המחווה המרגשת של הראל סקעת ויונתן רזאל למען ניצולי השואה

שמונה שורדי שואה בלבד יצעדו יחד עם בני הדור השלישי במצעד החיים באירופה תחת המסר, "נלחמים באנטישמיות – מעבירים את לפיד הזיכרון והאחריות מדור השורדים לדור הנכדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/22 11:24 כג בניסן התשפב

המחווה המרגשת של הראל סקעת ויונתן רזאל למען ניצולי השואה
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

למעלה משבעים שנה חלפו מאז השואה, והאירועים ההיסטוריים עדיין מהדהדים. הזמר המוכר הראל סקעת, יופיע בטקס המסורתי של "מצעד החיים" על חורבות הקרמטוריום בבירקנאו. כמו בכל שנה, מדובר במצעד סימבולי כנגד צעדות המוות שהתקיימו בשנת 1945, וכללו 3.2 ק"מ בין מחנות המוות אושוויץ לבירקנאו. 

לאור חוסר הוודאות בשל המלחמה באוקראינה, ובזמן שבפולין נמצאים נכון לזמן זה כשני מיליון פליטים, החליטו במצעד השנה לצמצם משמעותית את היקפו. במתכונת הנוכחית צפויים לצעוד מעל 2,000 משתתפים, יהודים ולא יהודים, שמרביתם יגיעו מאירופה ומקצתם מישראל.

בטקס ישתתפו, הזמר הראל סקעת המייצג את בני הדור השלישי, הרב ישראל מאיר לאו, החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, שורדי השואה ומדליקי לפידי הזיכרון לזכר ששת המיליונים. סקעת ישיר בליווי נגניו את "הנדר" ובדואט עם יונתן רזאל את "והיא שעמדה".

יונתן רזאל

יונתן רזאל צילום: הלל מאיר

"אני נרגש מעוצמת המעמד", סיפר הזמר, "כשהייתי בתיכון חסכתי שקל לשקל כדי לצאת למסע בפולין, הופעתי שם במחנות ההשמדה. אני זוכר המון דברים משם, רגעים, שירים, ריחות.. אין משהו שדומה למעמד הזה של להיות שם, מצד אחד בלתי נתפס וקשה לדמיין שזה קרה ומצד שני הכל כל כך מוחשי ואמיתי. כישראלים שחיים בתחושת הישרדות תמידית, גם היום במדינה שהיא שלנו, נושא השואה נוגע בנקודות הכי חשופות. כשהציעו לי לצאת למסע הזה אמרתי כן באותו רגע. יש רגעים ונושאים שהם התגלמות ה -להיות ישראלי ויהודי. זה אחד מהם. אני מתרגש מאד לקראת הנסיעה ובעיקר  סקרן לראות איפה זה פוגש איתי היום בתור איש בוגר ואבא לילדים".