מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ההחלטה של התאגיד לשנות את השיר לאירוויזיון היא לא פחות מיריקה בפרצוף

אחרי מאבק די קצר בין תאגיד השידור הציבורי לאיגוד השידור האירופי, הוחלט לשנות את השיר הישראלי שיישלח לאירוויזיון - בלי אזכור למלחמה, בלי בקשה להשבת החטופים ובלי הבעת כאב על מה שעברנו. ההחלטה הזאת היא לא פחות מיריקה בפרצוף של כולנו | דעה

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 03/03/24 14:36 כג באדר א'

ההחלטה של התאגיד לשנות את השיר לאירוויזיון היא לא פחות מיריקה בפרצוף
האירוויזיון בישראל, צילום: כאן

כמעט חמישה חודשים לתוך המלחמה הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל, ומעל הכל מנצנץ בשבועות האחרונים נושא אחד, החשוב ביותר כנראה: ההשתתפות שלנו באירוויזיון.

זה התחיל בניצחון של עדן גולן בתכנית "הכוכב הבא" של קשת 12, זמרת טובה ומתוקה אך כזו שהצהירה כבר מראש שתשיר באנגלית, והסכימה בסופו של דבר להכניס שני משפטים בעברית כדי לצאת ידי חובה. זה המשיך בבקשה של רשות השידור האירופי לבחון את מילות השיר לפני פרסומו (מהלך שנחשב יחסית שגרתי - בטח בתקופה כזו) והסתיים בהחלטה שלהם לפסול אותו בטענה למסרים פוליטיים.

ל-EBU מותר להחליט מה שירצה, ההתקפלות המהירה של התאגיד היא המביכה

עברתי על המילים של השיר. מלבד הבעת כאב עמוק על מה שעברנו כאומה, אין ולו מסר חתרני אחד. לא התייחסות למעשים המזעזעים של החמאס בשבעה באוקטובר או אחריו, שום שורה על היחס ההזוי של העולם, שום תזכורת לחטופים או למשחקי המשא ומתן שממשיך החמאס לעשות כמעט חצי שנה מאז שחטף ילדים ותינוקות מביתם. ובכל זאת, איגוד השידור האירופי החליט שהבעת כאב היא יותר מדי עבורו.

ל-EBU מותר להחליט מה שירצה, ואחרי החודשים האחרונים שום גילוי אנטישמיות כבר לא יצליח להפתיע אותי. אבל ההתקפלות המהירה והמביכה של תאגיד השידור הציבורי - היא זאת שצריך להתעכב עליה. בהתחלה נעמדו בתאגיד כמו סלע יציב והבטיחו: לא נתקפל, גם אם לא נוכל להשתתף באירוויזיון. שבוע לאחר מכן והשיר "October Rain" הוחלף בשיר "hurricane" ויעסוק באישה צעירה שיוצאת ממשבר אישי, בלי שום אזכור ישיר למלחמה.

החליפו המנון בגרסה מתחנפת שתרצה את האירופאים

הדחף של התאגיד להשתתף בכל מחיר בתחרות שסימנה אותנו לרעה מהרגע הראשון הוא מביך. הרי לכולם ברור שלא נזכה, כנראה גם לא נעלה לגמר, ובכל זאת מכרנו את עצמנו בשקל תשעים לטובת השתתפות - שתעלה למדינה גם מחיר כלכלי שהיה עדיף לוותר עליו עכשיו. אם כבר בוחרים לעמוד מול כל אירופה ולהציב זמרת שתייצג אותנו, אי אפשר להתעלם מהמלחמה הנוראית שאנחנו נמצאים בה.

ההחלטה לקחת שיר שמבטא כאב של מדינה שלמה, עדיין מדממת, ולהחליף אותו בגרסה מתחנפת שתרצה את האירופאים היא יריקה בפרצוף של כל חטוף שנלקח ברשעות מביתו, כל אדם שיצא בשבעה באוקטובר (או אחרי) להגן על המדינה שלו וכל ישראלי שאיבד אדם קרוב שלא ישוב עוד. אם אנחנו לא מסוגלים לעמוד על שלנו כשמדובר בשיר לאירוויזיון, לא פלא שברחבי העולם ממשיכים לסמן אותנו כאשמים במלחמה. מזל, לפחות, שתאגיד השידור הציבורי לא מנהל את המלחמה.