שאל את הרב

מקור הלכתי בענין שימוש בצבא לצורך פריימריס

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/10/02 11:27 כג בחשון התשסג

שאלה

מהם השימושים המותרים שיכולה לעשות הממשלה בצבא?והאם יש כלל הלכתי בנושא זה?

תשובה

בס"ד

מקובל במדינה זה וגם במדינות אחרות שהצבא משמש בדרך כלל לשמירה על הגבולות והמשטרה לסדר פנים.
אמנם במקרים חריגים משתמשים בצבא גם לצרכי פנים אבל צרכים של כל ישראל.

אסור להשתמש בכספים כללים לצרכים פרטיים. והעובר על כך נקרא "מועל" ויעמוד לדין. כל שכן וכל שכן ששימוש בעובדים של רשות ציבורית לגינון בבית פרטי של אחד הבכירים נקרא מעילה ואסור על פי כל חוק והלכה.

קרא את ההלכה הבאה ברמב"ם יד החזקה - (הלכות מלכים פרק ג ד)
"ולא ירבה לו כסף וזהב להניח בגנזיו ולהתגאות בו או להתנאות בו אלא כדי שיתן לחיילותיו ולעבדיו ולשמשיו וכל כסף וזהב שירבה לאוצר בית ה' ולהיות שם מוכן לצרכי הצבור ולמלחמותם הרי זה מצוה להרבותו ואין אסור אלא להרבות לעצמו בבית גנזיו שנאמר ולא ירבה לו. ואם הרבה לוקה"

הנך רואה שכל מה שמותר למלך הוא "לצרכי ציבור ומלחמותיהם" ולא לצרכיו הפרטיים.

ולפי תו"ס בתירוצו הראשון זה בדיוק היה חטאו של אחאב בסיפור של כרם נבות.

תוספות סנהדרין דף כ/ב
" תימה למה נענש אחאב על נבות??? ויש לומר דבפרשת המלך כתיב (שמואל א ח) "יקח ונתן לעבדיו" ולא לעצמו"

דהיינו מותר למלך לצורך ציבור להפקיע רכוש וכד' אבל לא לצורך פרטי.

אני לא רוצה לשפוט פלוני או אלמוני על שימוש בצה"ל למטרות פריימריס בחות גלעד וכד' - כל דברי הם להסביר את ההלכה העקרונית כפי שנוסחה בשאלה.


בהצלחה

כתבות נוספות