בחירת ישיבה ומדרשה בימי קורונה - טיפים

השנה אין אפשרות לנער או נערה בכיתה י"ב לעבור בין ישיבות, מכינות ומדרשות ולבחור את זו שליבו חפץ. שמואל שטח אסף טיפים, הצעות ורעיונות כיצד בכל זאת למקסם את היכולת לבחור את המקום הנכון

חדשות כיפה שמואל שטח 03/12/20 17:00 יז בכסלו התשפא

בחירת ישיבה ומדרשה בימי קורונה - טיפים
מדרשה. אילוסטרציה, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עבור תלמיד או תלמידה בכיתה י"ב, בחירת המסגרת התורנית בה ילמד בשנה הבאה, לעולם תהיה משימה מאתגרת. השנה, לאור מגבלות הקורונה, הדבר מורכב פי כמה וכמה.

מתוך יותר ממאה אפשרויות קיימות של ישיבות, מדרשות ומכינות ומסוגים שונים, קשה לשמיניסט לאבחן במדויק היכן ליבו יהיה חפץ בתורה. לכן, בשנים כתיקונן, הנער נוסע, מריח, ניפגש, מקשיב, מדבר ומרגיש. אט אט, אחרי מסע בין כמה וכמה מוסדות הוא מצליח, לרוב, כמו בעולם הדייטים, למצוא את שחשקה נפשו.

ואולם, השנה כמעט בלתי ניתן לנסוע ולבקר. גם במקומות המאפשרים הגעה, הרי שהיא מוגבלת ומצומצמת. כתחליף לכך, יש זומים אינסופיים של מוסדות, אלא שעבור הנער כולם נראים אותו הדבר. בכולם, יהיה ר"מ צעיר שיספר ב-20 דקות על הישיבה שלו ובכולם, מהר המור ועד מעלה גלבוע, יֵאמרו כמעט אותן מילים על היכולת להתפתח ולהעמיק בתורה. 

אם כן, מה יעשה הנער ולא יתבלבל?

מצ"ב כמה טיפים שנאספו, אשר כדאי לנו כהורים ואנשי חינוך להציע עבורו. הם נכונים כמובן גם בימים כתיקונם ופונים באותה מידה גם לשמיניסטיות המחפשות מדרשה. חובה לציין שהמטרה הינה לתת כמה שיותר זוויות שונות, וכדאי שלא להחליט, לחיוב או לשלילה, על סמך סעיף אחד:

1. ראה מה מציע המוסד עבורך בתקופת הקורונה, בהתאם להנחיות: חלק מהמוסדות מקיימים ימים פתוחים בקפסולה, חלקם מזמנים פגישה בשטח פתוח עם הר"מים, חלקם מאפשרים הגעה וצפייה מרחוק, חלקם מקיימים זום מיוחד הכולל סיור וירטואלי, טיש או שיעור לדוגמא. באתר המוסד ודאי יינתן פרסום לדברים ודרכים ליצירת קשר.

2. שמיעת שיעורים בערוצים השונים –  לחלק מן המוסדות יש ערוצי מדיה שונים ועשירים. כנס אליהם וראה האם שיעורי הרבנים מדברים אליך. אם באותה ישיבה יש רבנים שאתה מתחבר אליהם ורבנים שאינך מתחבר אליהם - זה בסדר גמור. אם לאף אחד אינך מתחבר - נסה מקום אחר.

3. שיטוט באתר וברשתות החברתיות של המוסד ובוגריו – דווקא שם תוכל להתרשם מהדברים הפחות רשמיים אשר עשויים להעיד לא מעט אודות האווירה בישיבה. אם אין לישיבה אתר או עמוד פייסבוק – גם זה אומר משהו על המקום.

4. שיחות עם חברים, בוגרים ומורים בוגרי המוסד - דבר עם חברים מהסניף, מהשכונה, עם המורים שלך, בקש מהמוסד לדבר עם בוגרים שלמדו בבית הספר שלך - שאל אותם אם הם שמחים במוסד בו למדו ומה קיבלו ממנו. נסה להתחקות אחר הדברים אליהם התחברת, בהתאם לאופיים של הדוברים, ובאמצעות הרבה מאוד שיחות, תוכל לנסות ולקבל כיוון כלשהו. 

5. מבחן התוצאה - בחן כיצד נראים בוגרי המוסד החינוכי בגיל 40-30, ושפוט האם היית רוצה להיראות כמותם בעוד עשר ועשרים שנה. 

6. גיוון – יתכן ובית הספר בו אתה לומד פותח את הדלת רק עבור ישיבות ומכינות המבטאות סגנון רוחני מסוג מסוים. באמצעות הטיפים שלעיל תוכל גם לוודא שטעמת מכל הסגנונות האפשריים. שמא, דווקא הסגנון שלא פגשת, הוא זה אשר בו תצליח למצוא את חיבורך לעולם התורה. 

בהצלחה! 

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה