"זרקו את הבת שלי מהאולפנה בגלל חצאית קצרה"

נושא הצניעות הוא עניין מרכזי באולפנות דתיות. לא פעם מחנכות שולחות את הבנות הביתה להחליף לחצאית ארוכה יותר, והנערות מרגישות תסכול וסלידה מהצניעות - איך נכון להגיב?

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 22/03/23 11:30 כט באדר התשפג

"זרקו את הבת שלי מהאולפנה בגלל חצאית קצרה"
צילום: shutterstock

עניין הצניעות הוא נושא משמעותי מאוד באולפנות. לא פעם מחנכות בוחרות להעיר על אורך החצאיות או אורך השרוולים, ובאולפנות רבות הפיתרון הרווח הוא לשלוח את הנערה הביתה להחליף חצאית. הבת שלך חוזרת הביתה, החצאית שלה אכן קצרה בעיניך, אבל את לא יודעת מה הדרך הנכונה להגיב. 

מצד אחד, כללי הצניעות חשובים לך, וגם חוקי בית הספר. מהצד השני, את לא רוצה לגרום לילדה שלך לסלוד מהלכות הצניעות, ולהרגיש שמדובר בעול שגורר אחריו עונשים כבדים. לפני שאת מגיבה לסיטואציה, יש כמה דברים שכדאי שתקחי בחשבון.

1. לא לסתור את האולפנה

גם אם את חושבת שזו לא הדרך, חשוב מאד לא לסתור את האולפנה מול הנערה. את יכולה לשוחח עם המחנכת, לשתף בתחושות, ברגשות, בגישה שלך ובמחשבה, אבל אם בחרתם שזו האולפנה המתאימה לבת שלכם, אל תסתרו את מה שנאמר באולפנה מול הילדה. 

צילום: shutterstock

2. צניעות לא מתבטאת רק בחצאית

צניעות היא מילה שכבר כמעט ולא משתמשים בה היום, ומעדיפים לומר במקומה "פרטיות" או כבוד". חשוב להבין שהבת שלך לא תשנא את הצניעות בגלל מקרה של חצאית באולפנה, כי צניעות היא מידה שרוכשים כבר מגיל קטן. צניעות לא מתבטאת רק בחצאית, זו הופעה אחת של הצניעות, אבל זו מידה שכדאי ללמוד עליה כדי להעביר אותה נכון לילדינו. 

כשאנחנו נשדר לבנות שלנו שצניעות זו מצווה ומידה, חיבור לפנימיות, לעצמי ולה', אז זה יעבור הלאה לבת שלי, גם אם זרקו אותה מהאולפנה על חצאית. כדאי גם לדבר על פרטיות וכבוד, אבל חשוב לא לוותר על שימוש במילה צניעות. לאו דווקא בהקשר לחצאית, אלא מידה שכדאי לאמץ אותה ומומלץ ללמוד עליה ביחד עם הנערות.

צילום: shutterstock

3. כפייה דתית? תלוי בעיני המתבונן

חשוב להבין שלכל בית ספר יש את הגבולות שלו. בית ספר דתי, מתוקף היותו דתי, מחליט על הגבולות המתאימים לדת. האם צריך לשלוח בת הביתה בגלל זה? אני חושבת שלא, אבל אני כן מאמינה שיש צורך בגבולות ובקוד לבוש המותאם לכל מקום. גם בבתי ספר חילונים מסוימים אסור להגיע עם כפכפים. האם זה בגלל צניעות או הלכה? לא. זה חוק מסוים שהם קבעו כדי לכבד את בית הספר ולא להרגיש בו כמו חוף הים. 

כך גם לגבי חצאית. האם זו כפייה דתית? תלוי בעיני המתבונן. ברגע שמתייחסים לזה כקוד לבוש של בית הספר ולא כמשמרת הצניעות, אז גם אנחנו כהורים יכולים לומר, "זו התלבושת של בית הספר וחשוב לכבד את הכללים של בית הספר". 

צילום: shutterstock

כשאנחנו נגיע בגישה חיובית כלפי נושא הצניעות ונשמח במצווה הזו, זה יעבור גם לבת שלנו. ככל שאנחנו נעמיק במצווה, נלמד עליה, נתבונן לא רק ממקום של סנטימטרים בחצאית אלא ממקום עמוק יותר עם הבנה של משמעות החיבור לפנימיות ולעצמי, כך זה גם יעבור לבת שלנו. האם החצאית תתארך? זה לא מדע מדויק, אבל צניעות זו מידה וזה תהליך. ככל שמעמיקים בנושא, זה ישפיע גם על החצאית.