פעילויות מהנות נוספות לחול המועד

מאות שמורות טבע, פארקים, קיבוצים, אתרי מורשת ומוזיאונים מתכוננים לביקורים שלנו, אבל דבר אחד בטוח: שלושה מהם ראויים במיוחד: הגולן, הדרום וירושלים

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 22/04/19 09:00 יז בניסן התשעט

פעילויות מהנות נוספות לחול המועד
הקארדו, צילום: יעל הרמן

מאות שמורות טבע, פארקים, קיבוצים, אתרי מורשת ומוזיאונים מתכוננים לביקורים שלנו, אבל דבר אחד בטוח: שלושה מהם ראויים במיוחד. הגולן שקיבל הכרה על שייכותו הבלתי מעורערת למדינת ישראל (הנשיא טראמפ, זוכרים), הדרום והיישובים הקרובים לעזה במיוחד, וכמובן ירושלים, עם מצוות העלייה לרגל. ובה גם נתחיל. 

ברובע היהודי של העיר העתיקה ניתן לרכוש כרטיס "הכול כלול", שעלותו 97 שקלים ללא הגבלת מספר הילדים, ולגלות מה התחדש בו, והרבה התחדש בזכות היוזמות של החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי והמנכ"ל הנמרץ שלה הרצל בן ארי. בן ארי מבטיח שבקרוב ישוקם בית הכנסת "תפארת ישראל" ברובע, שיתנוסס לגובה 25 מטרים, ומציג גם את המקום בו נבנית מעלית הכותל שתקל את הגישה אליו לכל מי שמתקשה לטפס במדרגות. 

ממליצה לרכוש כרטיס כניסה ב-30 שקלים למבוגר ו-15 לילד גם לבית השרוף המחודש בו צופים בסרט על ימיו האחרונים של בית המקדש ערב החורבן, ומשפחת הכוהנים קתרוס. לעבור ברובע ההרודיאני, בבית כנסת החורבה המדהים ביופיו המשוחזר, והפסיפסים הענקיים בקארדו המתארים את החיים בעיר בימי קדם אותם ניתן לחוות בטכנולוגיה רבודה באמצעות טאבלטים ששוכרים במקום. ויש כרטיס משפחתי לכל המסלול האינטראקטיבי על אתריו הרבים, חפירותיו ומסתוריו התת קרקעיים ב-250 שקלים. שווה בנוסף היא חווית התנ"ך המאפשרת לצפות באבות האומה באמצעות משקפי מציאות מדומה. 

מציאות מדומה ברובע

מציאות מדומה ברובעצילום: נעמי גוטקינד גולן

 

אל תדלגו על הסרט המרגש בבית פלוגת הכותל השוכן ברובע היהודי ונמצא באחריות מרכז מורשת בגין - החושף את סיפורה של פלוגת חניכי בית"ר שלמרות האיסור של הבריטים ששלטו בארץ תקעו בשופר במוצאי יום הכיפורים בשנות השלושים. סיפור שנשכח שלא בצדק. השופר ההיסטורי מוצג שם. כניסה ב-20 שקלים. 

חשבתם שאתם מכירים את ירושלים המערבית כאת כף ידכם, קבלו תיקון: בלב מדרחוב בן יהודה צץ מלון בן 8 קומות, 104 חדרי אירוח, "איביס סטיילס" מרשת ACCOR  עם מסעדה מקסימה בראשו, ממנה נשקפת פנורמה מרהיבה של העיר. מרהיבה לא פחות ארוחת הבוקר שניתן לאכול שם. איורי החדרים והמבואות במלון הזה מושפעים ממחנה יהודה הסמוך וכוללים ציורים של ירקות ענקיים, פרוסות תפוזים ודוכני השוק. אוהבים ארכיאולוגיה? בגן הארכיאולוגי "כתף הינום" מוצג הממצא המרתק ביותר מימי הבית הראשון – גליל כסף עליו מופיעה ברכת כוהנים "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליו ויחנך וישם לך שלום" . הטקסט המקראי הקדום ביותר שנמצא עד היום. הפארק שופץ באחרונה והכניסה אליו חינם. הוא שוכן מול מרכז בגין. וזה על קצה המזלג. ירושלים מציעה מאות אטרקציות אבל עכשיו פנינו לנקודה השנייה במפת החובה של טיולי פסח תשע"ט: רמת הגולן. גם כאן חובבי ארכיאולוגיה ימצאו סיבה למסיבה: במקום הנקרא עין קשתות (אום אל קאנטיר), יש שחזור של ראשית ההתיישבות היהודית בגולן והצעה לכל הגילאים, כולל ילדים, של רשות העתיקות להיות "אכיאולוגים ליום אחד" עם התנסות מעשית בחפירה. 25 שקלים למבוגר ו-15 לילד, גימלאי וסטודנט.  גם אתר גמלא העתיקה מאפשר לחזור במכונת הזמן עד לימי המרד ברומאים, וגם צפייה באין סוף מעיינות, נחלים, חיות בר וצמחיה מרהיבה. 

