גיבור ישראל מנחם פריבס ז"ל יונצח בהיכל שלמה

מנחם פריבס ז"ל היה תומך נלהב בהתיישבות היהודית המתחדשת בארץ ישראל, והקריב את חייו למען הערכים שבהם האמין כעת הוא זוכה להנצחה בהיכל שלמה

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף מכללת הרצוג 06/03/19 14:12 כט באדר א'

גיבור ישראל מנחם פריבס ז"ל יונצח בהיכל שלמה
מנחם פריבס ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

נדמה שסיפורו של מנחם פריבס ז"ל גיבור יהודי , כמעט ולא זכה לאזכור בין דפי ההיסטוריה היראלית המתחדשת,   אתמול (שלישי) הוא זכה להכרה משמעותית ועל פעולותיו והקרבתו בתקופת המנדט הבריטי.

בשנת 1940 כחלק ממדיניות הספר הלבן, פרסם השלטון הבריטי בארץ ישראל את "תקנת העברת קרקעות" שהגבילה מכירת קרקעות ליהודים בארץ ישראל. היישוב העברי התנגד לכך בכל תוקף, במחאות, הפגנות ושביתה כללית. במהלך השביתה, נדרשו מסעדות, בתי קולנוע ומקומות בידור אחריהם לסגור את דלתותיהם כמחאה על התקנות.

צילום: באדיבות המשפחה

 

באותם ימים היה בחור צעיר בן 17 שנים בלבד בשם מנחם מנדל פריבס. פריבס, נולד בפולין בב' במרחשוון תרפ"ג  לחיים יהודה לייב ולמוסיא פריידה פריבס. הוא היה הבכור לשלושת בני המשפחה.  בשנת תרצ"ג (1933) עלה לארץ והחל  את לימודיו בבית המדרש למורים 'מזרחי' לימים המכללה למורים ע"ש רא"ם ליפשיץ שהתאחדה עם מכללת הרצוג ,המכללה לחינוך הגדולה ביותר בחמ"ד.  מנחם היה תומך נלהב בהתיישבות היהודית המתחדשת בארץ ישראל, והקריב את חייו למען הערכים שבהם האמין. 

במוצאי שבת כ"ב באדר א' ת"ש עלה מנחם פריבס, כנציג ארגון "ההגנה", על בימת בית הקולנוע הירושלמי 'עדן' שהפר את השביתה, ונשא נאום נרגש בניסיון לשכנע את בני עמו להצטרף למחאה ולצאת מאולם הקולנוע.

הוא נגרר מן האולם והוכה בראשו באלות באכזריות בידי השוטרים הבריטים שהוזעקו למקום, ולמרבה הצער – עם הוריו לצד מיטתו – נפטר מפצעיו לאחר שלושה ימים בכ"ד באדר א' ת"ש. במסע הלווייתו השתתפו רבבות מתושבי ירושלים. 

המשפחה

המשפחהצילום: מכללת הרצוג

הרבנים הראשיים באותם ימים, בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל ויצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, ואישי ציבור ירושלמים אחרים הספידו את הגיבור הצעיר בטרם הובא למנוחות בהר הזיתים.

אתמול (ג') טקס הזכרה מיוחד לזכרו של מנחם מנדל פריבס , משפחתו הקדישה את האודיטוריום המפורסם בקמפוס היכל שלמה לזכרו ולזכר מעשה ההקרבה שלו. 

היכל שלמה

היכל שלמהצילום: מכללת הרצוג

הרב פרופ' יהודה ברנדס אמר בטקס לזכרו: "מכללת הרצוג רואה זכות גדולה בהענקת מקום של כבוד לצעיר גיבור שכזה,  במקום בו מכשירים את מורי ישראל להיות חוד החנית של מערכת החינוך ופועלים להפצת מורשת היהדות בארץ ובעולם כולו"