חופשת הפסח מציבה אתגרים חינוכיים | כך תצליחו להתמודד איתם

כדאי לנהל שיחה של תיאום ציפיות, בימים האלו, מה הציפיות שלכם כהורים בחופשת הפסח. הנושא הכי בולט הוא עזרה בהכנות לחג. באיזה עזרה הם רוצים לקחת חלק? יש לתת להם בחירה בלקיחת המשימות. ומה עם קימה לתפילה ויציאה לטיולים?

חדשות כיפה ד"ר שרה איצוקוביץ 10/04/22 11:29 ט בניסן התשפב

חופשת הפסח מציבה אתגרים חינוכיים | כך תצליחו להתמודד איתם
עין לבן, צילום: Olivier Fitoussil/Flash90

ליל הסדר מתקרב ובין ההכנות המרובות חשוב לא לשכוח גם את המתבגרים. חופשת פסח כוללת 17 יום, שבועיים וחצי שהנוער מחוץ למסגרת חינוכית. שני שליש מלוח הלימודי עברו והנוער בדר כלל כבר עייף עם הפנים לקיץ. פסח הוא חג שמסמל, בין היתר, חירות והתחדשות, מושגים שמדבר ישר למתבגרים.  

אריק אריקסון, הפסיכולוג היהודי-גרמני, מדבר על הצורך ההתפתחותי לעשייה. אמנם הוא התייחס לצורך זה בגיל החביון (גיל היסודי) אבל המחקר מראה לנו שבכל גיל בני אדם זקוקים לעשייה משמעותית. כדאי לשבת עם המתבגר ולשוחח על אפשרויות שונות לשבוע של לפני ליל הסדר. קיימות הבחירות הסטנדרטיות כגון השגת עבודה, תכנון ויציאה טיול, השתתפות בעזרה לנזקקים. אפשר גם אפשרות יצירתית שאולי לא חשבתם עליהן. קביעת יעדים מעשיים תיתרם להתפתחותו ולתחושה הנחוצה של עשייה.  

עם זאת, עם היציאה ממסגרת של בית ספר, יש רפיון בדפוסי התנהגות. הוא מתבטא בקימה מאוחרת לתפילה אם בכלל קמים, יותר זמן מזיק מול מסכים, תכנון טיולים לא בטיחותיים. חשוב לפתוח שיחה על מנת שהחופש לא יהיה רק "שובר שגרה" אלא יצירת חוויות טובות שהופכות לזיכרונות לכל החיים. ראוי להתנהל בשותפות עם המתבגר בהחלטות הרלוונטיות להם. 

כדאי לנהל שיחה של תיאום ציפיות, בימים האלו, מה הציפיות שלכם כהורים בחופשת הפסח. הנושא הכי בולט הוא עזרה בהכנות לחג. באיזה עזרה הם רוצים לקחת חלק? יש לתת להם בחירה בלקיחת המשימות (בישול, קניות, שטיפה חדרים, שטיפת הרכב, כיבוס). נושא אחר הוא קימה לתפילה. אצל בנים, יש נטייה לזלזל בקימה לתפילה במניין. אם קשה לקום מוקדם, אפשר להסכים על מניין מאוחר יותר. חשוב לתת תחושה לנער שהבחירה היא שלו.

טיולים

לגבי טיולים, יש חשיבות רבה לשוחח על טיולים עם חברים. לאן הולכים? איך מגיעים? מה הציוד הנדרש? איך שומרים על קשר בזמן טיול? מה יכול "לא ללכת חלק", במילים שלהם. גם אם מגלגלים לכם עיניים, האמירה היא שאנחנו סומכים עליהם ורוצים לבדוק שהכל מאורגן ומתוכנן כמו שצריך. תנסו להימנע מהילה "דואג" מכיוון שיש למתבגרים נטייה לפרש דאגה כחוסר אמונה בהם. 

ליל הסדר

הסדר היא ארוחה ארוכה ויש אנשים שמתקשים בישיבה הממושכת ו/או ריכוז ממשוך. על מנת להפוך את ליל הסדר לחוויה טובה, אפשר לתת למתבגר אחריות בהכנות  שהוא מבצע בליל הסדר (קניית וחילוק פרסים, הכנת משחקים או חידות, לבוש תחפושות, יצירת הצגה). 

חול המועד 

שבוע של חול המועד, אצל נוער, תלוי בגיל ובילד עצמו, ייתכן שייווצר מתח בין הרצון של טיול משפחתי, לבין טיול עם חברים. השנה חול המועד הוא חמישה ימים ואפשר לבחור איזה ימים הילד עם המשפחה ואיזה ימים הוא בבית. (גם  ככה יש השנה "שמיני של חג"). לדוגמא, אפשר לסכם שביום הראשון של חול המועד, המשפחה יוצאת לארוחת בוקר בבית קפה, ומשם הילד יוצא לטיול עם חברים. חשוב לתת לנוער מרחב אישי שלהם. זה צורך התפתחותי לנפרדות ואם לא ניתן מקום לזה, אנחנו נייצר מתח ואפילו מרד. ומהו הערך העל? חיבור משפחתי שהוא קשוב לצרכים של חבריו.   

תזכרו שהחג מיועד להנאה. פסח הוא חג בעל תחזוקה רבה. נסו אתם ההורים להתארגן בעצמכם על מנת שתיצרו זמן איכות. זמן שלא מנקים וכן מבלים יחד. לא חייבים לצאת ולהוסיף להוצאות של החג. אפשר הליכה משפחתית, משחק משותף, או סתם לשבת בסלון ולדבר שיחת חולין. רגעים אלא הם "פיקדון" בחשבון הרגשי של הילד שתרוויחו עליו תשואה בעתיד. חג כשר ושמח לכולם!

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, השירות הפסיכולוגי.