סקר חדש ומדאיג: בנושא הזה מרבית ההורים לא מספיק מעורבים בחיי ילדיהם

נתוני סקר חדש מלמדים על כך ש-70% מבני הנוער מעידים כי הוריהם שוחחו איתם לעיתים רחוקות, אם בכלל, על שימוש בטוח וסכנות ברשת. עוד עולה כי 45% מבני הנוער העלו לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו | מה תהיה השפעת החופש הגדול על זמן המסך?

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/22 10:48 כו בתמוז התשפב

סקר חדש ומדאיג: בנושא הזה מרבית ההורים לא מספיק מעורבים בחיי ילדיהם
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

איגוד האינטרנט הישראלי ערך סקר שימושים ועמדות בקרב הורים ומתבגרים (בגילי 13-18) ובדק את הרגלי הגלישה שלהם ואת רמת השיח והפיקוח של הורים על ילדיהם. הסקר השווה בין תפיסות ועמדות של הורים כלפי ילדיהם ולהיפך, ומצא פערים וסתירות לא מעטות באופן בו הורים ובני נוער תופסים את המעורבות וההכרות שלהם עם הרגלי הגלישה המשפחתיים.

ממצא מדאיג במיוחד שעולה מהסקר הוא כי הורים מאפשרים לילדיהם לגלוש ולהשתמש בטלפון החכם ללא הכנה מראש ושיח מתאים. 20% מספרים שהוריהם מעולם לא שוחחו איתם על השימוש ברשת, 49.2% מהילדים ספרו שמשוחחים איתם לעיתים רחוקות, או רחוקות מאוד. משמע, כמעט 70% מהילדים מעידים שההורים מעולם או לעיתים רחוקות בלבד שוחחו עמם על הסכנות ברשת.

רוב ההורים בודקים את הסמארטפון של הילדים

ממצא נוסף שעלה מהסקר הוא שרוב ההורים נוהגים לבדוק את הסמארטפונים של ילדיהם. הסקר מצא כי רק 20% מההורים מצהירים שהם לא בודקים את הסמארטפון של ילדיהם בעוד 73% מצהירים שהם כן עושים זאת. אימהות מעידות שהן בודקות את הטלפון של ילדיהם יותר מאשר אבות. מעל רבע מההורים (28%) בודקים את הסמארטפון של ילדיהם לעיתים קרובות או קרובות מאוד. מעניין לגלות את הפער בין המציאות לבין תחושות בני ובנות הנוער, כאשר 60% מבני הנוער חושבים שהוריהם לא בודקים את הסמארטפון שלהם בכלל.

45% מבני הנוער בגילאי 13-16 העידו עוד שכבר הספיקו להעלות לרשת תוכן שהם מתחרטים עליו. התופעה שכיחה יותר בגילאים הצעירים. 49.4% מבני הנוער העידו שהם מוחקים תמונה, פוסט או תגובה אם אין לה מספיק תגובות.

השפעת חופשת הקיץ 

וכיצד חופשת הקיץ משפיעה על זמן המסך של הילדים? מרבית ההורים - למעלה מ-60% - מניחים שהמתבגרים יבלו שעתיים נוספות מול המסך והאינטרנט מדי יום בתקופת הקיץ, בעוד שרק 45% מבני הנוער העידו שכך יהיה. 15% מההורים חושבים שהמתבגרים גולשים מעל 8 שעות, בעוד שרק 10% מבני הנוער מעידים על עצמם שהם גולשים מעל 8 שעות. רוב בני הנוער (53%) מבלה בין שעתיים ל-6 שעות מול מסכים. כרבע מהם מבלה בין 6 ל-8 שעות מדי יום. 

הורים ומתבגרים מסכימים שהסכנה הגדולה ביותר ברשת היא אלימות מינית - 43.2% מההורים ו-38% מהמתבגרים חוששים מפגיעות מיניות.