מה יקרה אם הילד יתעורר בוקר אחד בלי סמאטרפון?

מה קורה כשמאה בני נוער מתעוררים בבוקר ללא הסמארטפון שלהם? זה נשמע כמו פתיחה לסדרת בלהות לנוער או לסרט אוטופי להורים שלהם, אך האמת היא שזו כותרת מחקר שהפך לספר מרתק וחשוב כל כך לכל הורה ואיש חינוך

חדשות כיפה אבישי מזרחי 07/02/22 10:41 ו באדר א'

מה יקרה אם הילד יתעורר בוקר אחד בלי סמאטרפון?
טלפונים ניידים בסדרת גלקסי של סמסונג, צילום: shutterstock

מה קורה כשמאה בני נוער מתעוררים בבוקר ללא הסמארטפון שלהם? זה נשמע כמו פתיחה לסדרת בלהות לנוער או לסרט אוטופי להורים שלהם, אך האמת היא שזו כותרת מחקר שהפך לספר מרתק וחשוב כל כך לכל הורה ואיש חינוך.

ידיד נפשי ורעי הטוב ד"ר חננאל רוזנברג כבר עוסק שנים בהיבטים הפסיכולוגיים, סוציולוגיים וחינוכיים של המכשירים החכמים והרשתות החברתיות. ביחד עם פרופסור מנחם בלונדהיים הם יצאו למסע מחקרי בקרב בני נוער, הם חקרו את הילידים בארץ המסכים והדיגיטציה שכבר מגיל אפס היו צרכנים פאסיביים של מדיה שתפסה יותר ויותר מקום בחייהם.

מה יקרה להם אם יתנתקו לשבוע מהסמרטפון? שאלו את עצמם החוקרים. יומני התיעוד של הנערים שופכים אור על הילדים של כולנו, שנמצאים כל כך קרוב אלינו אך לפעמים אנחנו לא לגמרי מבינים איך הם חווים את המפגש שלהם עם הסמארטפון. זה הזכיר לי שיחה ששמעתי פעם מאמא לילד שנולד ללא זרועות. היא דאגה לכל מחסורו כתינוק קטן, האכילה אותו בבקבוק הגישה לו כל דבר שהוא נזקק לו, קפצה בכל בכי ונעמדה דום. אך בשלב כלשהו היא הבינה שהיא עושה לו עוול. אם היא תעשה לו הכל הוא לא ילמד לעשות דברים בעצמו.

וכך היא מספרת איך הילד הרך, נטול הזרועות, יושב על השטיח ובקבוק המטרנה מונח לא רחוק ממנו, הוא בוכה, רוצה שמישהו יביא עד לפיו את הבקבוק הנכסף, אך אמא שלו עומדת מולו, בדמעות מתפרצות, ואומרת לו: אני לא יודעת איך ללמד אותך להסתדר בלי ידיים, אבל אני מאמינה שאתה תדע ללמוד זאת בעצמך. היא המשיכה להתייפח, והלב יצא אליו אך היא רצתה שהוא ילמד את עצמו להסתדר ועצרה את עצמה מלהושיט יד.

ואט אט זה קרה, הוא למד לזחול ולאחוז ברגליו את הבקבוק ולשתות. הוא עשה פעולות שהאמא לא דמיינה שאפשר לעשות אותן ובטח לא ידעה איך ללמד אותו לעשות פעולות כאלה. וכך הוא למד איך להשתמש במה שיש לו כדי לספק את צרכיו.

הורים-ילדים וסמארטפונים זה משולש קשוח, עמוס במתחים ומריבות וגבולות ועונשים ופחדים וחרדות ואכזבות. אין ספק זהו מכשיר רב עוצמה ולתחושות הללו בהחלט יש מקום. אך אנחנו ההורים, המחנכים, דור המהגרים בארץ המסכים צריכים גם להאמין שלילדים שלנו יש איזונים ובלמים טבעיים, שהם מוכרחים לפלס את דרכם במרחב שלא מוכר לנו עד הסוף, לא חווינו ילדות כזו ונערות כזו, כך שאנחנו לא תמיד מבינים לגמרי את נקודת המבט שלהם.

הספר המופלא של חננאל ומנחם מאפשרים לנו להיכנס לנעליהם של הנערים הללו ולחוות במשקפיים שלהם את הרומן שלהם עם הסמארטפון, ובלי לעשות יותר מדי ספויילרים, זה מורכב הרבה יותר ממה שנראה לנו מבחוץ. יש כל כך הרבה דברים מופלאים, יוצרים, מקדמים, מועילים ומחברים בשימוש שלהם בסמארטפונים שאנחנו לא תמיד רואים או מבינים, זו בשורה גדולה וגאולה גדולה ובאותה נשימה יש אזורים אפלים והתמכרותיים ומסובכים כך כך והם ממש זקוקים ליד האוהבת שלנו, שנושיע אותם ונרחיק מהם כאב ובושה.

כדי לשרטט התמודדות חינוכית נכונה, מורכבת ועמוקה בדור הסמרטפונים חייבים להיכנס לנעליהם של הנערים שלנו, להבין את נקודת המבט שלהם ולהושיט להם יד תומכת "באשר הם שם". מהבחינה הזאת הספר "מנותקים" הוא מתנה גדולה לכל הורה ומחנך שרוצה להיות רלוונטי ומשמעותי במרחב הדיגיטלי המתחדש.  

 

מנותקים, ספרם של חננאל רוזנברג ומנחם בלונדהיים, בהוצאת מאגנס, 241 עמודים.