"תיקון עוול היסטורי": שואת יהודי צפון אפריקה תיכלל בחומר הבגרות

החל משנת הלימודים הקרובה, נושא השואה, כולל שואת יהודי צפון אפריקה, ייכלל בחומר הלימודים לבגרות, לאחר שהוצא ממנה בתקופת השר שי פירון. שר החינוך פרץ: "חובה מצפונית שלנו לגרום לכל תלמידה ותלמיד לחוש כי הם חלק משמעותי מתוך הסיפור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/19 10:27 יד באב התשעט

"תיקון עוול היסטורי": שואת יהודי צפון אפריקה תיכלל בחומר הבגרות
השואה, צילום: shutterstock

החל משנת הלימודים הקרובה, ייכלל נושא שואת יהודי צפון אפריקה בחומר הלימוד לבחינת הבגרות בהיסטוריה, כפרק חובה. כך הודיע משרד החינוך. פרק החובה בלימודי השואה הוצא מבחינת הבגרות בהיסטוריה לפני ארבע שנים, כחלק מהרפורמות של שר החינוך דאז, הרב שי פירון.

לאחר הביקורת שנמתחה על הפיכת חומר הלימוד בנושא השואה לחומר רשות, הודיע בשנה שעברה שר החינוך הקודם, נפתלי בנט, כי הנושא יחזור להוות חלק מבחינות הבגרות. כעת הודיעה המפקחת על לימודי ההיסטוריה במשרד, ד"ר אורנה כץ־אתר, כי כחלק מנושא השואה יילמד נושא שואת יהודי צפון אפריקה. 

שר החינוך, הרב רפי פרץ, אמר כי מדובר ב'צו מוסרי': "לאורך שנים נפקד סיפורם של יהודי מדינות האיסלאם בתקופת הכיבוש הנאצי מהשיח שלנו", אמר פרץ, "ולא סופר סיפורם הכואב של אלפים שנשלחו למחנות ריכוז, ושל רבים שהוכרחו ללכת בצעדות המוות. השנה אנחנו ממשיכים את תיקון העוול ההיסטורי הזה. זו גם חובה מצפונית שלנו לגרום לכל תלמידה ותלמיד לחוש כי הם חלק משמעותי מתוך הסיפור שאנחנו מלמדים במערכת החינוך, השייכת ומשקפת את כל חלקי החברה הישראלית".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר על ההחלטה: "למען הצדק ההיסטורי, ולמען הידוק תחושת השייכות של כל תלמיד ותלמידה, הוספנו לפרקי החובה את מעורבותה של יהדות המזרח בשואה. יהודים מטוניסיה נשלחו לאושוויץ, בלוב פעל מחנה ריכוז, ובמרוקו הוחלו חוקי אפליה נגד היהודים. הכנסת שואת יהדות המזרח לפרקי ההיסטוריה היא מהלך מתבקש, מוסרי ולאומי, לצורך הבנת התמונה המלאה של מלחמת העולם השנייה".