שנתיים לפטירתו: "הרב ישראל רוזן חיבר שמים וארץ"

במכון צומת בגוש עציון נערך ערב לזכר הרב ישראל רוזן, מייסד מכון 'צומת' ומנהל הגיור, במלאת שנתיים לפטירתו. שר החינוך פרץ: "קשה לתאר כיצד היתה נראית המדינה ללא מכון צומת שהקים הרב רוזן"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/11/19 20:56 יג בחשון התשפ

שנתיים לפטירתו: "הרב ישראל רוזן חיבר שמים וארץ"
הרב ישראל רוזן זצ"ל, צילום: Gershon Elinson/Flash90

במלאת שנתיים לפטירת הרב ישראל רוזן זצ"ל, מייסד 'מכון צומת' ומינהל הגיור, נערך ארוע לזיכרו במכון צומת שבגוש עציון. 

שר החינוך, הרב רפי פרץ, העלה על נס את דמותו של הרב רוזן ואמר כי הרב נפטר - אך תורתו ודרכו נמשכות: "בהשראתו יישמנו בצה"ל הרבה רעיונות טכנו-הלכתיים. היתה לכך השפעה מכרעת על היכולת של צה"ל להתקיים כצבא ששומר על ההלכה, ובמיוחד כצבא שומר שבת. יש לי הכרת טובה גדולה לרב רוזן, שבאכפתיות גדולה ישב עמי והסביר לי כיצד כל דבר רלוונטי. ובזכותו כיום בצה"ל דלתות נפתחות בשבת בעזרת גרמא, וכל תכנון מבנה מחייב אישור טכנו-הלכתי".

הרב פרץ הוסיף כי לרב רוזן היתה אכפתיות לכלל הציבור ולכלל ישראל: "קשה לתאר כיצד היתה נראית המדינה ללא מכון צומת שהוא הקים, כיצד היו שירותים חיוניים פועלים בשבת, וכיצד היו שומרי מצוות נוטלים חלק בחיים המודרניים". 

מימין לשמאל: שר החינוך הרב רפי פרץ, הרב אביה רוזן, הרב מנחם פרל ראש מכון צומת

מימין לשמאל: שר החינוך הרב רפי פרץ, הרב אביה רוזן, הרב מנחם פרל ראש מכון צומתצילום: שמוליק קליין

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל ורב היישוב, אחיינו של הרב ישראל רוזן, אמר כי הרב היה איש של מפגש וחיבורים. "צומת היה מקום של חיבורים והוא ידע לחבר בין תורה וטכנולוגיה, בין מדע והלכה ובעיקר בין אנשים". 

בנו, הרב אביה רוזן, ראש מדרשת השילוב בנטור, אמר: "אבא נהג לצטט את הרב הרצוג שאמר כי "ההלכה זקוקה למדינה", כדי לכתוב את השולחן ערוך החמישי, ואכן הוא היה ממניחי התשתית לבנין המדינה היהודית בעולם המודרני".   

ממשיכו של הרב רוזן בראשות מכון צומת, הרב מנם פרל, אמר כי הרב רוזן חיבר בפועלו שמיים וארץ: "בכל יום ויום שבו פועל מכון צומת אנו נחשפים לעשיה הברוכה, לרעיונות וליצירתיות של הרב רוזן ששילב בדמותו גדלות מיוחדת וחיבור לא שגרתי של רב ומהנדס, אנו חסרים אותו ומתפללים שנדע להמשיך לשאת את הדגל הגדול שהניף".   

באירוע נחנכה פינת זיכרון לרב רוזן ב'חווית צומת', מרכז המבקרים של מכון צומת, ובו תמונתו, סרטונים אודותיו וסיפור חייו. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן