זוכרים את הרב רוזן

מאות ממוקירי זכרו של הרב ישראל רוזן ז"ל, ראש מכון צומת שהלך לעולמו לפני חודש  התכנסו באלון שבות לערב זיכרון לציון שלושים לפטירתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/12/17 10:22 יג בכסלו התשעח

זוכרים את הרב רוזן
הרב אלי בן דהן בערב לזכרו של הרב רוזן, צילום: יחצ

במהלך הערב לזכרו של הרב רוזן נשאו דברים רבנים ואנשי משפחה. מאות השתתפו באירוע.

הרב שמואל אליהו רב העיר צפת אמר כי דווקא בימים שבהם שר בישראל מתפטר על שמירת השבת במרחב הציבורי ראוי להעלות על נס את זכרו של הרב רוזן שעסק כל ימיו בשבת הציבורית, של כלל ישראל, הוא קרא לחזק את ידיו של ח"כ ליצמן ואמר כי ירמיהו ונחמיה זעקו על שמירת השבת, כמותם גם  הרב רוזן דאג לפרהסיה של השבת.

הרב יעקב מדן ראש ישיבת הר עציון אמר כי הרב רוזן היה ממשיכו של בועז איש בית לחם שתורתו כללה הכנסת אורחים חמה לגרים בנוסח אברהם אבינו ובמקום שגיור היה בעייתי כי ודאי שגיור מואביה היה בעייתי. "הרב רוזן לא היה חלוץ ופורץ דרך. הוא היה מספר 2 . לפניו היה בועז ומורשתו של הרב לציונות הדתית היא ללכת בדרכו ולהאיר פנים לגרים".

הרב שלמה דיכובסקי לשעבר חבר בית הדין הרבני הגדול  אמר כי הרב רוזן היה מהאנשים החכמים ביותר שהכיר, " אדם שהיה בכל מכל כל כל,  תלמיד חכם מופלג בכל התחומים עסק בהם. בתורה ובהנדסה והיו שהגדירו אותו פעם "רב תחומין" הוא היה חכם, אבל מי שמכוון את הראש המבריק זה הלב ולרב ישראל רוזן היה לב גדול."

הרב אלי בן דהן סגן שר הביטחון אמר כי לרב רוזן היה תפקיד היסטורי בהקמת מנהל הגיור. זהו דבר יוצא דופן שהרבנות הראשית פנתה למכון צומת שהיה גוף חיצוני עצמאי כדי להקים מערכת בתי דין. הרב ישראל הקפיד לשים לב לכל דיין ולכל עובד ולוודא כי הוא יקבל את המגיע לו. הוא הוסיף כי לרב רוזן היה את העוז והעוצמה לערוך ויכוח בלהט אבל עם כל זה הוא ידע להשאר בידידות ובחברות גם עם מי שהיתה לו מחלוקת עימו. 

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי אחד הרגעים המרגשים בחייה היה כאשר הרב רוזן הזמין אותה לראות מעמד של גיור וקבלת עול מצוות שהיה בבית דינו וכי "הוא היה סטארטפיסט שחיבר בין בית המדרש לעולם הטכנולגיה ובחר להשפיע על העולם ולדאוג כי ישראל תהיה מדינה יהודית לצד מדינה מודרנית."

הרב רא"ם הכהן ראש ישיבת ההסדר בעתניאל אמר כי הרב רוזן יצר מפעל עצום של בנין הלכתי שנתן  מענה למציאות חדשה של פיקוח נפש קבוע. דבר שלא היה בעבר. "אלו תורות של מדינה ושל בית חולים. הרב ישראל הפך את זה מדבר מקרי לתורה קבועה"

דן מארנץ מנהל מכון צומת אמר כי הרב רוזן דאג לעם ולא רק לעצמו  הרב רוזן רצה להציב מסר של תורה ועבודה וגמילות חסדים וכי כל משפחת מכון צומת תמשיך את שליחותו וביחד נזכה להתקין את כל האביזרים הטכנולוגים בבית המקדש. 

הרב אליהו בערב לזכרו של הרב רוזן

הרב אליהו בערב לזכרו של הרב רוזןצילום: יחצ

אביה, בנו הבכור של הרב רוזן אמר כי בחודש האחרון ובעקבות כל המנחמים למד כי דמותו של אביו  והיכולות לחיבורים של ניגודים בחייו ובאופיו לימדו אותו כי היה בו מן הפילאי. הרבנית שלומית רוזן הודתה לכל קהילת אלון שבות, לבית מכון צומת, כל חברי וידידי המשפחה, על החיבוק הגדול ועל התמיכה בימים הקשים הללו.

את הערב הנחה אסי צובל ששיתף מזכרונותיו בעת שעבד עם הרב רוזן בעת הקמת חווית צומת באלון שבות.