10 דברים שלא ידעתם על אביהו מדינה: גדל בקיבוץ, מפקד טנק ויהלומן

אחרי זכייתו בפרס ישראל, מצאנו לכם עשרה דברים שלא ידעתם על הזמר והיוצר הגדול אביהו מדינה. מהילדות בשכונת שבזי בתל אביב, דרך השירות הצבאי בשריון עד לפרס ישראל

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 17/03/22 12:37 יד באדר ב'

10 דברים שלא ידעתם על אביהו מדינה: גדל בקיבוץ, מפקד טנק ויהלומן
מדינה, צילום: Moshe Shai/Flash90

1. אביהו נולד בשכונת שבזי בתל אביב, וגדל כנער בקיבוץ כיסופים שם ספג השפעות מוזיקליות ברוח שנות ה-60.

השתתף במלחמת לבנון הראשונה למרות שקיבל פטור

2. מדינה התגייס לחיל השריון בשנת 1967 והיה מפקד טנק. במהלך מלחמת יום הכיפורים הוא נקרא למילואים שימש כמפקד ותותחן, ובין היתר החליף מספר טנקים לאחר שהטנקים עליהם פיקד נפגעו. השתתף גם במלחמת לבנון הראשונה למרות שיכל להשתחרר ממנה.

3. בגיל 39 יצא אביהו מדינה לפנסיה אחרי שעבד 15 שנה בענף היהלומים והשקיע את כספו בחכמה.

4. מדינה התחתן עם יהודית, גיורת ממוצא גרמני, ממנה התגרש. הוא אב לשלושה ילדים.

הדמות המרכזית בהפיכתה של המוזיקה המזרחית והים-תיכונית לסוגה המצליחה בישראל

5. מדינה אחראי על קלאסיקות רבות, בין היתר "הפרח בגני", "אל תשליכני" ו-"שבחי ירושלים". הוא אחראי לעוד אינספור להיטים ויש הסבורים כי הוא הדמות המרכזית בהפיכתה של המוזיקה המזרחית והים-תיכונית לסוגה המצליחה בישראל.

6. סיפורו של שבחי ירושלים: פייטן ירושלמי ביקש ממדינה פיוט. מדינה נענה לבקשה, פתח את ספר תהילים ונתקל בפסוק "שבחי ירושלים". הוא הלחין והודיע לפייטן, אלא שזה לא חזר אליו והשיר לא פורסם במשך כעשור. מי שגילה את השיר היה דקלון, לו היה חסר שיר אחד באלבום, והיא חיפש במגירות של מדינה שיר שישלים.

הלחין את השיר הישראלי עם הכי הרבה ביצועים

7. לפי התיעוד הרשמי של אקו"ם, שבחי ירושלים הוא השיר הישראלי שיש לו הכי הרבה ביצועים. לפי מדינה: סביב 340 ביצועים שונים.

8. במהלך הקורונה כתב אביהו ספר אוטוביוגרפי בשם "קורות ומנגינות".

9. בשנת 2015 נבחר להדליק משואה ביום העצמאות, בשנת 2016 הוענק לו פרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום המוזיקה, ובשנת 2022, היהלום שבכתר: פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת ה'תשפ"ב.

10. על "הפרח בגני" סיפר מדינה כי זוהר ארגוב לא רצה את השיר, וגם שימי תבורי לא שש לקחת אותו. בסוף שימי לקח את הקלטת, ואמר לזוהר: 'חמור, זה השיר שיזכה. קח ותגיד תודה'. זוהר ביקש סליחה ממדינה, שר אותו בפסטיבל וזכה במקום הראשון. בסופו של דבר השיר הפך לשיר הכי מזוהה עם ארגוב.