שבוע גוש קטיף במערכת החינוך: לראשונה תכנית לימודים בנושא לגיל הרך

700 בתי ספר יציינו את יום גוש קטיף, בהם גם תלמידי כיתות נמוכות אשר נולדו לאחר העקירה. מאגר שהופץ בהפקת מרכז קטיף כולל מערכי שיעור, כרזות, טקס בית ספרי, מצגות וסרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/14 09:41 יח בשבט התשעד

שמונה שנים וחצי עברו מאז תהליך ההתנתקות מגוש הקטיף וצפון השומרון. רבים מהילדים ובני הנוער כיום לא חוו את האירוע ואינם מכירים את ההיסטוריה הטמונה בחבל ארץ זו. לשם כך הוחלט לאפשר לבתי הספר לציין במסגרתם יום פעילות המוקדש כולו ללימוד על גוש קטיף, שיתקיים ביום חמישי הקרוב.

השנה לראשונה הפיק מרכז קטיף מערכי שיעור המתאימים גם לכיתות הנמוכות (א'-ד') - אשר נולדו לאחר העקירה מגוש קטיף. במרכז קטיף מדגישים כי המטרה של יום כ"ב שבט אינה העיסוק בזיכרון העבר גרידא, אלא מכוונים להעצמת סיפור גוש קטיף תוך שילובו בתהליך החינוכי של התלמידים בנושאים ערכיים כמו אמונה, מדינה, ציונות והתיישבות.

יום גוש קטיף במערכת החינוך נקבע בתאריך כ"ב בשבט, במסגרת חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, תשס"ח-2008. התאריך נקבע לציון היום בו עלה לקרקע היישוב הראשון של גוש קטיף, נצר חזני, לפני 37 שנים. במהלך השבוע הקרוב (19-23/1/14) יתקיימו בבתי הספר השונים בארץ פעילות העוסקת במורשת גוש קטיף.

כ-700 בתי ספר כבר הזמינו את המאגר הפדגוגי שהכין מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון אשר אמון על יום זה. המאגר כולל מערכי שיעור לכיתות השונות, כרזות, טקס בית ספרי, מצגות וסרטים אותם יוכלו המורים להעביר לתלמידים. במרכז קטיף מדגישים שהמטרה של יום כ"ב שבט אינה העיסוק בזיכרון העבר גרידא, אלא מכוונים להעצמת סיפור גוש קטיף תוך שילובו בתהליך החינוכי של התלמידים בנושאים ערכיים כמו אמונה, מדינה, ציונות והתיישבות.

בערכה ניתן למצוא מגוון פעילויות חינוכיות בנושא סיפורו של גוש קטיף כחלק מהמפעל הציוני, התמודדות עם סוגיות של זהות אישית, זהות קולקטיבית וזהותה של המדינה, וכן חומרים לדיון בדרכים לניהול מחלוקת בחברה יהודית-דמוקרטית וגיבוש עמדות מנומקות בדילמות העומדות על סדר היום הציבורי במדינה.

השנה לראשונה הפיק מרכז קטיף מערכי שיעור המתאימים לכיתות הנמוכות (א'-ד'). החשיבות בתוכנית לגילאים הנמוכות היא בכך שילדי כיתה ג' הם שכבת הגיל הראשונה שנולדה לאחר העקירה מגוש קטיף. ייחודם של מערכי שיעור אלו הוא בחיבור הרגשי של הילד לנושא ולא רק בהעברת מידע ותוכן. במרכז קטיף מספרים כי "בחרנו לעסוק בתחום החקלאות המיוחדת של גוש קטיף - ירקות עלים ללא תולעים, ובנגיעה רגשית במגוון נושאים באמצעות תמונות וקלפי רגש. כמו כן פתחנו מערך העוסק בחיבור התלמידים לשורשים היהודיים-ישראליים בצפון השומרון".

גם חומר הלימודים לתלמידי התיכון השתדרג והשנה יחוו התלמידים את סיפורו של גוש קטיף דרך העיניים של תושבי הגוש לשעבר אשר מתועדים בפרויקט התיעוד של מרכז קטיף המונה למעלה מ800 ראיונות אישיים מצולמים, כשהדבר הוא למעשה פרויקט ייחודי מסוגו שנעשה בארץ בהיקף ובמקצועיות שלו.

מוכי בטר מנכ"ל מרכז קטיף: "יום גוש קטיף במערכת החינוך הוא הכלי שלנו לשמר את מורשת גוש קטיף גם בקרב הדור הצעיר. אנו מברכים על כך שמשרד החינוך מצא לנכון לציין במוסדות החינוך בארץ את יום כ"ב בשבט. אנו רואים חשיבות רבה בכך שעם ישראל יזכור את מפעל ההתיישבות בחבל עזה לדורות הבאים וכי הדילמות והעמידה של כלל החברה הישראלית בעת פינוי גוש קטיף ישמשו כבסיס לדיון פורה ודמוקרטי גם בשנים הבאות".