הלוחשת לתינוקות בלי בקבוק במיטה: טיפים להרדמת תינוק בקלות וביעילות

החלום לשנת לילה ארוכה ורציפה אצל תינוקות רכים נראה לפעמים רחוק מתמיד. אחות מומחית בשינה משתפת בשאלות נפוצות המתקבלות בקליניקה, מסבירה באיזה שלב כדאי לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי, ומבטיחה: התינוקת שלך מסוגלת להירדם גם במהירות

חדשות כיפה הודיה אבסקר 19/04/23 13:42 כח בניסן התשפג

בלי בקבוק במיטה: טיפים להרדמת תינוק בקלות וביעילות
שינה טובה קריטית לתינוק, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מה נחשבת הפרעה בשינה אצל תינוקות?

לרוב עד גיל חצי שנה לא נצפה מתינוק לישון שינת לילה רציפה (אפשרי לתת הדרכה וכלים להרגלי שינה נכונים ובריאים). מגיל חצי שנה נצפה כבר שישן לפחות חמש שעות רצופות. תופעת "אינסומניה של הגיל הרך" בעצם מתבטאת בקשיי הירדמות ללא סיוע חיצוני בהשכבה (הורים, מובייל, בקבוק וכדו') וגם מספר רב של יקיצות במהלך הלילה וקושי בהירדמות חוזרת.

באיזה שלב צריך לפנות לייעוץ מקצועי?

הורה טרי שרוצה לקבל הכוונה להרגלי שינה טובים לתינוק יכול לפנות ממש מרגע הלידה (אפשרי אפילו גם לפני). במידה וההורה מרגיש שהתינוק לא ישן טוב, זמן ההרדמות מתארך, יקיצות מרובות במהלך הלילה וכל פעם סביב השינה יש קושי ותסכול, מגיל חצי שנה ניתן לפנות ליועצת שינה כדי להתאים תוכנית מסודרת. 

איך נראה ליווי שינה?

ההורים מפרטים ליועצת את זמני הפעילות, האכילה והשינה של התינוק במשך שלושה ימים רצופים. כך, אני יודעת להתאים תוכנית אישית לפי גיל הילד והסביבה המשפחתית שלו. בהמשך ההורים מעדכנים באופן שוטף את היועצת בקשיים ובהצלחות, ומקבלים כלים נוספים בהתאם להתקדמות. לרוב אפשר לראות תוצאות תוך שבועיים, כאשר התהליך מסתיים בדרך כלל תוך ששה עד שמונה שבועות.  ההדרכה נותנת תשומת לב להקשרי השינה של הפעוט (התנאים של התינוק בזמן הרדמות), טקס שינה (רצף פעולות עקבי לפני שהוא נרדם) וזיהוי חלונות שינה (הזדמנויות שניתן להרדים את הפעוט בזמנים טובים יותר).

הודיה אבסקר

הודיה אבסקר צילום: פרטי

במה תלוי סוד ההצלחה של התהליך?

הכלל הכי חשוב להצלחה הוא עקביות והתמדה. אני מצידי נותנת את הכלים להצלחה אבל סוד ההצלחה הוא בהפנמה של ההורים בתהליך וככל שידבקו בו ככה נראה תוצאות טובות יותר. אומנם אפשר לצפות שתוך כדי התהליך תהיה איזושהי רגרסיה (לגיטימי ביותר) אבל ההתמדה תצליח לגבור על זה.

למה חשובה בכלל השינה?

חסך בשינה עלול להוביל לירידה בתפקוד של הילד בכמה מישורים. מערכת חיסונית- השפעה על מצב בריאותו של הילד. השמנת יתר. נוירוקוגנטיבי- למידה וזיכרון. במהלך השינה מופרש הורמון הגדילה, שינה מקוטעת תדלל את הפרשת ההורמון וחלילה תפגע בהתפתחות הפיזית של הילד.

למה חשוב שילד יפתח הרגלי שינה עצמאיים ולא יהיה תלוי בהרדמות של ההורים?

בדרך כלל  כל בעיות השינה שהצגתי נובעות מהתערבות של ההורים בזמן ההרדמה. חס וחלילה אינני מתכוונת לבטל את המעורבות ההורית, אבל אני שואפת לצמצם אותה כדי שכשהפעוט מתעורר במהלך הלילה הוא יהיה מסוגל להירדם בחזרה ללא כל התערבות. ברגע שהוא ירדם לבד גם איכות השינה שלא לא תפגע ובטח של הורים. 

התינוק צריך לדעת להירדם לבד, אילוסטרציה

התינוק צריך לדעת להירדם לבד, אילוסטרציה צילום: shutterstock

טיפים להרדמת תינוקות בקלות וביעילות 

1.תנומות במהלך היום אינן משפיעות על שנת הלילה של התינוק, ולכן לא נמנע אותן. כלל ברזל הוא ש"שינה מובילה לשינה ועירות מובילה לערות". דווקא נרצה שהוא ישן במהלך היום ואז ההרדמה תהיה קלה יותר.

2. רצוי לסיים את "טקס השינה", הפינוקים והאכלות לפני ששמים את התינוק במיטה (כן כן, לא מרדימים אותו עם בקבוק במיטה). בעצם ככה אנחנו עוזרים לו לפתח הרגלי הרדמות עצמאיים והוא לא יהיה תלוי בגורם כלשהו בכדי לשקוע בשינה. 

הכותבת היא אחות בבית החולים לניאדו, בוגרת קורס על בסיסי מטעם משרד הבריאות בבית החולים הלל יפה בנוגע למומחיות בשינה. נשואה לידידיה ואמא לבניה ונעמי.