פלייליסט שירים מיוחד לרגל הזכייה של אביהו מדינה בפרס ישראל

אביהו מדינה, מגדולי היוצרים והמוסיקאים בזמר המזרחי, הוא זוכה פרס ישראל לזמר עברי לשנת תשפ"ב, כך הודיעה היום שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הממונה על וועדת הפרס. את הפרס יקבל מדינה בטקס פרסי ישראל במוצאי יום העצמאות

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/22 16:39 יב באדר ב'

פלייליסט שירים מיוחד לרגל הזכייה של אביהו מדינה בפרס ישראל
צילום: מאיה בירגר באומל

קשה למצוא אנשים שיכולים להתחרות בתרומה של אביהו מדינה למוסיקה הישראלית בכלל, ולמוסיקה המזרחית בפרט. אחרי שנים של הגמוניה אשכנזית בהן המוסיקה המזרחית נחשבה לנחותה, לאחות החורגת הלא מוצלחת והושמעה רק במועדונים של רמלה ובפסטיבלי זמר מזרחי, הגיע אביהו מדינה והצליח לפרוץ את המחסומים ולהביא את המוסיקה המזרחית לכל בית בישראל.

מול חומות של גזענות, התנשאות ובורות מדהימה, הצליח מדינה להנגיש את היופי, האיכות ועוצמת הרגש של המוסיקה המזרחית. ההצלחה של המוסיקה המזרחית בשנים האחרונות היא פועל יוצא של כישרונו של מדינה, שנשכב על הגדר, נלחם בדעות הקדומות ובהרמת האף וסלל את הדרך לאחרים.

צילום: אילן שאול

את הקריירה המוסיקלית העשירה שלו החל אביהו מדינה בשנות ה-70 בפסטיבלי הזמר המזרחי, אולם להכרה כללית זכה רק בשנות ה-80, כאשר עמד מאחורי שורת להיטים של מיטב הזמרים המזרחיים של התקופה, ובראשם זוהר ארגוב ז"ל. מדינה כתב והלחין את "הפרח בגני" שהקפיץ את הקריירה של ארגוב, עמד בראש המצעדים בגלי צה"ל ורשת ג' והפך אותו מעוד זמר מזרחי לאורח קבוע בביתם של ישראלים רבים. מדינה נהפך ליוצר מבוקש וכתב עשרות שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוסיקה המזרחית, ביניהם "רעיה", "סוד המזלות", "תן לזמן ללכת", "שבחי ירושלים" ועוד.

אביהו ממדינה האמין כי חופש הביטוי, חופש היצירה וחופש העיסוק הן מסוג הזכויות והחירויות שחובה להילחם עליהן

רק אחרי שצבר מעמד כיוצר מוכשר, הוציא ב-1990 אלבום ראשון כמבצע, בגיל 42, ובכך פרץ את הדרך לא רק למוסיקה המזרחית, אלא גם הוכיח שהעולם שייך למבוגרים, ושיש יופי שאתה יכול להביא רק כשאתה בשל.

היום (ג') הודיעה שרת החינוך, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון, כי וועדת פרס ישראל החליטה שאביהו מדינה יקבל השנה את פרס ישראל בתחום הזמר העברי על שלל הישגיו והקריירה המפוארת שלו. הוועדה ציינה כי אביהו האמין כי חופש הביטוי, חופש היצירה וחופש העיסוק הן מסוג הזכויות והחירויות שחובה להילחם עליהן על מנת לבסס תחושת שייכות ושותפות לכל זרם תרבותי בחברה הישראלית הדמוקרטית המתהווה. את מרבית זמנו הקדיש אביהו למען פיתוחו וביסוסו של סגנון המוסיקה הישראלית הנובע מתוך שורשים יהודיים מסורתיים ותרבותיים".

לרגל המאורע, אנו מביאים לכם את מיטב השירים והיצירות של אביהו מדינה, הן כמבצע והן כיוצר שעומד מאחוריהם. תהנו.