ריאיון "הבין שאני מישראל והתהפך עלי": האושיה הסרוגה בריאיון מקטאר

בראיון מקטאר מספר אושיית הרשת והזמר משה כורסיה על החוויות מהמונדיאל, ההתמודדות עם העויינות כלפי ישראלים, הזהות שהמציא לעצמו וגם על הרגע בו אוהדים סעודים גילו שהוא ישראלי: "הפסקתי לדבר עברית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 14:49 ו בכסלו התשפג

"הבין שאני מישראל והתהפך עלי": האושיה הסרוגה בריאיון מקטאר
משה כורסיה, צילום: באדיבות המצולם

ריאיון מיוחד מקטאר: על פי הערכות משרד החוץ, אלפי ישראלים טסו למונדיאל בקטאר. אם לפני שהתחילו המשחקים וההסכם הזמני על טיסות בין שתי המדינות היה נראה כי הרחוב הקטארי יתרגל לקהל הישראלי, עוד ועוד עדויות ותיעודים של עיתונאים ישראלים סופגים נאצות וקללות מצד אוהדים מהעולם הערבי גרמו לישראלים רבים להבין שזהו לא מונדיאל רגיל.

צפו במשה כורסיה עם אוהד פלשתיני במשחק:

בין הישראלים הרבים בקטאר היה אפשר למצוא גם את אושיית הרשת הסרוגה והמורה לשעבר, משה כורסיה, בראיון לכיפה היישר מקטאר, הוא מספר על האווירה לתייר הישראלי ואיך כאדם דתי ושומר כשרות הוא מצליח להינות מהחוויה.

"האווירה לא מפחידה כל עוד לא יודעים שאתה ישראלי" הוא אומר, "הם לא ידעו שאני ישראלי וגם בשדה התעופה לא הרגשתי משהו מיוחד ביחס לזהות הישראלית שלי". כמו ישראלים אחרים שהצניעו את זהותם גם כורסיה אימץ לעצמו זהות לאומית אחרת "אמרתי הרבה שאני מספרד שזה לא שקר כי אבא שלי מספרד, זה מה שעשיתי חוץ מאותה פעם שאמרתי שאני ישראלי, זאת הייתה טעות".

"אמרתי לו שאני מישראל, ברגע אחד הוא התהפך"

כשהוא מזכיר את הטעות שעשה הוא מדבר על הפעם היחידה בה הזדהה כישראלי "בכניסה למשחק של גרמניה נגד ספרד, פגשתי איזה סעודי אחד חשבתי שהוא חמוד, דיברתי איתו קצת באנגלית והיה נחמד אז אמרתי לו שאני מישראל, ברגע אחד הוא התהפך,  שלף עליי פלאפון והתחיל לירות עליי שאלות, התחיל לצרוח שם. אלה היו רגעים לא נעימים".

משה כורסיה

משה כורסיה צילום: באדיבות המצולם

"אחרי הפעם הזאת שהזדהתי כישראלי לא עשיתי את זה שוב" אומר כורסיה "ביום הראשון כן דיברתי ברחובות בעברית, אפילו קצת צעקתי. ואז אנשים התחילו להסתכל עליי מוזר אז פשוט הפסקתי עם זה". על רקע הסכמי השלום עם המדינות המפרציות ומרוקו והיחסים המתחממים עם סעודיה נדמה כי חלק מהקהל הערבי דווקא יכול היה לייצר שיח עם הישראלים, בנושא הזה הוא אומר: "היה שם מלא אוהדים של טוניסיה ומרוקו. בתחושה שלי דווקא הצפון אפריקאים היו יותר עויינים, אז הפסקתי לדבר עברית".

איך מסתדרים בקטאר מבחינה דתית?

כורסיה שטס לקטאר במסגרת משלחת של חברה מסחרית אומר כי בכל הנוגע לכשרות, דאגה החברה לאוכל הכשר "שאלו מראש אז אמרתי שאני אוכל כשר אז הם סידרו לי אוכל כשר, גם לעוד דתיים שהיו במשלחת דאגו לאוכל כשר ככה שגם לא היה לי יותר מידי לקנות כי אני שומר כשרות".

"התחשק לי להניח תפילין בחוץ"

"לפני שטסנו אמרו שעדיף לא להזדהות כישראלי, בטח לא כדתיים אז רכשתי לי כובע בדיוטי פרי ולא הסתובבתי עם כיפה. לקחתי איתי תפילין במזוודה, לא היו בעיות עם זה. דווקא בבוקר הראשון התחשק לי להניח תפילין בחוץ, אני לא יודע למה, היה לי איזה פרץ של גאווה לאומית. התחשק לי".

הדימוי של קטאר כמדינה עשירה ומפוארת מקבלת ביטוי כשמדברים על המחיה בקטאר, "המחיה שם יקרה מאוד" מספר כורסיה, "לא רלוונטי לקנות שם כלום. לא יודע כמה עולים דברים בסיסיים, לא הסתכלתי יותר מידי, בקניון זורקים מחירים לא רלוונטים לכלום, יקר מאוד". על העושר הגדול הוא אומר "וואלה היינו באחלה מלון, סגרו את המלון במיוחד למשלחת שלנו, היום למשל היינו במלון של four seasons, אחד המלונות הכי מטורפים בקטאר, אכלנו שם"

"יש פה אווירה של חודש ארגון אבל באווירה בין לאומית"

בסופו של דבר כל האירוע הגדול סובב סביב כדורגל, נושא שלא קרוב לליבו במיוחד, אני שואל אותו על חוויית המשחקים במונדיאל. "המשחק עצמו היה מטורף" הוא עונה, "אני לא חובב כדורגל, אבל ישבנו בשורה הראשונה". "מהשניה הראשונה שרק נכנסתי למגרש הרגשתי את העוצמה של הגודל של האיצטדיון, האוהדים היו בטירוף והפירוטכניקה מטורפת בתחילת המשחק, היה אדרנלין ומתח. כל המשחק הייתי באטרף חוץ מהזמן שצילמתי סרטונים".

מוראטה, כבש את השער לספרד

מוראטה, כבש את השער לספרד צילום: shutterstock

המשחק עצמו היה בין שתי מעצמות ענק בכדורגל העולמי, גרמניה וספרד, "פתאום עניין אותי שספרד תנצח וכל פעם שגרמניה הגיעה לצד של הספרדים הייתי באטרף. היה משחק באמת משוגע ולשבת שורה ראשונה זאת חוויה מטורפת" הוא מספר. "אתה רואה את הזיעה של השחקנים, הבוץ מהגליצ'ים שלהם עף עליי. ברמה הזאת, זאת הייתה חוויה חד פעמית".

"האמת היא שבגלל שאני גר בדירה עם בן אדם שאוהב כדורגל אז הטלוויזיה כל הזמן דלוקה כל הזמן על המשחקים של המונדיאל, אבל זה לא עניין אותי יותר מידי" משתף כורסיה, "כשהגעתי לפה כל העיר עטופה במונדיאל, קבוצות מכל העולם, יש פה אווירה של חודש ארגון אבל באווירה בין לאומית, אז זה תפס אותי".

הקהל במונדיאל. אילוסטרציה

הקהל במונדיאל. הצפון אפריקאים היו עויינים אילוסטרציה צילום: shutterstock

בקרוב סינגל חדש והופעות

אחרי ההצלחה של הסינגל הקודם 'מישהו יקרא לך אמא' איך מתקדמת הקריירה?

"אני עובד חזק מאחורי הקלעים, אני כמה ימים בשבוע נמצא באולפן עם כל מני יוצרים, מחפש את השירים הבאים" מתאר כורסיה. הוא משתף בתהליך העבודה על האלבום השני וההופעות שהוא מתכנן "יש כבר כמה שירים שבקרוב גם יצאו. גם התחלנו למכור הופעות שזה דבר משמח, בקרוב נפתח את מכירת הכרטיסים וזה הולך להיות הדבר הכי מטורף שיכול להיות"

מתי נשמע שיר חדש?

"בקרוב מאוד יהיה שיר חדש"

הסינגל האחרון של משה כורסיה "מישהו יקרה לך אמא":