"קבלת אחריות איננה תלויה בגיל"

תחרות יזמות חברתית שהושקה בקרב 30 בתי ספר ברשת "נעם-צביה", הניבה שלל יוזמות מקוריות של עזרה הדדית ודאגה לזולת. "ביטוי מעשי של 'כל ישראל ערבים זה לזה'", אמר ראש הרשת, הרב שמחה ויסמן

חדשות כיפה דויד ליבנה 25/01/18 18:06 ט בשבט התשעח

"קבלת אחריות איננה תלויה בגיל"
תלמידי כיתה ג' ב"נעם פרדס חנה" בהקמת גינת ירק, צילום: רשת החינוך "נעם-צביה"

תלמידי כיתה א' בירושלים מנקים את החורשה ואת גן השעשועים הקהילתי הסמוך לבית ספרם מדי שבוע, תלמידות מפרדס חנה קוראות תהילים לעילוי נשמת ניצולת שואה ערירית ותלמידים נוספים הקימו גינת ירק שאת יבוליו יתרמו למשפחות נזקקות. פעולות אלה הן רק חלק מהיוזמות שלקחו עליהם תלמידים במסגרת תחרות ארצית בין בתי ספר, שנערכת תחת הכותרת "כיתה לוקחת אחריות".

תחרות היזמות החברתית, שהושקה בקרב 30 בתי ספר ייסודים של רשת החינוך "נעם-צביה", נועדה ליצור אקלים כיתתי של קבלת אחריות להושטת יד לאחר ולערנות לצורכי הסביבה בכיתה, בבית הספר או בקהילה. התחרות הניבה שלל יוזמות, פרי בחירתם של התלמידים מבתי הספר ברחבי הארץ.

איסוף בקבוקים על ידי תלמידות כיתה ח

איסוף בקבוקים על ידי תלמידות כיתה ח' ב"נעם" בנות בירושלים צילום: רשת החינוך "נעם-צביה"

כך לדוגמה, תלמידי כיתה ג' בבית הספר היסודי "נעם" בפרדס חנה החליטו על הקמת גינת ירק, שכלל המטלות - חרישה, זריעה ושימור - מבוצעים על ידם, ואת היבול הם יתרמו למשפחות נזקקות. תלמידות כיתות ג' וד' באותו בית ספר בחרו לקחת אחריות לאמירת פרקי תהילים לעילוי נשמתה של ניצולת שואה ערירית בשם "דודה בלה".

דוגמה נוספת ניתן למצוא בבית הספר "נעם חומת שמואל" שבירושלים, שם לקחו על עצמם תלמידי כיתה א' לנקות מדי שבוע את החורשה ואת גן המשחקים הסמוכים למקום הלימודים. תלמידות כיתה ח' בבית הספר "נעם" בנות בעיר אספו אלפי בקבוקים והכינו עוגות ועוגיות, שאותם מכרו ביום הורים בבית הספר. את הכסף הן אספו כדי לקיים הפנינג לתלמידים עם צרכים מיוחדים.

בבית הספר "נעם" ביישוב בני דקלים שבחבל לכיש, החליטו התלמידים ליצור גמ"ח משחקים בהפסקות שמורכב מצעצועים שהביאו מבתיהם, ולקחו על עצמם לדאוג לתלמידים ששכחו להביא עמם אוכל, והדוגמאות עוד רבות.

תלמידי כיתה א

תלמידי כיתה א' בבית הספר "נעם חומת שמואל" בניקיון החורשה וגן השעשועים צילום: רשת החינוך "נעם-צביה"

התחרות, שנושאת פרס כספי לכיתה הזוכה, תגיע לסיומה בקרוב, והיא תבחן על פי פרמטרים את היוזמות השונות, ביניהם מספר התלמידים המשתתפים ביוזמה בכיתה, מקוריות היוזמה והמענה שלה לצורכי הסביבה או לתלמידי בית הספר.

ראש רשת החינוך, הרב שמחה ויסמן, אמר לתלמידים בעת השקת התחרות כי "קבלת אחריות איננה תלויה בגיל אלא שווה לכל אדם, במעשה קטן ובמעשה גדול. מי שאכפתי, יוזמתי, מוכן להקריב משלו, מאמין במטרה ומרגיש שהינו חלק מן הכלל נקרא לדגל. קבלת אחריות הינה ביטוי מעשי של 'כל ישראל ערבים זה לזה'".