סופר-נני, גרסת הרב לבנון

"פרויקט הבית", שמובילים בוגרי ישיבת אלון מורה של הרב אליקים לבנון, מבקש להכשיר הורים להתנהלות נכונה יותר בתוך הבית פנימה. לאחר פיילוט מוצלח ברמלה, הם מבקשים להרחיב את הפרויקט

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/11/12 16:26 כב בחשון התשעג

סופר-נני, גרסת הרב לבנון
יחצ, צילום: יחצ

מריבות, חילוקי דעות ואתגר גיל ההתבגרות - זו רק רשימה חלקית של אתגרים משפחתיים העומדים לפתחה של כל משפחה בישראל. פרויקט חדש שהחל בחודשים האחרונים לפעול בעיר רמלה, תחת הכותרת "פרויקט הבית", מבקש לפנות להורים ולהכשיר אותם להתנהלות נכונה יותר בתוך הבית פנימה.

הפרויקט הוא תוצרת של מוסדות ישיבת אלון מורה בראשות הרב אליקים לבנון, והוא נולד כפרויקט קהילתי בעיר רמלה, המלווה משפחות בשגרת יומם. הפרויקט הכשיר 25 מלווים, מעין קואצ'רים דתיים, הנפגשים עם המשפחות ומייעצים להם בנושאי זוגיות, משפחה והורות. "בסיס הפרויקט הוא חזונו של הרב לבנון והוא ראיית הבית כמרכיב מרכזי בחיים נורמליים בבניין של קהילה ואומה טובה יותר", מסביר לכיפה אריה אידלס מנהל הפרויקט.

"המלווים שלנו יושבים עם הזוגות על מנת להבין יחד מה הם המצוקות ומה מפריע להם, לחפש את הנקודות מרכזיות ומשם להבין איך לבנות עצמם בצורה נכונה", אומר אידלס. מה יתרונם של המלווים על בעלי מקצוע אחרים? אידלס משיב בשתי מילים: "בגובה העיניים". שתי המילים שאולי עשו הרבה רעש בפולמוס התנ"ך כאן דווקא מביאות רוחות שלווה למשפחות רמלה: "אנחנו מדברים עם הורים ונותנים להם כלים מעשיים אבל בגבוה העיניים ולא מעליהם".

מה מביא משפחות חילוניות מרמלה להכניס אתכם לבתיהם?

"ברמלה הגדרות של חילונים ודתיים הם נזילות, אין ממש חילוניים. יש דתיים מסוגים שונים, דתי שהולך פעם בשבוע לבית הכנסת, דתי לא צנוע אך המשותף שהם מגדירים עצמם דתיים פחות או יותר. מכיוון שאין פילוח ברור בין דתיים וחילונים אנחנו לא מתייחסים לזה ויכול להיות שזה מה שמאפשר להם להכניס אותנו לבתיהם".

"כולנו זקוקים לתחזוקה של המערכות הזוגית המשפחתית וההורית שלנו, גם מי שאין לו בעיות של ממש", מסביר אידלס. מומחים רבים בתחום החינוך מגדירים בעת האחרונה את ההורות כמקצוע של ממש אלא שאידלס והרב לבנון רוצים יותר: "האמירה הגדולה שלנו היא שציבור ההורים בישראל הוא המנהיג והמוביל ואצלו המפתח לשינוי פני החברה ולכן עיקר ההשקעה שלנו היא בהורים. ברגע שההורים יהיו חזקים ומבינים יותר את התחום שלהם הילדים יגדלו למקום אחר בצורה יותר טובה ושמחה וממילא ישפיע על החברה. כל עוד לא נשנה את הבית ואת המשפחה ואת המקום ממנו הילד שואב את עיקר ההשראה לעיצוב האישיות שלו אנחנו נלקה בחסר ולא נגיע ליעד המבוקש".

הפעילות בפרויקט נעשית כולה בהתנדבות כאשר ישנן משפחות אשר פונות אל הארגון ולפעמים המלווים מציעים את שירותם כחלק ממפגשים אקראיים במכולת או עם הילדים בגן השעשועים. כבר מהתרשמות ראשונית הבינו בפרויקט כי בקרב הציבור הישראלי אין מודעות גבוהה ביחס למשמעות של למידת הורות וזוגיות, המלווים מספרים כי בתחילה ההורים לא ממש מבינים מדוע הם צריכים את כל זה אך כבר לאחר המפגש הראשון הם יודעים להביע תודה.

המרכז להעצמת המשפחה של הפרויקט הוקם בעיר רמלה בשיתוף הגרעין התורני, כחלק מפיילוט. בפרויקט מקווים להגיע בפריסה ארצית. בחזונם הם רואים המוני מלווים שהוכשרו על ידם מסייעים ונותנים עצה טובה ויד תומכת להמוני בתי האב בישראל שהמציאות המשפחתית, הזוגית ובעיקר ההורית מאתגרת אותם יום יום.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il