אחת ולתמיד: מה ההבדל בין בצל לבן לבצל סגול?

הבצל הוא הירק הכי פופולרי במטבח, אך כיצד תדעו איזה סוג לקנות בסופר ומתי להשתמש בכל אחד מהם? החלטנו לשים סוף לדילמה הכי נפוצה במטבח ולהסביר את ההבדל בין כל הבצלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/24 10:41 ג באדר ב'

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין בצל לבן לבצל סגול?
בצלים. מה ההבדל?, צילום: ORLIO,Shutterstock

מי לא משתמש בבצל? כמעט בכל תבשיל, פשטידה או מרק תרצו להכניס את הירק הכי שימושי במטבח. אך רק בודדים יודעים מה ההבדל האמיתי בין בצל צהוב, לבן וסגול ומתי הכי נכון להשתמש בשאלוט - אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר.

בצל צהוב

רבים יחלקו את הבצלים ל"לבן" ו"סגול", כשהראשון מתייחס לבצל הכי פופולרי במטבח. האמת היא שהבצל שאנחנו משתמשים בו בדרך כלל הוא בכלל הבצל הצהוב. מדובר באחד הירקות הכי שימושיים בבישול וזה שגורם לנו לבכות כשאנחנו חותכים אותו. אפשר לאכול אותו חי, בסלט, ואפשר להכניס אותו כמעט לכל תבשיל שתכינו.

מתי תעדיפו אותו? כשאתם מחפשים את הטעם המוכר והתוספת המתבקשת לכל מנה שלכם.

בצל לבן

הבצל הלבן אמנם גדל בעונת האביב, אך כיום ניתן למצוא אותו בסופר לאורך כל השנה. ביחס לבצל הצהוב הוא נשמר פחות זמן וטעמו עז יותר. בניגוד לבצל הצהוב, לבצל הלבן יש יכולת להשפיע על הטעם של המנה ואפילו להיות המרכיב העיקרי בה - כמו במרק בצל או פשטידת בצל. כדי למנן את טעמו החזק והמתקתק יותר משל הצהוב יש לפרוס את הבצל ולהשרות במים קרים, לפחות שעה. חשוב להדגיש שההבדל בטעם בין הבצל הצהוב לבצל הלבן אינו מהותי, עד זניח לגמרי.

מתי תעדיפו אותו? קודם כל, בעונה שלו. וגם כשאתם מעוניינים בטעם מתוק יותר.

בצל סגול

ההבדל המהותי בין הבצל הסגול, הנקרא גם בצל אדום או ספרדי, לבצלים הלבנים והצהובים (הזהים זה לזה כמעט לגמרי) הוא כמובן בצבע. הוא נחשב לבצל יפה יותר ומעניק למנה לא רק טעם כי אם צבע מרענן. ההבדל הנוסף הוא טעמו העדין ביחס לבצל הלבן, שלא עלול להשתלט על טעם המנה. כשצולים את הבצל הסגול, בניגוד לבצלים הצהובים והלבנים, הוא מתקרמל ולא נהיה דייסתי. כמו הבצל הלבן, גם טעמו מתוק יותר מזה של הצהוב - וזה ההבדל הניכר ביניהם. היתרון שלו על פני האחרים הוא במרקם, המתאים יותר לאנטיפסטי או למנות אחרות בהן הבצל נצרך בשלמותו.

מתי תעדיפו אותו? כשמתחשק לכם מנה יפה יותר עם טעם עדין יותר.

בצל ירוק

בצל ירוק אמנם נושא את שמם של האחרים, אך מתנהג אחרת לגמרי. הוא לא ירק כי אם עשב תיבול, ומתאים לשימוש בסלטים ובמנות מוקפצות. הטעם שלו עדין יחסית והוא מוסיף רעננות ומראה אלגנטי יותר לכל מנה. היתרון בבצל הירוק על פני האחרים הוא שעשב התיבול מכיל את היתרונות הבריאותיים של הבצלים האחרים ובנוסף אליהם מכיל גם רכיבים האופייניים לירקות העליים הירוקים. גם טעים וגם בריא.

מתי תעדיפו אותו? כשתרצו להוסיף תיבול מרענן וקראנצ'יות למנה שלכם, ולא רק כבסיס לבישול.

בצל שאלוט

בצל שאלוט, שנקרא במקור "בצל אשקלון", פותח בארץ ישראל. ההבדל הגדול בינו לבין הבצלים האחרים הוא כמובן בגודל. אם רוצים להכין בצלים שלמים, הבצלצלים הקטנטנים יתאימו יותר. כמו הבצל הסגול, גם השאלוט עדין יותר בטעמו ובעל חריפות עדינה. אם אתם מתבאסים על טעם הלוואי שבצל משאיר לכם אחרי שאתם אוכלים אותו, תשמחו לדעת שהשאלוט משאיר הרבה פחות. השאלוט מכיל יותר סוכרים מהאחרים ולכן ניתן לקרמל אותו בצורה נפלאה כשהוא שלם.

מתי תעדיפו אותו? כשתרצו להכין בצלים שלמים או כשמתחשק לכם טעם עדין יותר למנה שלכם.