עין הקשתות

עין הקשתותצילום: עופר בלנק

 

מה לטעמי עוד הכי אטרקטיבי ברמה שכולה פורחת ושופעת מים בימים אלה? הפארק הוולקני אביטל. יש שם משחק "מרחב בריחה" המאפשר "לברוח" מלוע הר געש לפני שהוא מתפרץ. חייבים תיאום ורכישת כרטיסים באופן מקוון ומראש. 50 שקלים למשתתף מגיל 6.

למי שנשאר בטיול חול המועד בצפון עד הלילה, ממליצה מאוד על הסיור הלילי האור קולי בפארק הירדן. בררו פרטים בדף הפייסבוק של הפארק. בשעות היום יהיו שם פינות יצירה ומשחק באמצעות אפליקציה. עוד טיול לילי צפוני יהיה ביער אודם שבצפון רמת הגולן. הולכים עם עששיות, וזה כשלעצמו מלהיב מאוד ילדים. חייבים תיאום מראש ותשלום 45 שקלים מגיל 3. עוד סיור עוצר נשימה לאור עששיות בלילה במעברי סתרים, אולמות, מגדלי שמירה ומאגרי מים באווירת ימי הביניים יתקיים במבצר נמרוד (שמורת הבניאס). מרק טוויין כתב על המבצר הזה כי "זהו תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם". גם כאן נרשמים מראש והעלויות הן 35-55 שקלים תלוי בגיל.

לא הזכרתי את אתר החרמון, שהוא כמעט המובן מאליו, אבל דורש כידוע עמידה ממושכת בתור. יחד עם זאת, משיחות עם ילדים שביקרו שם, התרשמתי שהעלייה לפסגה ברכבל היא גם אחת מפסגות הטיול בצפון עבורם. מה שמזכיר לי שיש גם ירידה ברכבל בצפון, לנקרות של ראש הנקרה שבפסח יתקיימו שם סיורי "יציאת מצרים, בהנחיית שחקנים וסיורי עששיות בשעות הלילה בתוך הנקרות. 48-54 שקלים למבוגר 39-48 לילד מגיל שלוש. המחיר היקר יותר הוא לנרשמים לסיור הלילי. ושוב, מזכירה, צריך הרשמה מראש. 

צילום: פסטיבל שיר השירים

 

בקצרין בירת הגולן יתקיים בפסח פסטיבל "שיר השירים" שהשתתפות בו ללא עלות, יהיו סיורים מודרכים בכפר עתיק משוחגזר מימי התנאים, וצעדה ביום רביעי 24.4 מתאימה לכל המשפחה, וסיומה מופע מוסיקלי. בערבים בפארק קצרין יופיעו, בתשלום, אמנים כמו כנסיית השכל, אריאל הורביץ ואחרים.

נפרדנו מהגולן וירדנו קצת דרומה לעמק המעיינות ולאזור הגלבוע. הפריחה המדהימה היא בונוס לכל סיור באזור הזה, עם מסלולים מומלצים בנחל חרוד ונחל אבוקה. וקיבוץ מעלה גלבוע מזמין את כל המשפחה למרכז מבקרים שם רואים איך מייצרים חשמל מרוח. 

ירדנו עוד, הפעם לעמק הירדן, לאתר נהריים שליד קיבוץ גשר. לתחנת הכוח שהקים 'הזקן מנהריים' רוטנברג, המתואר כ"סטארטאפיסט" הראשון של העת החדשה. סרט חדש המוקרן במקם המספר סיפורו וסיפור ראשוני המתייבים בסביבה. אין צורך להירשם מראש. 

אוסטרליה לא מתחברת לפסח, אבל ב"גן גורו" שבעמק המעיינות יוכלו הילדים ללטף קנגורו, להאכיל תוכים, לראות קזואר, אמו ושועלים מעופפים. 19 שקלים מכיל שנתיים. 

הלאה, לסביבות הר תבור. שם, במושב דבורה במרכז הנקרא "דבורת התבור" לומגים איך חנטו הפרעונים מומיות בעזרת שעוות דבורים, מציירים קלף מצרי, מכינים שכמיית דבור, מורחים ואוכלים מצה עם ממרח שוקולד ודבש, צופים בכוורת דבורים פעילה ועוד. 42 שקלים למבוגר, 52 לילד. צריך להירשם מראש. 

שביל הסלט

שביל הסלטצילום: דוד תפוחי

 

גשמי הברכה של החורף הנוכחי צבעו גם את הנגב בירוק, אבל זו רק סיבה אחת מדוע לא להזניח את הדרום בחול המועד. צפון הנגב רחוק אמנם יחסית מהסבל העובר על יישובי עוטף עזה, אבל גם בו יש עשרות פעילויות בחג, כולל טיולי אופניים אל מוקדי הפריחה וכניה ללא תשלום למוזיאונים.

ממליצה על "שביל הסלט" במושב תלמי יוסף, עם קטיף ואכילה במקום של מלפפונים ננסיים, עגבניות ותותים. אפשר גם להוציא תפודים בשדה תפוחי האדמה. 50 שקלים למשתתף. קטיף עצמי וליקוט ירקות ישר מהשדה אפשריים כמעט בכל משקי הדרום, כולל קטיף תותים תלויים במושב ישע, בררו כמובן מראש.

אבל היעדים החשובים במיוחד הם מרכז המבקרים "הגדת חבל ימית" במושב דקל, ללא תשלום, בחסות בנק הפועלים,  פסטיבל מפה ומצה ביד מרדכי, המחזיר משפחות לימי מלחמת השחרור, ללא תשלום. ביד מרדכי יהיה גם פסטיבל יציאת מצרים שבו יתלבשו כבני ישראל ויצאו למסלול מודרך דמוי ההליכה במדבר על רקע נופי הסביבה. 

מוזיאון ראשון לציון

מוזיאון ראשון לציוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

 

במרכז מורשת גוש קטיף בניצן ממתין מרכז מבקרים חדש למטיילי חול המועד עם דוכני יצירה, הפעלות בחול, סיורי ספארי בחולות ניצנים ועוד. 20 שקלים מגיל 3 בתיאום מראש. 

ובמרכז המבקרים "נתיב לשלום", במושב נתיב העשרה יקרינו את הסרט הקצר "החיים בצל החומה" 20 דקות, ואחריו בוחרים אבן צבעונית עליה כותבים משאלה ומדביקים אותה על גבי חומת המגן. קל לנחש שהמשאלה של אלפי במבקרים תהיה שקט ושלום בדרום. 25 שקלים. בקיבוץ סעד מומלץ לבקרת באתר "מעוז מול עזה" עם עוד שחזור היסטורי של קרבות מלחמת השחרור ותצפית מהגג לעבר רצועת עזה וכל "העוטף".  25 שקלים למבוגרים, 18 לילדים.

ונניח שעייפתם מעומס האטמוספירות של ההיסטוריה, הארכיאולוגיה, המלחמות, הטרור, המתח הביטחוני, שכל אחד בישראל חי בתוכו, ואתם רוצים להשתחרר ממנו לפחות בחול המועד, לצד טיולי הטבע והנוף כמובן, גם בביקורי מוזיאונים – יש מבחר עשיר. במתחם המוזיאונים בבאר שבע, להטוטני אש לבושים באופנת חצר המלוכה הפרעוני ימתינו לכם, וגם סדנאות יצירה, תחרות פיצוח אגוזים, ועמדת צילום בבגדים מימי קדם. כל פעילויות המתחם ב-20 שקלים לילד, 10 למבוגר. וזה על קצה המזלג. 

במוזיאוני אשדוד תתקיים לילדים סדנה "קרמי קידס" להכנת קערות סדר, צלחת מצות, ועוד כלים מקרמיקה הקשורים לחג, יהיו כתב חידה "הירוגליפי" וסדנת חותמות הירוגליפיות ותערוכה חדשה "בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ", על השימוש באור ואש במחזור החיים-חגים היהודי. 35 שקלים לילד, מלווה מבוגר חינם. 

מוזיאון ארצות המקרא

מוזיאון ארצות המקרא צילום: מוזיאון ארצות המקרא

 

פרעונים הם מסתבר כוכבי הפסח השנה, ובמוזיאון ארצות המקרא יתקיים פסטיבל בשם "מתפרעונים" שהכניסה והפעילות בו חינם לכל המשפחה. בין היתר, להטוים של חרטומים מבולבלים, צפייה בחדר קבורה של מלכי מצריים במשקפי מציאות מדומה, מופע להטוטני של חרטום מתלמד, המחזה של הכנת פפירוס, ועוד. 

מטיילים במרכז הארץ? מוזיאון הילדים בחולון מציע כתבה חידה בנושא פסח, טיול בעקבות הפרפרים, מסלול "דיאלוג בחשיכה" המודך על ידי עיוורים וכבדי ראיה בתערוכה ובתערוכה "הזמנה לשקט"-  בהנחיית מדריכים חירשים. צריך לתאם מראש דרך אתר המוזיאון.

במוזיאון העיצוב בחולון סדנה וסיור בלשי ללא תשלום כחלק מפרויקט בנק הפועלים, ובהיכל הקרח Ice Peaks גם הוא בחולון, בסמוך למתחם ימית, יהי מופע ראווה על הקרח פעמיים ביום, וכמובן אפשרות להחליק במשך רוב שעות היום, פעילות שילדים ונוער אוהבים במיוחד וגם מבוגרים יכולים להשיל באמצעותה חלק נכבד ממתחי החיים.

במוזיאון ראשון לציון בשיתוף משרד התרבות יתקיים משחק משפחות בשם הפנקס הסודי במסגרתו יוצאים למסע בלשי בעקבות סודות המושבה, מבצעים משימות ולומדים על תולדות המייסדים. בנקודת הסיום תוצב צלמנייה בה יוכלו הילדים להצטלם בבגדים של ראשוני המושבה על רקע תמונות מימיה הראשונים. הכנסה וההשתתפות חינם.

צילום: יקבי כרמל

 

סיור החורג מהמסלול הרגיל של טיולי פסח, הוא זה שמציעים לכל המשפחה, יקבי כרמל, זה כניסה למרתף החביות האפלולי, סרטון על תולדות היקב, ובקבוק תירוש אישי במתנה לכל מבקר, וגם עמדת צילום עם צילומי מגנטים.  15 שקלים מגיל 10. 

בקרקס האש והמים בכפר הירוק. באוהל הקרקס יוצגו בחול המועד להטוטי אש, מים, ואקרובטיקה, ולפני זה יתקיימו סדנאות קרקס במשך חצי שעה. המחירים: 39-79 שקלים. 

הגענו לתל אביב. במתחם ביאליק בחול המועד יופיע תיאטרון צלליות בהמחזה של יצירות חיים נחמן ביאליק "אגדת שלושה וארבעה" ו"אלוף בצלות ואלוף שום", בית ביאליק עצמו הוא אחד משיאי האדריכלות של שנות העשרים במאה שעברה. הביקרו עולה 25 שקלים לילד ו-10ל במוגר. מומלץ להירשם מראש. ועוד בתל אביב יקיים תיאטרון הילדים הישראלי פסטיבל הצקות בתיארון הפארק, בבית ציוני אמריקה ובצוותא. ממליצה על  "הנסיך הקטן", "חתול במגפיים", ו"העץ הנדיב". 65 שקלים לפני הנחות. 

במוזיאון תל אביב לאמנות הכניסה חופשית לכל הגילאים, הורים וילדים, לתערוכת "אליס בארץ הספרים" וגם לכל יתר אגפי המוזיאון. בין היתר תהיה שם, בתשלום, לגילאי 6-9 סדנת ציור, וסדנה ליצירת תבליט פולימרי מחימר, בסגנון פימו, וגם סדנת  פיסול בגבס בעקבות הפרעונים הקדומים. מחיר הסדנאות – 55 שקלים.

ואחתום במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בנווה צדק, תל אביב, שבשיתוף עם ארטקיד יקיים לתלמידי כיתות א' עד ו' מחזור של ארבעה ימים בשבוע שלפני החג (14-18 באפריל), ובשבוע חול המועד (21-25 באפריל), עם הדרכות בתערוכה ויצירה של בובות, קולאז'ים, בניית תפאורה וצילומים.


 

לפעילויות נוספות, היכנסו!