים מקצועיים ומנוסים, יחד עם מתנדבים שנבחרו בקפידה ועברו הכשרה ממושכת, והם עונים לפניות השונות. הם נותנים ייעוץ טלפוני, יצירת קשר ראשוני לטיפול ישיר וגם דיווח על חשש לילד בסיכון. אחרי קבלת הפנייה, מועברת הבקשה לראש המדור הטיפולי שמכריע כיצד להתמודד איתה, איזה טיפול נדרש ומי יכול לתת אותו על הצד הטוב ביותר. לעיתים יש גם סיווגים מיוחדים, לדוגמא בקשה ייחודית לקבל מטפלת דווקא או איש מקצוע דתי.

"עם השנים אנחנו רואים עלייה בפניות", מספר מלא-רון. "היום יש יותר מודעות לנושאים הללו, מבינים את הבעיות ויותר קל לפנות. היום ההורים מבינים שזו לא בושה". הוא מספר על שני מקרים מרגשים במיוחד שהגיעו לעמותה, בהן הוענק סיוע מיטבי לפונים - החל מקבלת השיחה המוקד ועד לטיפול.

כאשר נכנס לתמונה איש מקצוע - יש איזו אנחת רווחה

"אם יחידנית פנתה אלינו בנוגע לבת ההיפראקטיבית שלה", הוא מספר. "היא פנתה בבקשה שנעזור לה עם התחושות הקשות שלפעמים עולות בה. היא הרגישה שהיא עלולה להפעיל אלימות על הילדה. היא לא עשתה את זה, אבל הרצון עמד לה בראש כי היא הייתה ילדה שפגעו בה וזה מה שהיא הכירה. נתנו לה טיפול, הענקנו לה כלים לתעל את הרגשות והתחושות הללו".

לדברי מלא-רון, האם הייתה אסירת תודה. "ברגע הפנייה היא הייתה חסרת אונים, בודדה במערכה שהיא לא יודעת איך להלחם בה. דפוס קבוע שאנחנו רואים הוא שכאשר נכנס לתמונה איש מקצוע - יש איזו אנחת רווחה שמשתחררת. פתאום הם לא לבד. אחרי שעזרנו לה היא הודתה לנו מעומק הלב. זה מקרה קלאסי של מניעת פגיעה שאולי הייתה מגיעה, וזה לא פחות חשוב מכל טיפול אחר".

ארכיון

לדעת לשמור על הילדים שלנו. ארכיון, צילום: Gili Yaari, פלאש 90

כשאל"י הטיסו איש טיפול

עוד סיפור מרגש במיוחד התרחש כאשר אל"י הטיסה מטפלת לחו"ל. "קיבלנו פנייה ממשפחה ישראלית בחו"ל שהמורה של הילדה שלהם פגע בה. הם היו אובדי עצות", הוא מספר. "בפעולה מהירה שלחנו להם מטפלת שנתנה טיפול ראשוני ומניעתי לילדה והעניקה להורים כלים להתמודדות עם הפגיעה".

לדברי מלא-רון, המשפחה לא ציפתה למענה כזה. "זה מקרה שאנחנו ממש גאים בו", הוא אומר. "אחרי שעשינו התייעצות והבנו שיש כאן מקרה חריג, החלטנו לשלוח מטפלת למדינה שלהם. גם כאן חזק מאוד מוטיב חוסר האונים: הם במדינה זרה, לא מבינים את התרבות ולא מוצאים את ידיהם ורגליהם מול המשטרה והשלטונות. כשמגיעה אשת טיפול מהארץ, דוברת את השפה שלהם ומכירה את התרבות שלהם, זה רגע גדול. הם מאוד שמחו על הרעיון".

"הרווחה עושה עבודת קודש, אבל לא להכל היא מצליחה להגיע"

מלא-רון מספר על הייחודיות של אל"י ביחס לרווחה או לארגונים אחרים. "הרווחה עושה עבודת קודש, אבל לא להכל היא מצליחה להגיע ויש מקרים שהיא מלכתחילה לא נוגעת בהם כמו בני נוער מעל גיל 18. במקרים כאלה אנחנו נותנים את הערך המוסף של הטיפול הפרטני יותר". נציין כי השיחות לאל"י הן חינם.

אל"י הוקמה בשנת 1979 על ידי ד"ר חניתה צימרין ז"ל במטרה להתמודד עם בעיית התעללות פיזית, מינית ונפשית בילדים. מדובר בעמותה הראשונה בישראל שהעלתה את הנושא לסדר היום הלאומי. כמו כן, אל"י הוכתרה על ידי ממשלת ישראל וגופים נוספים כארגון העוסק בהיבטים השונים של התעללות בילדים. מנתוני אל"י עולה כי 1.5% מכלל אוכלוסיית הילדים בישראל הם קורבנות של אכזריות, הזנחה, התעללות רגשית, פיזית ומינית.


בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד