בנט מחזיר את השואה לבחינת הבגרות

אחרי שבארבע השנים האחרונות נלמד הנושא בדרכי הוראה מגוונות והציון על חלק זה ניתן בדרכי הערכה חלופיות. החליט שר החינוך להחזיר את השואה לבחינת הבגרות בהיסטוריה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/18 17:00 ל בסיון התשעח

בנט מחזיר את השואה לבחינת הבגרות
מסע החיים, צילום: Moshe Milner/GPO/Flash90

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע היום (ד') כי נושאי השואה ומלחמת העולם השנייה יוחזרו לבחינת הבגרות החיצונית, במתכונת ההיבחנות החדשה עם ספר לימוד פתוח.

הוראת השואה נלמדה בארבע השנים האחרונות בדרכי הוראה מגוונות (עבודות חקר או פרויקטים), והציון על חלק זה ניתן בדרכי הערכה חלופיות. בתקופה זו התפתחו בחטיבות העליונות כלי למידה מתקדמים, ובכוונת המשרד להמשיך ולהשתמש בכלים אלה כחלק מבחינת הבגרות החיצונית, במתווה החדש - היבחנות עם ספר לימוד פתוח.

הנושאים ללמידה שיוחזרו לבחינה החיצונית יכללו, בין היתר, את נושאי: האידאולוגיה הנאצית, עליית הנאצים לשלטון, החיים תחת השלטון הנאצי, הפגיעה באוכלוסייה היהודית, החיים בגטו, ההתנגדות היהודית, הפתרון הסופי, צעדות המוות ומהלכי מלחמת העולם השנייה.

במסגרת יישום ההחלטה בדבר היבחנות עם ספר לימוד פתוח תוקדש השנה הבאה (תשע"ט) תוקדש להשתלמויות ולהכשרת מורי ההיסטוריה. בשנה זו יוכן עבור המורים להיסטוריה מארז מסודר, ובו הצעות ליחידות הוראה ודגמי בחינה. בשנת הלימודים תש"פ (2020) יחלו המורים ללמד בבתי הספר במתכונת החדשה, ובשנת תשפ"א (2021) לראשונה תתקיים בחינת בגרות חיצונית בנושא השואה, עם ספר לימוד פתוח.

ההיבחנות במתכונת החדשה תקנה לתלמידים מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה, יכולות הבעת עמדה ועיסוק בשאלות העוסקות בדילמות מוסריות. כמו כן, תבטיח ההיבחנות החדשה שימוש במידע שנלמד לצורך דיון בשאלות הערכיות, ניתוח קטעי מקור, אבחנה בין עובדות לדעות ההיסטוריון והשוואת מקורות היסטוריים.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר: "החלטתי להחזיר את נושא השואה ומלחמת העולם השנייה לבחינת הבגרות החיצונית בהיסטוריה, מפני שכל ילדה וילד במדינת ישראל חייבים להכיר לעומק את השואה. התלמידים ייבחנו בנושא עם חומר פתוח, מה שיעניק הזדמנות ללמידה מתוך מחקר וסקרנות, כחלק ממהלך הדגל שהתחלנו - המעבר משינון להעמקה".

נפתלי בנט

"כל ילדה וילד במדינת ישראל חייבים להכיר לעומק את השואה". בנטצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

עוד הוסיף בנט כי "מקצוע ההיסטוריה הוא אחד מאבני היסוד שאנו מקנים לתלמידים במערכת החינוך, ובתוכו אני רואה חשיבות מכרעת בלמידה על השואה כאירוע משמעותי בתולדות העם היהודי. דווקא בדור הנוכחי, כשאנחנו הולכים ונפרדים מאחרוני ניצולי השואה, עלינו להעמיק את הזיכרון של רצח ששת מיליון אחינו ואחיותינו על מנת שלא ישכח לעולם. הנחלת הזיכרון היא משימה לאומית ראשונה במעלה".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף: "מערכת החינוך נערכת ליישום מודל ההיבחנות החדש, שמאפשר היבחנות עם ספר לימוד פתוח. בשנים האחרונות התנסו המורים להיסטוריה בסוג אחר של הוראת הנושא, במסגרת הערכה חלופית.  המודל החדש מעלה אותנו לקומה הבאה, ומאפשר לכל תלמידה ותלמיד לבסס את הידע בחקר השואה להעמיק בו, לעסוק בשאלות מוסריות וערכיות, ולפתח חשיבה בנושא מסדר גבוה".