איך חום ואהבה לילדים יהפכו אותם למוצלחים יותר

המשפחה היא סביבת המחיה והצמיחה עבור הילד שנולד לתוכה וככזו היא צריכה להיות מותאמת לצמיחה שלו. היא אמורה לספק לו את התנאים המיטיבים, את המזון הנכון, את האנרגיה המותאמת, את כל מה שהילד זקוק לו

חדשות כיפה אורה פולק 13/01/22 13:23 יא בשבט התשפב

איך חום ואהבה לילדים יהפכו אותם למוצלחים יותר
צילום: shutterstock

המשפחה היא מסגרת שמאפשרת לגדול ולהתרחב עם הזמן. ככל שהמשפחה גדלה כך גדלים ומתרבים בה כוחות החיים, הנוכחות שלה מעמיקה, ויכולת ההשפעה שלה על סביבתה גם היא גדלה ומתרבה.
גם בטבע, כל צמח הוא בעל פוטנציאל לגדול ולהתרחב, להתרבות. כדי שזה יקרה הוא זקוק לתנאים המתאימים לצמיחה שלו, סוג אדמה מסוים ותנאי אקלים מסוימים.

המשפחה היא סביבת המחיה והצמיחה עבור הילד שנולד לתוכה וככזו היא צריכה להיות מותאמת לצמיחה שלו. היא אמורה לספק לו את התנאים המיטיבים, את המזון הנכון, את האנרגיה המותאמת, את כל מה שהילד זקוק לו כדי לגדול בצורה הכי טובה שתאפשר לו להוציא מעצמו את מירב הכוחות והטוב הטמון בו.

מה כוללת סביבת מחיה מיטיבה עבור ילד?

ביטחון ומוגנות – העולם הוא מקום טוב, האנשים בו טובים ושאיפת כולם היא לטוב, כשילד גדל בסביבה שמייצרת טוב, שהאנשים בה הם אנשים חיוביים ומבקשים להוסיף טוב כלפי עצמם וכלפי הסביבה בה הם נמצאים, אותו ילד גדל בבריאות נפשית והוא מבין בגוף ובנפש שהוא טוב, שהאנשים שסביבו טובים ושהמציאות כולה מחפשת להיטיב איתו כמה שרק ניתן. כשזו הידיעה איתה גדל הילד הוא סופג תחושת ביטחון ומוגנות, הוא בטוח במקום שלו, בטוח שמי שסביבו רוצה לעשות לו טוב וכתוצאה מידיעה זו הוא מרגיש מוגן וממילא פנוי להיות ילד ולגדול באופן חופשי וטבעי .

תנאים פיזיים נאותים – מיטה לישון, בגד נקי ללבוש, מקלחת חמה ואוכל מזין אלה הם התנאים הבסיסיים והראשוניים שכל ילד וכל אדם זקוק להם כדי לגדול בבריאות גופנית ונפשית.

חום ואהבה – אחרי שקיימים התנאים הפיזיים להם זקוק הילד, יש צורך לספק לו את הקומה הנוספת שדרושה לגדילה והתפתחות מיטיבה, קומה זו היא בקומה הרגשית. הילד זקוק להיות נאהב, זקוק למקום ולדמות הורית שמצליחה לראות אותו ואת הטוב שבו, את העוצמות ונקודות החוזק שלו, דמות שמסוגלת לפרגן, לעודד ולהעצים תמיד, בכל מצב גם ברגעים של קושי, של נפילה ושל התמודדות עם אתגר.
הילד זקוק למגע פיזי אוהב, המגע הפיזי הוא מזון לנפש עבור הילד והוא לא פחות חשוב מכל התנאים הפיזיים אותם הזכרנו, מחקרים מוכיחים שמגע אוהב נותן לילד את הרגשת הביטחון לה הוא זקוק ומאפשר לו פניות נפשית להיות עסוק בכל מה שילד אמור להיות עסוק בו בשנות ילדותו.

תקשורת – התקשורת הוא מפתח לקשר בין אנשים, גם בתוך הבית ובין הורים וילדיהם, ככל שהתקשורת תהיה פתוחה, כנה ויוצאת ממקום אוהב כך הילד יבין מה מקומו בעולם, מי הוא וכמה הוא בעל משמעות. התקשורת המילולית היא הערוץ המאפיין אותנו כבני אדם אך חשוב לזכור שהתקשורת הבלתי מילולית גם לה יש כוח ומשמעות, מה לא נאמר, מה מסתתר מאחורי המילים, גם לאלה יש משקל בקשר שבין הורים וילדיהם.

כל אלה הם הבסיס לסביבת צמיחה וגדילה מיטיבים עבור הילדים שלנו, בואו נעשה את המאמץ לעזור להם לגדול בשמחה וביטחון ומתוך אהבה גדולה.     

אורה פולק

מומחית להורות I טיפול רגשי בגיל הרך