כך תהפכו את ליל הסדר לחוויה משפחתית עם הילדים הקטנים

על ההורים מוטלת האחריות לשתף את הילדים ולהפוך את ליל החג לחוויה ערכית וחינוכית, העצות המעשיות הבאות יסייעו לכם לעשות זאת נכון, ולא לשכוח לנוח

חדשות כיפה ד"ר שרה איצוקוביץ 12/04/22 21:11 יא בניסן התשפב

כך תהפכו את ליל הסדר לחוויה משפחתית עם הילדים הקטנים
צילום: shutterstock

עבורי ליל הסדר הוא לילה מאתגר מאד. ראשית, הוא מתחיל, מבחינתי, מאוחר בלילה (ולמה אי אפשר להחליף לשעון קיץ אחרי ליל הסדר). שנית, הוא ארוך, וכולל ישיבה ממושכת. שלישית, אני לא מצליחה לשמור על קשב לאורך זמן. ואז יש את הילדים, בגילאים שונים וברמות שונות של חיבור לדת הפורמאלית, שיזכרו את  ליל הסדר כערב שמחבר אותנו מבחינה משפחתית, לאומית וערכית. 

אז איך הופכים את ליל הסדר לחוויה טובה עם הילדים?

  • מתחילים עוד הרבה לפני החג. משתפים את הילדים, בהתאם לגילם, בקניות של מצרכים, הכנה או קנייה של פרסים, עיצוב מפיות בצורות לפי אוריגמי, הכנת כרטיסי שמות לסועדים, וסידור השולחן. אפשר גם לערוך תחפושות של דמויות ההגדה למי שנהוג.
  • עוד לפני ליל הסדר, אפשר לנצל גם את ערב בדיקת החמץ לחיבור. טקס זה מזמין את הילדים לאתגר. הילדים יכולים לדון ביניהם על מקומות המחבוא לפתיתים שטמנו מראש, ולהכין רשימה מסודרת. הם יכולים להכווין את מי שעורך את הבדיקה ולהשתמש ברמזים של חם/קר או בהפניות משפחתיות מוסכמות מראש. 
  • בבוקר ביעור חמץ, אפשר לארגן עם הילדים פיקניק בחוץ אליו נוסעים מי לאחר שריפת החמץ. 
    חוויה בפני עצמה, סוג של הקדמה לל"ג בעומר. בדרך כלל הילדים נהנים, חשוב להספיק לחזור הביתה בשעה מוקדמת כדי לנוח היטב. בשעות לפני הסדר, סידורים אחרונים של השולחן ונחים. לא חייבם לישון, אבל האמירה המנחה היא מנוחה לפני הלילה הגדול שמחכה לנו. 

צילום: shutterstock

קדש ורחץ

אפשר לתת לכל ילד גביע משלו להחזיק בזמן הקידוש, ואפילו לבחור ילד שיחלק את קערת המים והנטלה לנטילת ידיים. 

כרפס יחץ

רוב הילדים וגם חלק ניכר של מבוגרים לא אוהבים את הטעם של פטרוזיליה במי מלח. יש אנשים שקשה להם לבלוע את העלים, ואפשר לגלות רגישות מול הילדים. יש מנהג לאכול חצי תפוח אדמה מבושל עם חצי ביצה במי המלח, גם קל יותר לבלוע ומשביע יותר לקראת השעות הארוכות של החלק הבא. כאשר אבא מחביא את האפיקומן, ילדים אוהבים להציץ. אפשר להבין את רצונם להציץ אבל לא לאפשר להם לצאת "מכללי המשחק".

מגיד (החלק הכי ארוך)

רעיון נפלא להעביר את "מגיד" בסלון. העברה מהשולחן לסלון שובר את השגרה של הערב, הוא נוח לישיבה ממושכת. עכשיו המקום לדיון, שאלות, ומתן פרסים. את ארבע הקושיות שלא חייבים לתת לילד אחד בלבד. אם הוא מתבייש, אפשר לשיר אותו ביחד.

רחצה, מוציא מצה, מרור, כורך

כאשר חוזרים לשולחן, באכילת מצה וחרוסת אפשר לחלק לילדים ממרח תמרים עם שוקולד (ללא סוכר) שאפשר למרוח על המצה, זה טעים ומגוון. 

שולחן עורך, צפון , ברך

כדאי, אם אפשר, להכין פינת משחקים לילדים כאשר הם רוצים לקום מהשולחן ולזוז. כמו כן, אפשר לייעד ספה אחת כ-"זולה" למתבגרים שרוצים לקחת הפסקה מהוויה המשפחתית. ההורים, ורק ההורים, צריכים להחליט מראש אם לתת פרסים לאפיקומן, ואם כן, כמה ואיך? שווה לשקול פרס השתתפות גם לשאר הילדים. 

הלל, נרצה

ככל שעוברות השעות והלילה מתארך הגיוני שהילדים הקטנים יותר ירדמו. נצלו את ההזדמנות לתת במה לילדים הגדולים, ואפשר לשיר איתם באריכות שירי הגדה או להאריך בדברי תורה ולימוד. 

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, השירות הפסיכולוגי.