טובים בסייבר ושומרים שבת? הפסדתם

בשל שמירת השבת מתדרדרים בתי הספר הדתיים מידי שבוע בדירוג תחרות הסייבר הלאומית אותה יזם שר החינוך נפתלי בנט. אברהם ליפשיץ: הנושא בטיפולנו נפעל להשוואת התוצאות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/01/16 19:01 יא בשבט התשעו

בימים אלו מתקיימת "אליפות הסייבר הלאומית" של משרד החינוך שמעודדת את התלמידים ללמוד את שפת התכנות והסייבר ולהתנסות בה. לכאורה מדובר ביוזמה ברוכה שתסייע לתלמידים להיכנס לעולם ההייטק אך מתברר שבתי הספר הדתיים מופלים בתחרות. "מידי שבת אנו מתדרדרים בדירוג של בתי הספר, התלמידים החילונים משיגים ניקוד נוסף במהלך השבת ואילו אנו נאלצים להתמודד עם יום פחות", סיפר אחד המורים ל'כיפה'.

מדובר ביוזמה של שר החינוך, נפתלי בנט, באמצעותה תלמידי ישראל עוברים לדבר ולשחק בשפת "הקוד" (שפת תכנות). מדובר בתכנית ייחודית המשותפת למשרד החינוך, לקרן רש"י ולאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) , ארגון הגג של חברות ההייטק, אשר במסגרתה התלמידים לומדים באמצעות משחק (אולימפיאדת התכנות הלאומית) את יסודות התכנות והמחשבים כבר בגילאים הצעירים. כשהמטרה לקרב את התלמידים אל תחומי המתמטיקה, מדעי המחשב וטכנולוגיה. במשרד החינוך מדגישים שכדי לשמר את מעמדה של ישראל כמעצמת היי-טק יש לחשוב מחוץ לקופסה למצוא דרכים יצירתיות לחשוף את התלמידים אל עולם התכנות, המצריך חשיבה חישובית, אבסטרקטית ולוגית.

התחרות נמצאת כרגע בשלב בו בתי הספר מתחרים בינם ובין עצמם כשהתלמידים יכולים להשיג ניקוד מעבודה בבית הספר אך גם מהמחשב בביתם. שבת היא יום חופש ותלמידים חילונים רבים משקיעים את זמנם בתחרות כך נגרמת אפליה לרעה.

"בקלות היה ניתן לעצור את המערכת בשעות השבת, זה רק עניין של מחשבה מראש על הנושא", אומר המורה שהוסיף, כי הוא מרוצה מאד מהתחרות עצמה וכי ברור לו שלא מדובר בפגיעה מכוונת, "אנחנו מרוצים מאד מקיום התחרות וחושבים שהיא מקדמת את התלמידים ומעניקה להם כלים ויכולות חשובים והתחושה שלא חשבו על כך מראש היא די מעליבה וגורמת לחולשת הדעת לתלמידים שמשתדלים מאד לייצג את בית הספר בכבוד".

נחי אייל, מנכ"ל 'הפורום המשפטי למען ישראל' שלח היום (ה') מכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, ומחה על הנושא, "הובא לידיעתנו מגורמים במוסדות החינוך כי באפשרותם של התלמידים להתחרות גם בשבתות, וכן, באתר התחרות אף מפורסם כי שלב האתגרים והתחרויות הבית-ספריות מתקיימים במשך מספר שבועות, אשר ביניהם כלולות כאמור, גם שבתות. התלמידים המשתתפים, מתחרים ממחשבים הממוקמים בבתי הספר וכן ממחשביהם הפרטיים, בזמנם הפנוי, דבר היוצר אפליה מסוימת בין ילדים השומרים את השבת לבין אלו שלא", כתב אייל.

"אנו מבקשים לדעת האם אכן כך הדבר, ובמידה ואכן קיים מצב שכזה, אנו סבורים כי מן הראוי שבשבתות המערכת תיסגר לכלל התלמידים, על מנת לאפשר תחרות הוגנת", דרש אייל.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לפניית 'כיפה': "אליפות הסייבר הלאומית בראש ובראשונה נועדה כדי ללמד את עקרונות שפת התכנות והסייבר, כבר מגיל צעיר, והיא הצליחה לעורר סקרנות ועניין רב. כאשר התלמידים משחקים הם למעשה גם לומדים, והלמידה היא העיקר. יודגש שהמשרד לא מעודד תלמידים לעשות עבודות או שיעורי בית בשבת, אולם אין לו שליטה על מה שהתלמידים עושים בזמנם הפרטי. יחד עם זאת, המשרד יבחן את הטענה".

בפניית כיפה למנהל החמ"ד, אברהם ליפשיץ, הוא השיב כי הנושא בטיפולו האישי וכי הובטח לו שהנושא ייבדק בצורה מדעית סטטיסטית, כדי לבחון עד כמה אכן הניקוד שנצבר בשבת השפיע על תוצאות התחרות ובמידת הצורך יבוצעו תיקונים. "אנחנו בחמ"ד מודעים לבעיה ונעשה הכל כדי שהתלמידים לא יופלו ויקופחו", הבטיח ליפשיץ.