זה יכול להיות לא נעים: המדריך לגרושים שמתכננים לצאת לחו"ל עם הילדים

התגרשתם או נפרדתם ואתם רוצים לטוס לחו"ל לבד עם הילדים? כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון ובקלות

חדשות כיפה עו"ד יעל נובוגרוצקי-נכטשטרן 06/08/23 11:41 יט באב התשפג

זה יכול להיות לא נעים: המדריך לגרושים שמתכננים לצאת לחו"ל עם הילדים
צילום: shutterstock

הגענו לאוגוסט, נגמרו הקייטנות והגיע הזמן לטוס לחו"ל עם הילדים. הזמנתם כרטיסים, ארזתם והגעתם לשדה התעופה שמחים ומצפים בהתרגשות לחופשה הנכספת. אך מה שעשוי להיות פשוט עבור משפחות רבות, עבור פרודים או גרושים מדובר לעיתים בתהליך מורכב שיש להיערך לו מראש, כדי להימנע מאי נעימויות במקרה הקל וביטול הנסיעה בדקה התשעים ואחת, כאשר תגלו שאחד מבני המשפחה לא יכול לצאת מהארץ.

בידקו דרכונים

האם יש לכל הילדים דרכונים בתוקף? זכרו שהוצאת דרכון לקטין דורשת את הסכמת שני ההורים. כדאי להיערך מראש שכן במידה ואין הסכמה על הנפקת דרכון, ההורה שמבקש לצאת מהארץ ייאלץ לפנות לבית המשפט למשפחה לקבל אישור להנפקת הדרכון גם ללא הסכמת ההורה השני דבר שעשוי לקחת זמן.

הסכמת ההורה השני

לפני שמזמינים כרטיסים, חשוב לדעת שטיסה לחו"ל דורשת את הסכמת שני ההורים. כדאי לשוחח ביניכם, זמן סביר מראש, ולתאם את מועדי הנסיעה.


קשר במהלך הטיול

לפני הטיול, חשוב לעדכן את ההורה הנשאר באינפורמציה בנוגע לטיול- מסלולים ומקומות לינה וכן להבטיח את הסדרי הקשר של ההורה נשאר עם הילדים במהלך החופשה.


אישורים מיוחדים

כבר הצלחנו לצאת מהארץ אבל מה עם כניסה למדינת היעד? יש מדינות שדורשות אישורים מיוחדים (לעיתים גם עם חתימת נוטריון) לכניסת ילדים של הורים גרושים - כדי לא לגרום לעוגמת נפש לכולכם, תדאגו לוודא אלו אישורים אתם צריכים ומי אמור לחתום עליהם.


צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילדים

יש הורים שנוהגים להטיל בתחילת ההליכים המשפטיים צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילדים מחשש (שלא תמיד מוצדק) שההורה השני יברח עם הילדים לחו"ל ועקבותיהם ייעלמו. צו כזה למעשה לא מאפשר גם להורה שביקש את הצו(!) להוציא אותם מהארץ עד גיל 18, אלא אם הצו בוטל.
הרבה פעמים, בתום ההליך וכשהסכנה לחטיפת הילדים חלפה, ההורים שוכחים לבטל את צו עיכוב היציאה ונזכרים בכך כשמגיעים לשדה התעופה שעות ספורות לפני הטיסה – מיותר לציין את האכזבה ועוגמת הנפש שנגרמים לכל המשפחה שנאלצת לחזור על עקבותיה ולבטל את הטיסה.

מקרה שכזה התרחש במשרדי כשלקוחה החליטה לטוס לטיול בחו"ל עם הילדים ושכחה ששנים קודם לכן היא ביקשה להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לילדים מחשש לחטיפה. בשעות הצהריים, התקשרה הלקוחה למשרדי מבוהלת משדה התעופה כשגילתה שהצו שהיא ביקשה להטיל עדיין תקף והטיסה יוצאת בתוך שעות ספורות.
פנינו לבית המשפט בדחיפות בבקשה לבטל באופן מיידי את הצו, בדקה התשעים בוטל הצו והלקוחה וילדים הצליחו לצאת לטיול הנכסף.
כל העניין היה יכול להיחסך בהכנה ובדיקה פשוטה מראש על ידי בדיקה פשוטה במשטרת הגבולות (בטלפון *3450)

במקרים בהם עדיין יש סכסוך בין ההורים, שווה לבדוק שוב ממש לפני מועד הטיסה אם הוטל צו עיכוב יציאה חדש כנגד הילדים כדי להספיק לבטל אותו. במידה ויש עיכוב יציאה כדאי לפנות לייעוץ משפטי לקבלת עזרה בביטול צו עיכוב היציאה בדרך היעילה והמהירה שתחסוך מכם את עוגמת הנפש בביטול הטיסה.

לאחר פניה לבית המשפט, השופט יבדוק אם מדובר בחשש אמיתי או שמדובר בצעד של נקמה נגד בן הזוג לשעבר. אם מדובר בחשש ממשי, לרוב בית המשפט יקבע בטחונות שאותם ישאיר ההורה היוצא כגון: הפקדת ערבות בנקאית בקופת בית המשפט או יפוי כח בלתי חוזר על נכס בבעלות ההורה היוצא, מתן צו עיכוב יציאה מהארץ נגד אחד מקרובי המשפחה של ההורה היוצא עד לחזרת הילדים ארצה ועוד.

חופשה נעימה!

*עורכת דין יעל נובוגרוצקי-נכטשטרן עוסקת בדיני משפחה וירושה- yaelnlaw@gmail.com