דייג אוהב דגים?

אתם מכירים את השאלה על הדייג והדגים... מערך פעילות בנושא אהבה ושנאה לכתות נמוכות.

חדשות כיפה מעלה 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

מטרות:
1. הילדים יבחינו בין סוגים שונים של אהבות.
2. הילדים יבינו מה זה אומר לאהוב באמת.
3. התלמידים יפנימו את הנזק שגורמת שנאה.

פתיחה:

נשמיע את השיר: " אני אוהב שוקולד" תוך כדי השיר הילדים יצרו דברים שהם אוהבים בדף "אני אוהב"

מהלך:
נשאל את הילדים את השאלה "דייג אוהב דגים"? אם הם יענו כן, נשאל אותם אז למה הוא מוציא אותם מהמים, מרביץ להם, מבשל אותם, כך מתנהגים למי שאוהבים? התשובה היא שהדייג לא אוהב דגים אלא אוהב את עצמו.
המדריכות יערכו הצגה:
אמא של ילד תספר שיש לה בעיה, הילד שלה לא אוהב שוקולד ותתיעץ עם הילדים מה אפשר לעשות, תוך כדי ההצגה יכנס הילד המודבר: האם תשאל אותו, למה אתה לא אוהב שוקולד? הילד ישיב: אני מאוד אוהב שוקולד, בגלל זה אני שומר אותו ולא אוכל אותו.
נערוך דיון על ההצגה עם הילדים, הדיון יונחה למסקנות שיש שני סוגים של אהבות, אהבה שתלויה בדבר, ואהבה שלא תלויה בדבר, אהבה תלויה בדבר- אני אוהב משהו, כל עוד זה עושה לי טוב, כמו שוקלד, או תוכנית בטלויזיה, ברגע שהשוקולד לא טעים או התוכנית לא מעניינת, אני מפסיק לאהוב. לעומת זאת את ההורים שלי ואת האחים שלי אני אוהב גם כשהם מעצבנים לפעמים.
נמיין את הדברים שהם כתבו בדף, לפי הקריטריונים הנ"ל, נסביר שאהבה אמיתית היא אהבה שלא תלויה בדבר.
הצגה:
המדריכה תכנס בתור ילד, תסתכל על הרשמה, תתלהב, ותוסיף לשתי הרשימות דברים משלה, ואז תרצה להכניס את החבר הכי טוב שלה, ותתלבט באיזה רשימה להכניס אותו, היא תוציא פרח תקטוף עלה, עלה ותמנה סיבות שונות, מצד אחד למה כדאי לה לאהוב את החבר, ומצד שני למה לא כדאי לה לאהוב את החבר.
המדריכה תבקש מהתלמידים לעזור לה, ותערוך אתם דיון , איפה צריכים להיות החברים. נשאל את התלמידים למה צריך לאהוב את החבר? נשאיר את השאלה פתוחה ונעבור לנושא הבא.

נספר לילדים את הסיפור: "על קמצא ובר קמצא נחרבה ירושלים".
נשאל את הילדים מה דעתם על ההתנהגות של הגיבורים בסיפור, נשאל את הילדים אם בכיתה שלהם קוראים דברים דומים, אם לילדים יהיה קשה נערוך עם הצגה כדי להמחיש להם את הרעיון.

אם כן ראינו את התוצאות של השנאה ואם אנחנו רוצים שיהיה לנו כיף בכיתה אנחנו צריכים לאהוב את הילדים שבכיתה שלנו.
עכשיו נשאל את הילדים איפה בלוח המקום של החברים שלנו.

נסכם:
על מנת שנצליח לחיות ככיתה אנחנו צריכים לאהוב את החברים שלנו, ולאהוב זה אומר לא רק כשהחבר עושה לי טוב אלא גם כשהוא מעצבן אותי לפעמים.

הערה:
המערך כתוב בלשון גבוהה, אך העברה בתעשה בשפת הילדים וברמתם.