עשרת הדברות לטרמפיסט

במערכת היחסים בין הנהג הנותן טרמפים לבין הטרמפיסט בצד הדרך יש חובות גם על הצד של הטרמפיסט. הרב קנוהל קיבץ אותם לעשרות הכללים הרלוונטים

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל 25/02/08 00:00 יט באדר א'

בפעם הקודמת עסקנו בגודל המצווה לעצור לאנשים המבקשים טרמפ. מובן שאין מצווה באה בעבירה, והעצירה לטרמפיסטים צריכה להיעשות בבטיחות המרבית כפי שפרטנו.

הפעם ברצוני להפנות את הזרקור אל הטרמפיסטים עצמם. (ברצוני להדגיש - בכל הפינות דברי מכוונים לבנים ובנות, גברים ונשים. אני משתמש בלשון זכר על פי כללי הדקדוק ולמען הקיצור)

  • א. ככל שניתן, עלינו להמתין לטרמפים במקום מוגן ומבוקר. הטוב ביותר בתוך היישוב (לנוסעים מתוך היישוב הקהילתי) או מתחנת עצירה בה עומדים אנשים נוספים. אסור לעמוד לעצירה במקום מבודד הנתון לסכנת תקיפה או חטיפה. לדעתי אין מדובר רק בשטחי יהודה ושומרון, אלא בכל מקום בארץ. דברים אלה מופנים בעיקר לנוער ולאנשים צעירים שנתונים מבחינה זו לסכנה יותר גדולה מאנשים מבוגרים. מובן שהתנאים משתנים בכל מקרה, ואי אפשר להקיש ממקרה לחברו, אך מעל הכל ברור שאין החיסכון בזמן ובכסף עומדים מול מצוות שמירת הנפש!!
  • ב. עם עצירת הטרמפ בדוק היטב לפני שנכנסת לרכב מי יושב בתוכו. האם הנהג נראה מוכר, האם חזות פני היושבים ברורה מספיק ואין מה לחשוש שמא היושבים ברכב חורשים עליך רעה. בעיקר בשטחי יהודה ושומרון טוב מאד לדבר עם הנהג לפני שאתה נכנס לרכב, ועל פי המבטא לוודא שהעוצר אינו חשוד. כל ההנחיות האלו באות מתוך ניסיון ממקרים שקרו.
  • ג. אל תדחקו בתור לעליה לרכב. הכלל הבסיסי הוא שעולים לפי סדר ההגעה לתחנת ההסעה, אלא שיש מקום לשקול שיקולים נוספים: בנות ונשים לפני בנים וגברים במקומות ובשעות שהסכנה להן מרובה יותר; אם הטרמפ מגיע למקום מרוחק יותר, נכון משום גמילות חסד לאפשר למי שהגיע מאוחר יותר לעלות, אם פניו מועדות למקום המרוחק; במקומות בהם הציפייה לטרמפ ממושכת נכון הוא משום גמח לתת את זכותך לאמא עם תינוק, לאדם מבוגר וכדומה שקשה עליהם יותר העמידה בתחנת האיסוף.
  • ד. העליה והירידה מהרכב יהיו בעדינות בלא לגרום נזק ליהודי שגומל איתך טובה - הדלתות תיסגרנה בעדינות ולא בחוזקה, אם יש בידך תרמיל או נשק וכדומה שאל את הנהג איפה הוא מעוניין שתניחו בזמן הנסיעה, היזהר שלא לקרוע את הריפוד עם אבזם וכדומה. אם בידך ציוד מלכלך אל תניח אותו על המושב, אחריך ישבו שם אנשים עם בגדי שבת.
  • ה. אינך חייב לשבת בלא להוציא הגה מהפה, ואפילו מותר לך לשאול את הנהג אם הוא מוכן להפעיל את הרדיו או אם מותר לך לדבר בטלפון שיחה חשובה. מאידך גיסא, זכור שהנהג נוסע לצרכיו ואתה אורח אצלו, ואל תשתלט על הרכב - אם אתה מדבר עם חבר עשה זאת בשקט, אם קבלת טלפון ענה בקצרה ושאל את הנהג אם לא מפריע לו שתאריך בשיחה. בודאי שאם הנהג משוחח בטלפון (כמובן עם דיבורית) אל תתחיל אתה בשיחה שעלולה להפריע לו, אלא תבקש בלחש שיתקשרו אליך מאוחר יותר.
  • ו. לאחר שעלית לרכב וברור לך שהנהג רוצה בטובתך, הודע לו להיכן אתה מבקש להגיע, הוא ישקול על פי זה את מסלול נסיעתו כדי לסייע בידך כפי שיוכל. אל תרד במקום מסוכן. אסור לנהג להוריד אותך במקום שאינו בטוח דיו עבורך. על פי זה, נא תכנן את מעשיך.
  • ז. יש מקומות וזמנים שמחמת הסכנה צריך לנהוג אחרת בעניין העליה לטרמפ וההודעה על מגמת נסיעתך. באותם המקומות עליך לנהוג על פי הוראות הבטיחות המתפרסמות באיזור בו אתה נוסע.
  • ח. גם אם הנהג לא ביקש במפורש על כולנו לחגור חגורת בטיחות. לא רק שהחוק מחייב בכך וכבר למדנו שדינא דמלכותא דינא, אלא מהסטטיסטיקה עולה בבירור שהחגורות מצילות חיים באופן מובהק. זאת למרות מקרים מועטים שהן גרמו לחבלה גדולה יותר.
  • ט. גדרי צניעות: מובן שהדברים תלויים גם בנורמות המקובלות אצל כל אחד ואחד; על פי הדין אין איסור לשבת ליד כסא הנהג גם לבן המין השני, אם כי מומלץ אם רק אדם אחד עולה לרכב והוא בן המין השני, שישב מאחור; החכם, עיניו בראשו - אם עולים לרכב שלושה בני מין אחד והרביעי מהמין השני, יידחקו מאחור בני המין האחד, ואפילו הדבר ידרוש שבן משפחה וכדומה יעבור מהכסא הקדמי לכסא האחורי. אבל את זאת יבקש הנהג ולא הטרמפיסט האורח; אם אין ברירה כזו טוב מאד לשים שקית חפצים וכדומה בין הבן לבת. למקפידים, עדיף במקרה זה לוותר על הטרמפ; בנסיעה בכביש בו מצויות מכוניות אחרות, לפחות אחת לכמה דקות, אין איסור ייחוד גם בנסיעה בלילה, אפילו שנים בלבד ברכב. ברור שאסור במקרה כזה לנהג לרדת לדרך צדדית או לעצור בשולי הדרך.
  • י. הכרת טובה היא ערך גדול מאד. למד עצמך להודות כראוי לנהג. זוהי חובה אנושית בסיסית, וככל שתכיר לנהג טובה מעומק הלב בצורה יפה ומפורטת, הדבר יעודד אותו לקחת טרמפיסטים בעתיד.