איך מתכוננים לחזרה ללימודים? השגרה שלנו היא שגרת קורונה, תתרגלו

פתיחת שנת הלימודים ממש מעבר לפינה, והדיונים האם יתקיימו לימודים או לא - לא מפסיקים. דבר אחד אתם ההורים צרכים להפסיק, להתכחש לשגרת הקורונה

חדשות כיפה מיכל כרמי 23/08/21 15:42 טו באלול התשפא

איך מתכוננים לחזרה ללימודים? השגרה שלנו היא שגרת קורונה, תתרגלו
צילום: shutterstock

כמה פעמים ביום אנחנו מוצאים את עצמינו חושבים על השגרה שהייתה פעם? על "כמה מסכנים הילדים שלנו שצריכים להתמודד עם הקורונה", נאנחים עקב שנת הלימודים הלא רגילה שמתקרבת? זה הזמן לשנות ולהתנהל בהתאם למצב. 

זה לא אומר שאנחנו מרוצים מהמצב או מסכימים איתו וברור שהיינו מעדיפים אחרת ושאנחנו מתפללים לשינוי, אבל זה כן אומר שאנחנו בוחרים להתנהל באחריות הורית. זה המצב, אנחנו בתקופת קורונה, זו המציאות הקיימת ולנו אין בחירה לגבי המגפה, אבל לגבי ההורות שלנו יש לנו בחירה. 

יש לנו דרך להתנהל כהורים, להתכונן לשנת הלימודים הבאה ולהבין מה ביכולתנו וביכולת ילדינו לעשות.  

כהורים אנחנו מעבירים מסר תת מודע לילדינו. הם מרגישים את מה שאנחנו מרגישים, גם בלי מילים ולפעמים גם לפני שאנחנו בעצמינו מודעים לרגשות שלנו. לכן, כשאנחנו חוששים שילדינו לא יצליחו ללמוד בקורונה, כשאנחנו מפחדים מאי הוודאות, מרגישים שאין לנו ברירה, שהתוצאות השליליות ברורות מראש, שיהיה קשה לילדינו בלימודים וש"ברור שעוד שנה הלכה" או שהילדים לא ילמדו- זה המסר שמועבר לילדינו.

צילום: shutterstock

אז מה ביכולתינו לעשות?
להגביר את האמון בילדינו שהם יכולים להתמודד בצורה טובה מאוד עם המצב בו הם חיים.  
ילדים יכולים להסתדר בצורה הטובה ביותר (ואפילו מעל הציפיות שלנו) עם המצב בו הם חיים. 
ותפקידנו כהורים - להפסיק לחשוש. להאמין. 

איך ניתן לעשות זאת ולחזק את האמון ?
* היזכרו באירועים מהעבר בו הילד הצליח במשהו שלא ציפיתם. התמודד עם מצב חדש בצורה מעל המצופה. 
*קיראו על אנשים מוכרים שהתמודדו עם אירועים קשים בהסטוריה ומצאו בעצמם כוחות.  
*כיתבו לעצמיכם רשימת תכונות שיש לילד (אם זה מתבגר- כיתבו גם רשימת תכונות שהיו בעבר) - ודעו שבאותן תכונות הוא יוכל להיעזר כדי להתחזק ולצלוח את המצב.

 
ולגבי הלמידה הספציפית בזום- ניתן ללמוד מהמציאות שחווינו עד כה ולשפר: 
להבין מה היה המצב עד כה - בצורה ברורה ובהירה, בלי להדחיק או להתעלם.  
מה היה טוב בהתנהלות שלנו כהורים? ובהתנהלות של ילדינו ( לבחון לגבי כל ילד בנפרד)
מה עשינו , מה לא.
אין תשובות מוחלטות מה נכון, לכל הורה ומשפחה מה שמתאים להם.
אם אתם רוצים לעזור יותר לילדיכם- פשוט עשו זאת. 
אם אתם רוצים יותר לתת להם אחריות- עשו זאת. 
אל תתנהלו לפי מה שמתאים לאחרים. 
 

זה הזמן לחזק את האמון בילדים שלנו.

איך? 
תסתכלו על הילדים ותאספו כמה שיותר הוכחות (שלא בהכרח קשורות ללימודים) שהם רוצים, יכולים, עושים טוב ומגיעים לתוצאות טובות. גם בדברים שכיף להם (כמו לעזור להכין אוכל בחופשה או להיות ראשון בתור על הגלידה) וגם דברים שלא כיף לעשות (כמו לארגן טיול לחניכים, לסדר את החדר וכד')
ועכשיו תהפכו זאת לסיסמה :
"הבן שלי עושה דברים על הצד הטוב ביותר"
"הבת שלי מרימה פרוייקטים מדהימים בצורה יסודית"
ותוסיפו את המילה "תמיד" .
עכשיו רק תתחילו להתאמן על להאמין לזה ולראות זאת בכל סיטואציה. 

 

אילוסטרציה

אילוסטרציה. צילום: shutterstock

 
אם יש לילדים את התכונה הזו בסיטואציה כלשהיא- זה אומר שיש להם את התכונה הזו תמיד. 
כשאנחנו כהורים נותנים כח, סמכות ואמון לצוות החינוכי (שאליו בחרנו לשלוח את ילדינו) אנחנו בעצם מעצימים את ילדינו. 
 
הכותבת היא אשת חינוך, מנחת הורים ומרצה בנושאי חברה וחינוך, מנהלת דף הפייסבוק:" לשפר באהבה- מיכל כרמי", מורה בתיכון ואמא לשבעה