הילדה שלי בת ארבע ועדיין בורח לה בלילה | איך גומלים מהחיתולים?

גמילה היא כותרת לסיום הרגל מסוים, אך טבעי הוא שאצל כל ילד תהליך הגמילה יהיה מעט שונה ובהתאמה לאופי וליכולות שלו. חשוב שאנחנו ההורים נכנס לתהליך עם סבלנות ובאמונה בכוחותיו של הילד להצליח

חדשות כיפה אורה פולק 25/01/22 11:45 כג בשבט התשפב

הילדה שלי בת ארבע ועדיין בורח לה בלילה | איך גומלים מהחיתולים?
צילום: shutterstock

הורים לילדים בגיל הרך מוצאים את עצמם לא פעם אובדי עצות, בין אם זה הילד הראשון ובין אם זהו ילד במספר מתקדם במשפחה. הורות לילד בגיל הרך מזמנת התמודדות עם מצבים שונים, כל ילד והאתגר החדש שהוא מכניס הביתה. במסגרת קבוצת וואטסאפ שקטה לאימהות לילדים בגיל הרך, קבוצה שאני מנהלת, מגיעות אלי מידי שבוע עשרות שאלות שהורים מחפשים עליהן תשובה.

הפעם בחרתי לשתף כאן במספר שאלות שהגיעו אלי בנושא גמילה.
השאלות כמובן מופיעות באנונימיות וכל פרט מזהה הוסר אך שאר הפרטים נכונים ומדויקים.

שאלה:
הבת הבכורה שלי בת 4 ועדיין בורח לה פיפי בלילה.
אנחנו לא מצליחים למצוא פתרון, אנחנו מנהלים הרבה שיחות עם עמית, היא מאוד רוצה לקום יבשה בבוקר אבל זה לא קורה. לדעתי זה יושב על משהו רגשי כי הייתה תקופה שכן הצליחה לקום יבשה.
תשובה:
גמילה זהו מהלך פיזיולוגי שמלווה באלמנטים רגשיים.
בשלב ראשון צריך ללמד את הגוף מה לעשות אבל זה חייב להיות בצמוד לתהליך רגשי.
אני ממליצה להרפות מהשיחות איתה כי באופן מעשי את מתארת שאין שיפור בעקבות השיחות הללו וזה עשוי רק לתסכל אותה יותר.
המלצות: 
1. לצמצם שתיה כשעתיים לפני שינה.
2. שתלך להתפנות סמוך לכניסה למיטה בערב.
3.ההורה שהולך לישון אחרון לוקח אותה להתפנות לפני שנכנס לישון, היא הולכת על הרגליים שלה ומתפנה, מורידה בעצמה את המים ושוטפת ידיים בעצמה כדי שהיא תבין שזו הפעולה שהיא עושה, היא מתפנה.
4. לכוון שעון מעורר לאזור השעה 04:00 לפנות בוקר עבורכם, להעיר אותה שוב להתפנות בעצמה כי השעה הזו נוחה לפספוסים עבור ילדים.  קשה לקום אבל זה משתלם. 
תנסו לפעול כך בעקביות לאורך תקופה עד שתרגישו שהיא שולטת בצרכיה בלילה והביטחון יחזור אליה. בהצלחה!

שאלה:
אמא לפעוטה מדהימה וחכמה בת שנה ו9 חודשים, אני בחודש שישי וחושבת מתי נכון לעשות לה הכנה ואיך? היא מאוד חברותית ואוהבת תינוקות עד שאני מתקרבת לילד אחר. בנוסף חשבנו שזה זמן טוב להתחיל גמילה לפני כל השינויים (נראה שהיא מוכנה, מודיעה לפני שעושה קקי והטיטול התחיל להפריע לה), האם התזמון נכון?
תשובה:
הכנה לקראת לידה זה חשוב, פשוט ולא מורכב.. לספר לילדה שיש לאמא תינוק בבטן ועוד מעט בע"ה התינוק יוולד ולה יהיה אח או אחות. לספר כמה שזה כיף ונעים אבל להוסיף שהיא לפעמים תצטרך להמתין עד שאמא או אבא יתפנו וגם התינוק יצטרך להמתין כי הם יהיו עסוקים בה.
להביא את העניין ממקום טבעי ובלי דרמה גדולה סביב. בעניין הגמילה, בעיניי היא מעט צעירה, יש שיחלקו עלי, אני הייתי מחכה עד לאחר הלידה, עד שכל אחד התמקם מחדש במשפחה אחרי התווספות התינוק ואז בלי לחץ לגמול כשאין משהו שצריך להספיק עד ללילה. 
שיהיה בשעה טובה ובידיים מלאות בע"ה. 

שאלה:
הבן שלי בן 3.7 גמול מטיטול ביום מגיל 2.2 . בלילה עדיין עם טיטול, קם עם טיטול מלא הרבה פעמים. לא מצליחה לגמול אותו בלילה. מה את ממליצה לעשות?
תשובה:
לבנים קשה יותר הגמילה באופן כללי.
כדי לגמול בלילה כדאי לצמצם בשתייה כשעתיים לפני השינה. לדבר איתו, אפשר לומר שאחרי החגים (או מתי שתרצו) אתם נפרדים מהטיטול והוא מסוגל לכך. כמובן שצריך לקחת בחשבון שיתכן ויהיו פספוסים ואתם מיעים לתהליך רגועים. בהחלט צריך להמתין לזמן שאתם מרגישים שאכן הוא מסוגל לתהליך. עדיף להמתין מעט ולהצליח בגמילה מאשר להקדים ולחוות כישלון מבחינתו וגם מבחינתכם. 

אורה פולק

מומחית להורות I טיפול רגשי בגיל הרך