משרד החינוך ביטל את שיעורי הבית? פייק ניוז וטוב שכך

עידן שיעורי הבית בבתי הספר היסודיים, לא באמת הגיע לסיומו, כך מסביר ד"ר חיים שקד שמציין כי שימוש נכון במטלה הידועה לשמצה עשוי להיות אפקטיבי עבור התלמידים ואף לקדמם

חדשות כיפה ד"ר חיים שקד 01/08/18 22:29 כ באב התשעח

משרד החינוך ביטל את שיעורי הבית? פייק ניוז וטוב שכך
שר החינוך עם תלמידים, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

כותרות אתרי החדשות המובילים בישרו השבוע על מהפכה במדיניות משרד החינוך לגבי שיעורי בית בבתי ספר יסודיים. לפי הפרסומים, משרד החינוך הוציא הנחיה לבטל את שיעורי הבית במתכונתם הנוכחית, ומנחה את בתי הספר שלא לתת משימות בכתב לשעות אחר הצהריים. על פי חוזר שהפיץ המשרד, כך נאמר, נאסר על בתי הספר להעניש תלמידים שלא הכינו שיעורים.

שמחתם של התלמידים, ואף של חלק מההורים, על ביטול שיעורי הבית הייתה כנראה מוקדמת מדי. מתברר שהיו אלה "פייק ניוז". משרד החינוך לא שינה את חוזר המנכ"ל, שפורסם לפני כשתיים-עשרה שנה, המסדיר את נושא שיעורי הבית, ולא העביר הנחיות חדשות בעניין. המשרד גם אינו מתכנן להוציא הנחיות בנושא זה למורים או למנהלים, ואינו מתכוון אפילו להמליץ בצורה לא מחייבת.

שיעורי בית הם אמצעי ולא מטרה. הם נועדו לשרת את הלמידה, וכמו כלים רבים אחרים, כשנעשה בהם שימוש נכון – הם עשויים להיות אפקטיביים. שיעורי בית יכולים להיות הזדמנות מצוינת לתרגול חומר שנלמד בכתה, להכנה לקראת שיעור עתידי, ואף לפיתוח כישורי לומד עצמאי. כשהם ניתנים במידה הגיונית וכוללים משימות מתאימות, המביאות לידי ביטוי את השונות בין הלומדים – שיעורי הבית יתרמו, ככל הנראה, ללמידה ולהישגים.

משרד החינוך מאמין, שבתי הספר צריכים לקבוע בעצמם את מדיניות שיעורי הבית שלהם. כל בית הספר נדרש לגבש לעצמו מדיניות בית ספרית בנושא שיעורי בית, תוך התייחסות לשאלות כמו מה הן המטרות של שיעורי הבית, ומהי תרומתם לתלמידים? אלו מטלות מתאימות לשיעורי בית, ומהו המינון הרצוי? מה תפקידם של ההורים בהכנת שיעורי הבית ומה הן דרכי התגובה במקרה שתלמיד לא הכין את שיעורי הבית? את המדיניות בנושא שיעורי בית צריכים בתי הספר לגבש תוך שיח עם ההורים והתלמידים, ולפרסם אותה לכלל קהילת בית הספר.

יש מי שטוען, כי גורמים המעוניינים בצמצום שיעורי הבית בבתי הספר ניסו לגרום למשרד החינוך לקבל החלטה ברוח זו על ידי פרסום כאילו ההחלטה כבר התקבלה. על כל פנים העמדה של משרד החינוך, כי בתי הספר צריכים לקבוע בעצמם את התנהלותם הפדגוגית, ובתוך כך גם את מדיניות שיעורי הבית שלהם, תואמת את ממצאי המחקר. מדיניות כפויה, המונחתת על בתי הספר מלמעלה, בדרך כלל אינה תורמת להוראה ולמידה טובות יותר. יש לאפשר למנהלים ולמורים אוטונומיה, לעודד אותם לקיים דיונים על גישות ושיטות בהוראה, ולתת להם את המרחב והתמיכה הנדרשים כדי להתוות בעצמם את הדרך הפדגוגית של בית ספרם.

הכותב הוא סגן הנשיא לעניינים אקדמיים, במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום