'עזוב תעזוב עמו' - סיוע לרכב תקוע ב'

ישנו חיוב מהתורה לסייע לרכב תקוע, ולא רק בפריקה ובטעינה, אלא בכל דבר שהוא זקוק לו. הרב קנוהל מביא קיצור הלכות דרכים

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל 25/02/08 00:00 יט באדר א'

בפעם הקודמת עסקנו בעקרונות החיוב לסייע לנהג שנתקע עם רכבו בשולי הדרך והוא זקוק לעזרה. נוכחנו לדעת שיש חיוב מהתורה לסייע לו, ולא רק בפריקה ובטעינה, אלא בכל דבר שהוא זקוק לו. לעיתים, ניתן לדרוש שכר על סיוע זה כדלהלן. ואל יאמר האדם בליבו לשם מה לעצור בין כך איני מבין במכונאות רכב, כי מי יודע למה הנהג זקוק, ואולי דווקא על ידך הקבה יעזרהו...

יפה ניסח הרב יואל בן נון ברשימתו קיצור הלכות דרכים (מחביון עוז עמ 24) דברים אלו כהלכות קצובות. בגלל חובת הקיצור אביא רק חלק מדבריו:

"...למעשה נראה להורות על פי הדירוג הבא:

  • 1) נהג שפוגש נהג תקוע בדרך מסיבה כל שהיא, חייב מן התורה לעצור כדי להגיש עזרה דחופה, וכך מחייב גם החוק הישראלי .
  • 2) עזרה דחופה כוללת הזעקת מד"א ומשטרה לפי הצורך, עזרה בפינוי נפגעים אם יש צורך, יצירת קשר עם גרר ו/או הסעת הנהג התקוע למקום שממנו יוכל להתקשר ולטפל בבעיות. בכל אלה, אין שאלה של הפסד ופיצוי, והכל בחינם גמור, שהרי חל כאן האיסור : "לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא י"ט טז).
  • 3) אם צריך לבצע תיקון קל בזמן קצר, והנהג העוצר יכול לסייע, חייב לסייעו בחינם אם אינו עובד (באותה שעה בעבודה אחרת) ואין לו הפסד. אם הוא עובד ויש לו הפסד (למשל, נהג מונית) רשאי להתנות עזרה בפיצוי כספי. אם הנהג התקוע אומר שהוא מסתדר בעצמו, ואין צורך לסייע, מותר להמשיך לנסוע... אם דרוש סיוע ממושך ומקיף, שדורש זמן , מאמץ או מיומנות מקצועית, והנהג העוצר (או מי שנוסע איתו) יכול לסייע, מגיע לו שכר כראוי, ויסכימו ביניהם לפני הסיוע, על גובה השכר.
  • 4) אחרי התיקון חייב המסייע ללוות את הרכב שתוקן עד כ- 5 ק"מ ("מדדה עימו עד פרסה" בלשון חז"ל, בבא מציעא ל"ג ע"א), כדי לראות שהוא נוסע ולא נתקע שוב, על הליווי מותר לקבל שכר מלא. (נראה לי שאם ברור למסייע שהתיקון הוא מוחלט, כמו בהחלפת גלגל עם תקר, אינו חייב בליווי. א.ק)
  • 5) אם הנהג התקוע אינו מוכן לעבוד בעצמו, פטור המסייע מלעזור לו, אבל אם הוא זקן או חולה, חייבים לעזור לו.
  • 6) אם המסייע איש מכובד, ואין הדבר לפי כבודו, פטור מלסייע, להוציא עזרה דחופה, שחייב כל אדם. אולם הפטור הזה נקבע לפי השאלה , אם גם ברכב שלו היה נמנע מלתקן מפני כבודו. אם ברכב שלו היה מחליף גלגל בעצמו, חייב לעשות כן גם לחברו, (שו"ע חושן משפט, רע"ב ס"ג), ולפנים משורת הדין ראוי לעזור לזולת תמיד, גם אם הוא נשיא, ראש ממשלה, שופט בכיר או רב ידוע ומפורסם.
  • 7) אם עוצר לידך נהג ומבקש עזרה דחופה חובה לעזור לו בכל מקרה. אם הוא מבקש מידע או כתובת יש להדריכו בקיצור ובבהירות, ואסור להטעותו. אם אינך בטוח או אינך יודע, אמור זאת בבירור, ואל תדריך אנשים במידע מסופק, בשום אופן".