5 טיפים שישמרו על השפיות: כך תעברו את החופשה המשפחתית בשלום

הקיץ הגיע ובחופש הגדול רבים נוהגים לצאת לחופשה שנתית עם הילדים. כדי להימנע מריבים וחיכוכים מיותרים שיהרסו את זמן האיכות, הנה העצות שיעזרו לכם לצלוח את האתגר בשלום ובשמחה

חדשות כיפה שירה לב-ציון 11/07/22 18:13 יב בתמוז התשפב

5 טיפים שישמרו על השפיות: כך תעברו את החופשה המשפחתית בשלום
צילום: shutterstock

יוצאים לחופשה משפחתית? קל.

יוצאים לחופשה משפחתית עם עוד משפחה? קצת מאתגר.

יוצאים לחופשה משפחתית עם כמה משפחות? מאתגר עוד יותר.

שמעו סיפור: משפחת כהן ולוי הם חברים טובים, שהחליטו לצאת יחד לחופשה של כמה ימים בקיץ במתחם צימרים עם בריכה. לשתי המשפחות ילדים בגילאים דומים פחות או יותר, וההורים חברים טובים. נשמע מתכון לחופשה המושלמת. הם מצאו דיל מעולה בצפון, תאריך שנוח לכולם, ובלי להתעכב יותר מידי על תכנונים, הם נסעו לחופשת החלומות.

אלא שמהר מאוד נתגלו פערים ורצונות שונים בין המשפחות. בהתחלה הם ניסו להתגמש האחת לקראת השנייה, אבל מהר מאוד הם הבינו שהפערים ביניהן כמעט בכל תחום ותחום כל כך גדולים, והתסכול והמתח ביניהן הלכו וגברו.

כך למשל, בעוד משפחת כהן אוהבת לקום מוקדם בבוקר, לארוז צידה לדרך בזריזות, ולצאת למסלול ארוך ומאתגר בטבע, משפחת לוי מעדיפה להתעורר בבוקר ביקיצה טבעית, ולהתנהל בנחת: להכין פנקייקים וסלט פירות לארוחת בוקר, ליהנות מהצימר, מהבריכה ומשאר המתקנים, ומאוחר יותר לצאת למסלול קצר וקליל בשמורת טבע נגישה. אין להם כוח ואף לא יכולת פיזית לעשות מסלולים של מטיבי לכת.

בערב, אחרי שמשפחת לוי חוזרת לצימר, היא אוהבת לצאת לאכול במסעדה, לבלות בעיר בנחת ובכיף, ולחזור בשעת לילה מאוחרת. ממילא אין מה למהר – זו חופשה! במשפחת כהן, לעומת זאת, אוהבים להכין אוכל בבית, לעשות "על האש" ולהשקיע בסלטים. בשעת הערב הם כבר עייפים מהיום שעבר, והולכים לישון מוקדם. מחר הרי קמים לעוד יום שמתחיל עם שחר. 

שירה לב-ציון

שירה לב-ציון צילום: שירה כהן

אז מה עושים? איך מתמודדים עם הפערים, ומצליחים גם ליהנות ביחד? 

אז הנה כמה עצות מניסיוני האישי והמקצועי כמגשרת וכמנחה בגישת תקשורת מקרבת לחופשה מהנה יותר.

1. כשם שפרצופיהם שונים, כך הנאותיהם שונות. היערכו לזה מראש

הכירו בעובדה שלאנשים שונים ולמשפחות שונות יש סגנונות, אורח חיים והעדפות אחרות. זה טבעי ובריא. ככל שתכירו בכך ותקבלו את זה, במקום להתעלם ולזרום עם המצב, כך ייטב. ככל שתקדימו להכיר בהבדלים הללו, כך תוכלו להיערך אליהם מבעוד מועד ובנחת. תכננו את החופשה ביחד עד כמה שניתן, תוך הקשבה לרצונות השונים של בני ובנות המשפחה, וכן לרצונות של המשפחה הנוספת שמצטרפת אליכם.

פתחו את הראש לרעיונות יצירתיים שיענו על הצרכים של כולם. דברו על זה באופן גלוי ופתוח, ותפרו לעצמכם את החופשה המיוחדת המתאימה לצרכים ולחלומות של כל אחת ואחד מכם. אפשר לתכנן בחופשה חלקים משותפים, חלקים נפרדים, בילוי עם הרכבים משפחתיים כאלה ואחרים, ועוד ועוד רעיונות כאלה ואחרים. כשיש פתיחות, חיבור ורצון טוב – הפתרונות כבר זורמים מאליהם.

2. נסחו לעצמכם את מטרת החופשה

הילדים מקטרים? לא שותפים בהכנות? שיתוף פעולה, הערכה והכרת תודה אינם מושגים בכוח, אלא בנועם, בדוגמא אישית ובעבודה מתמשכת על היחסים במשפחה לאורך ימי השגרה. במקום להתעצבן על הילדים שהם לא מעריכים מה שעושים למענם, נבדוק עם עצמינו – האמנם זה כך? חשבו עם עצמכם מהי המטרה שלכם בחופשה הזאת. האם היא אך ורק בשביל לעשות כיף לילדים? או שאולי היא גם בשבילי ולמעני כהורה או כאדם? או אולי בשביל המשפחה כולה, או בשביל לבלות עם חברים טובים או אחים שביום-יום פחות מתראים עימם? ככל שמטרת או מטרות החופשה יהיו לנגד עינינו במלואן, נחווה פחות תיסכול לנוכח תגובות או התנהגויות מסוימות מצד הילדים.

3. התייחסות לתקלות ולבלת"מים

בהתאם לשיר יום ההולדת הידוע, כך גם בחופשה "אין אין אין אין חופשה בלי בלי בלי בלי תקלה". קחו את זה בחשבון, והיו ערוכים מראש לכל מה שיבוא. במקום להתעסק בוועדות חקירה – מי עשה / לא עשה מה ולמה, היו זה עם זו יחד עם תחושות האכזבה והצער על מה שהתפספס, או שאירע בשונה מהציפייה שלכם או של האחרים איתכם. אמרנו שתקלות קורות והן תמיד יקרו. ההבדל בין חוויה מתסכלת לחוויה מהנה טמון באופן שבו נגיב אליהן.

4. הכרת תודה

הוקירו והכירו תודה לשותפים היקרים שלכם לחופשה, על חלקם בחוויה שלכם. אם זה בתכנון החופשה, בהכנות השונות, בעצם נוכחותם, או כל דבר אחר שהם עשו שתרם לכם בחופשה.

5. התייחסות מינימלית להסחות דעת

סכמו עם עצמכם מראש כמה זמן ואנרגיה אתם הולכים להקדיש להסחות שיצוצו – מהעבודה ומהשוטף שביום-יום. היו אמיצים וקבלו החלטה לצמצם זאת למינימום, והגדירו מראש את הגישה שלכם לאותן הסחות. רוב רובם של הדברים הרי ניתנים לדחייה. נצלו את הזמן היקר שיש לכם עם המשפחה ועם היקרים לכם, ותנו לעצמכם ולהם זמן איכות מיוחד אמיתי.

ושתהיה לכם חופשה נפלאה!

שירה לב-ציון, מגשרת ועו"ד, מנחת קבוצות, מלווה זוגות, משפחות, יחידים וארגונים בגישת תקשורת מקרבת (NVC).  פעילה בעמותה לתקשורת מקרבת, חברה במרכזי גישור בקהילה בירושלים ופעילה חברתית, נשואה ואמא לשלושה.