איך לא להיות חולים בשפעת? כל הטיפים והעצות

חיזוק המערכת החיסונית לסיוע במניעת מחלות חורף. ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית, מפרטת מספר המלצות לחיזוק המערכת החיסונית בחורף

חדשות כיפה ד"ר דנה פלורנטין 05/01/22 13:21 ג בשבט התשפב

איך לא להיות חולים בשפעת? כל הטיפים והעצות
צילום: shutterstock

אימוץ הרגלי תזונה בריאים לחורף

שילוב בתפריט היומי של שלל ירקות ופירות מכל הצבעים מסייעים לפעילות התקינה של מערכת החיסון, לגבי פירות יש להיזהר לא להגזים (במיוחד אנשים הסובלים מסוכרת).

ישנם מזונות שעשירים במיוחד בנוגדי חמצון, ומסייעים לחיזוק מערכת החיסון:

• ויטמין C - מצוי בפירות הדר, תותים, קיווי, פלפל, עגבנייה ובפירות וירקות נוספים 
• ויטמין E - מצוי בשמנים צמחיים, אגוזים, פירות, ירקות ובשרים.
• בטא־קרוטן - מצוי בפלפל, בטטה, גזר ודלעת.
• אבץ - מצוי בבשר בקר רזה ובקטניות.

המרק הוא המאכל המוביל של החורף ואפשר להכינו עם הרבה ירקות שמסייעים לפעילות התקינה של מערכת החיסון, ועל הדרך כבר לדאוג שלארוחות יהיה ער תזונתי מוסף: אפשרי להוסיף למרק הירקות חלבונים מנתח רזה של בשר בקר או עוף, קטניות (אפונה, שעועית, עדשים) ומזונות עשירים בפחמימות וסיבים תזונתיים כמו כוסמת, שיבולת שועל, קינואה ואורז מלא.

שתייה מרובה

חשוב מאוד לא לשכוח לשתות. מים חשובים לוויסות הטמפרטורה של הגוף, ולכן טמפרטורה נמוכה מעלה את דרישות הנוזלים בדיוק כמו במזג אוויר חם. בנוסף, אוויר מחומם ויבש שנוצר מחימום על ידי מפזרי חום ומזגנים, עלול לגרום לעור לאבד מים דרך אידוי, כך שהצורך של הגוף בנוזלים לא נעלם. כאשר הגוף עובד חזק כדי להילחם בהתקררות, הוא מנצל יותר נוזלים.

אפשר להתפנק עם חליטות תה – היתרון שכמעט אין בהן קלוריות, הן ללא חומרים משמרים, והן מכילות צמחים שמסייעים לפעילותה של מערכת החיסון, ביניהם: נענע, לימונית, פסיפלורה, ג'ינג'ר, לואיזה, דבש וקינמון.

פעילות גופנית

מחקרים רבים הדגימו את חשיבותה של הפעילות הגופנית לתפקוד תקין של מערכת החיסון. בימים גשומים וסוערים אפשר לחרוג מהרגיל ולבצע פעילות שונה תחת סביבה מקורה, למשל בבית בהדרכת קלטת או שימוש במכשירי כושר ביתיים, בחדר המדרגות או בחדר כושר.

הפחתת מצבי מתח 

הולכות ומצטברות העדויות שהאויב המושבע של מערכת החיסון הוא הלחץ הנפשי (הסטרס). מזל שהיום ישנן דרכים מרובות להפגת לחצים: יוגה, מדיטציה, טכניקות נשימה כגון מיינדפולנס, שהייה בטבע ואפילו סתם טיול באוויר הצלול של החורף עושה את העבודה.

חיסונים 

לסיום, מעבר כמובן לחיסוני הקורונה החיוניים, לא לשכוח להתחסן נגד השפעת, ונגד דלקת ריאות למי שבקבוצות סיכון (לגבי דלקת ריאות – מומלץ בעיקר מבוגרים מעל גיל 65 וחולים במחלות כרוניות, לגבי שפעת- מומלץ בעיקר לילדים עד גיל 12, מבוגרים מעל גיל 65 וחולים במחלות כרוניות).