אחת ולתמיד: מה ההבדל בין דלעת לדלורית?

שתיהן כתומות ורכות מבפנים, אך משתנות כשאופים אותן. הן דומות, כמעט זהות, אך עדיין יש ביניהן לא מעט הבדלים - בעיקר בקלוריות | כל מה שאתם צריכים לדעת על הדלעת והדלורית

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/03/24 11:16 יח באדר ב'

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין דלעת לדלורית?
דלעת או דלורית?, צילום: Diana Taliun,Shutterstock

"דלעת" ו"דלורית" הם שני מונחים המשמשים לתיאור סוגים שונים של דלעות חורף, השייכות לאותה משפחה בוטנית, הדלועים. לאותה המשפחה משתייכים גם הזוקיני והמלפפון. לדלעת צבע כתום עז, טעם מתקתק והיא מעולה לשימוש במרק, בתבשילים ועבור רטבים. הדלורית בעלת אותו הצבע, צורתה אליפטית יותר ומזכירה מעין אגס ענק, וטעמה אגוזי יותר. חוץ מזה, היא קשה יותר מהדלעת ופחות מתפרקת.

ההבדל העיקרי הוא במרקם

גם לדלעת וגם לדלורית יש מתיקות קלה שהופכת למרוכזת אחרי הבישול, והן תוספת מעולה לצד מנה עיקרית וכבדה יותר כמו בשר. הפער המהותי ביניהן הוא בעיקר במרקם, והוא זה שישפיע על ההחלטה מתי להשתמש בכל אחת מהן - בעוד הדלעת מתפרקת ונמרחת בקלות, הדלורית מוצקה יותר. אם מתחשק לכם לצלות אחת מהן בתנור, כמו תפוחי אדמה או בטטה, תבחרו בדלורית ותקבלו תוצאה קריספית מבחוץ ורכה מבפנים. אם מתחשק לכם להכין רוטב, פשטידה או קרם, תשתמשו בדלעת ותוכלו למעוך אותה ממש בקלות.

מרק דלעת

מרק דלעת צילום: Anna_Pustynnikova,Shutterstock

הדלעת בדרך כלל נמכרת בקוביות וקצת יותר מאתגר לקלף אותה. ובכל זאת, מומלץ מאוד לא לאכול אותה עם הקליפה, ולהשקיע עוד כמה דקות עם סכין. גם את הדלורית עדיף לקלף, למרות צורתה המשובשת והמאתגרת עוד יותר, אך אם אתם ממש עקשנים תוכלו לנסות לאכול אותה עם הקליפה - כשהיא אפויה בלבד.

דלורית בתנור

דלורית בתנור צילום: Robyn Mackenzie,Shutterstock

ההבדל של האקדמיה ללשון העברית

אם תשאלו את האקדמיה ללשון העברית, יש הבדל נוסף בין השתיים. ל"דלעת" יש שם עברי ותיק שניתן לה לפני שנים ארוכות, ואילו הדלורית קיבלה את שמה אחריה ועקבותיה. "דלורית" הוא שם מסחרי שנוצר מחיבור של המילים "דל" ו"קלוריות", המזכירים יחד את צליל המילה "דלעת". האמת היא, שהמציאות הפוכה לגמרי. בעוד 100 גרם של דלעת מכילים כ-26 קלוריות, דלורית באותה הכמות מכילה כמעט כמות כפולה של קלוריות: כ-44 ל-100 גרם.