אחת ולתמיד: מה ההבדל בין קמח רגיל לקמח כוסמין

בשנים האחרונות קמח הכוסמין חדר לשוק האפיה ויותר ויותר משתמשים בו. אבל האם בדקתם פעם מה באמת ההבדל בין הקמחים?

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/24 13:48 כו בטבת התשפד

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין קמח רגיל לקמח כוסמין
איזה קמח אתם משתמשים, צילום: Kryuchka Yaroslav,Shutterstock

כשאנחנו רוצים לאפות עוגה או לחם, אנחנו צריכים להחליט איזה סוג קמח נשתמש. קמח רגיל הוא הקמח הנפוץ ביותר בשימוש, אך בשנים האחרונות חלה עלייה בפופולריות של קמח כוסמין. אז מה ההבדל בין שני סוגי הקמחים?

שניהם נוצרים מחיטה אבל זה בעיקר ההבדל בניהם- ממה הם נוצרים? קמח רגיל מיוצר מזרעי חיטה לבנה, בעוד שקמח כוסמין מיוצר מזרעי חיטה כוסמין. חיטה לבנה היא זן של חיטה מעובד מאוד, שנועדה להיות רכה וקלה לעיכול. חיטה כוסמין היא זן של חיטה קדומה יותר, שנחשבת לבריאה יותר מקמח רגיל. מה שגורם גם להבדל בטעם, קמח כוסמין בעל טעם מעט יותר עשיר ומרקם מעט יותר דחוס.

ערכים תזונתיים

קמח כוסמין מכיל יותר חומרים מזינים מאשר קמח רגיל, כולל:

  • חלבון: קמח כוסמין מכיל כ-14% חלבון, לעומת 10% בקמח רגיל.
  • סיבים תזונתיים: קמח כוסמין מכיל כ-7 גרם סיבים תזונתיים ל-100 גרם, לעומת 2 גרם בקמח רגיל.
  • ויטמינים ומינרלים: קמח כוסמין הוא מקור טוב לויטמינים B, מגנזיום ופוטסיום.

קמח כוסמין נחשב לבריא יותר מקמח רגיל, בשל הערכים התזונתיים הגבוהים שלו. יש טענות כי צריכה של קמח כוסמין יכולה לעזור להפחית את הסיכון למחלות כרוניות, כגון מחלות לב, סוכרת וסרטן.

מה יש לכם בבית?

מה יש לכם בבית? צילום: VH-studio,Shutterstock

יותר דחוס אבל עם טעם עשיר

ההבדל העיקרי בין אפייה עם קמח רגיל לאפייה עם קמח כוסמין הוא במרקם. קמח כוסמין יוצר מאפים דחוסים יותר, עם טעם עשיר יותר. בנוסף, קמח כוסמין סופג יותר נוזלים מקמח רגיל, לכן יש להפחית את כמות הנוזלים במתכון ב-10-15%. כמו כן, קמח כוסמין דורש יותר זמן לישה והתפחה.
בעקרון הרבה יותר קל לאפות עם קמח רגיל. בעוגות הוא יתן למאפה מרקם אוורירי וקל וגם באפיה של לחם, הלחם יצא רך יותר וגמיש. בקמח כוסמין העוגות יצאו קצת יותר דחוסות והלחם מעט יותר קשה. אפשר להוסיף יותר נוזלים לקמח הכוסמין ואז ההבדל הוא ממש מזערי.

אז האם כדאי להחליף קמח רגיל בקמח כוסמין? תלוי בהעדפות האישיות ובמטרות התזונתיות. אם אתם מחפשים מאפה בריא יותר, עם טעם עשיר יותר, קמח כוסמין הוא בחירה טובה. עם זאת, קמח כוסמין הוא יקר יותר מקמח רגיל. קמח רגיל הוא זול יותר מקמח כוסמין. מחירו של קמח רגיל הוא כ-7 שקלים לקילוגרם, בעוד שמחירו של קמח כוסמין הוא כ-15 שקלים לקילוגרם.

טיפים לאפייה עם קמח כוסמין

אם בחרתם בקמח כוסמין, אל תיבהלו, המתכונים הם אותם מתכונים רק הדרישות טיפה שונות

  • קמח כוסמין דורש יותר זמן לישה והתפחה. תנו לו את הזמן כדי להבשיל.
  • קמח כוסמין סופג יותר נוזלים מקמח רגיל, לכן יש להפחית את כמות הנוזלים במתכון ב-10-15%.