אחת ולתמיד: מה ההבדל בין קישוא לזוקיני?

הם נראים כמעט אותו הדבר ובאנגלית הם אפילו חולקים את השם - אך מדובר בשני ירקות שונים עם תכונות שונות וערכים תזונתיים אחרים. אז מה ההבדל בין קישוא לזוקיני? כל מה שאתם צריכים לדעת

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/03/24 17:32 ח באדר ב'

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין קישוא לזוקיני?
קישוא או זוקיני? אתם מבדילים?, צילום: Shcherbakova Natalia,Shutterstock

ממבט קצר ושטחי, יהיה קשה להבדיל בין קישוא לזוקיני. שניהם מאורכים, עגלגלים, בגווני ירוק ונושאים גבעול זקוף בקצה - הפרח. ההבדל הראשון שניתן להבחין בו הוא הגוון: בעוד הקישוא בהיר יחסית, הזוקיני בעל גוון ירוק ככה יותר. הבדל חיצוני נוסף: הזוקיני רזה יותר מהקישוא השמנמן. אחרי שהבדלתם בין השניים ורכשתם את היכולת לבחור מי מביניהם להניח בעגלת הקניות, הגיע הזמן שתדעו את ההבדלים המהותיים בין השניים.

הבדל קטן במרקם, אין הבדל בטעם

גם בטעם אין הבדל גדול מאוד בין שני הירקות. המרקם של הזוקיני מעט יותר קשה מזה של הקישוא, אך כשתשתמשו בהם בבישול תקבלו פחות או יותר את אותה התוצאה. באיטליה נוהגים להשתמש גם בפרחי הקישוא או הזוקיני ולמלא אותם במה שרוצים. שניהם יכולים לשמש להכנת לביבות, למילוי, לתבשילים שונים ולהכנת מרקים או קישים. הזוקיני הוא למעשה שדרוג של הקישוא, שפותח לפני למעלה מ-100 שנים.

הזוקיני דומה בצורתו וצבעו לבן משפחתו הקישוא. להבדיל מהקישוא שהיגר לאירופה וניקלט בה, הזוקיני הוא פיתוח איטלקי שנעשה לפני יותר מ-100 שנים. באיטלקית נקראת הדלעת Zucca ובן המשפחה של הדלעת, הקישוא שפותח בצפון איטליה, נקרא זוקיני. הפעם הראשונה בא ידוע על הגעת הזוקיני לארה"ב הייתה בשנות ה-20 של המאה שעברה.

כמעט זהים, אבל לא

כמעט זהים, אבל לא צילום: Africa Studio,Shutterstock

זוקיני דל קלוריות ועשיר בחומצה פולית

אם כן, מה הוא ההבדל המהותי בין השניים? הערכים התזונתיים. הזוקיני הוא דל קלוריות, מכיל 17 קלוריות ל-100 גרם (לעומת קישוא, המכיל 20 קלוריות לאותה הכמות), עשיר בחומצה פולית, אשלגן, ויטמין A והרבה מים. כוס אחת של זוקיני מכילה 295 מיליגרם אשלגן, שמהווים 8% מהכמות היומית המומלצת. הקישוא, לעומת זאת, יכיל 192 מיליגרם אשלגן לאותה הכמות.