ספרות לשם הנאה

מורה לספרות המגיע לכיתה כדי לנתח שיר עם תלמידיו מוטב לו שילבש חלוק לבן, עדיף לו שייקח איזמל מנתחים ויילך לחדר ניתוח קר לנתח חולים, שכן שיר לא מנתחים אלא קוראים ונושמים ומתחברים לקצב פעימותיו

חדשות כיפה ד"ר ניצה דורי 23/12/13 16:43 כ בטבת התשעד

ספרות לשם הנאה
shutterstock, צילום: shutterstock

הוראת הספרות יכולה להוביל את התלמידים לאחת משתי הדרכים: לאהוב ספרות או לסלוד ממנה. אפשר ללמד ספרות בצורה משעממת, יבשה וחד-גונית ולגרום לתלמידים לא להיות צרכני ספרים לאורך כל ימי חייהם, אך הוראת ספרות בדרך חווייתית יכולה גם לפתח חשיבה עצמאית, חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית בדרך נעימה וחווייתית. כלים אלה יסייעו לתלמידים בכל לימוד של מקצוע אחר שאינו ספרות וילוו אותם לאורך כל ימי חייהם בבחירותיהם האישיות והערכיות. כדאי שנזכור - הספרות אינה עוד תחום ידע והמדדים שבהם משתמשים על מנת לבחון את ידע התלמידים עליה (מבחנים, בחנים בכתב ובע"פ, ציונים) פסולים ומחטיאים את המטרה.

על הספרות להילמד לשם הנאה, לשם הזדהות ולפורקן רגשי. ספרות איננה עניין אינסטרומנטלי. ספרות היא ציפור הנפש השואפת לדרור, הממריאה על כנפי הדמיון לעבר מחוזות רחוקים הנותנת מנוח לכף רגלה ביבשות נסתרות הבונה את קינה על צמרות נשמת האדם. כיצד אם כן תוכל הספרות להימדד בציונים מספריים כמו 87, 91 או 75? ספרות היא החיבור האישי של כל אחד ואחת מתלמידנו לנקודת המוצא הבראשיתית ביותר של כולנו: סיפורי התורה, המקרא, התלמוד ואגדות שלמה המלך ומעשיות סבתא המסופרות בעל פה והעוברות מדור לדור.

מורה לספרות המגיע לכיתה כדי לנתח שיר עם תלמידיו מוטב לו שילבש חלוק לבן, עדיף לו שייקח איזמל מנתחים ויילך לחדר ניתוח קר לנתח חולים, שכן שיר לא מנתחים אלא קוראים ונושמים ומתחברים לקצב פעימותיו. סיפור לא מנתחים, אלא חיים אותו ונכנסים יחד עם הגיבור לסמטאות צרות וחשוכות, מתחממים לאורה של שלהבת הנר שהדליק ומריחים את ריח הנזיד המתבשל לאיטו על הכיריים בסיפור. אפשר לתת לתלמידים לצייר, לפסל, להציג או לכתוב בעקבות יצירה ספרותית. אפשר לצאת עמם לסיור למקום בו התרחש הסיפור, אפשר לבקש מהם לחשוב על סוף אחר, לחשוב מה היה קורה אילו הייתה נוספת עוד דמות לסיפור ומה היה קורה אילו הסיפור היה נכתב שוב היום. אפשר לפתח דיון שלם מעולמם הנושק לסיפור או לשיר. אפשר להמציא לחן וניגון לשיר שלמדנו. אפשר לאתגר את התלמידים בעוד המון דרכים אחרות - ממשחק חברתי בעקבות סיפור ועד כתיבת מכתב לדמות מתוכו אבל אי אפשר לקחת את נשמת הטקסטים הספרותיים ולרמוס אותה תחת מכבש הציונים. אולי במקצועות אחרים, בספרות ודאי שלא. הבנת הנקרא? בואו נדבר קודם על אהבת הנקרא.

הכותבת היא מרצה לספרות ילדים במכללה האקדמית הדתית "שאנן" בחיפה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן